در شرایطی که رییسجمهوری از وزیران راه و شهرسازی و کشور خواسته علل وقوع تصادف مرگبار دو دستگاه اتوبوس اسکانیا را بررسی و با متخلفان برخورد کنند، موضوع تشخیص علت حادثه به عامل تقابل پلیس و خودروسازان تبدیل شده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شب دوشنبه دو دستگاه اتوبوس مسافربری اسکانیا در حوالی کیلومتر 28 اتوبان قم _ تهران با یکدیگر برخورد کردند. برخوردی که 44 کشته و 39 زخمی بر جای گذاشته است.
پس از حادثه مسوولان پلیس شرکت تولیدکننده اتوبوسها را به میزان 50 درصد در حادثه مقصر دانستند با این حال دبیر انجمن خودروسازان ایران با رد این موضوع از مسوولان میخواهد که طبق دستور صریح رییسجمهوری، یک تیم کارشناسی مستقل برای بررسی موضوع تشکیل داده و با مقصران واقعی برخورد کنند.
احمد نعمتبخش - دبیر انجمن خودروسازان ایران - در این باره میگوید: علت سانحه مرگبار اخیر تصادف دو اتوبوس، غیر ایمن (صاف) بودن تایر جلوی یکی از اتوبوسها بوده که متاسفانه علیرغم تذکر مسئولان تعمیرگاه شرکت تولیدکننده اتوبوس در اصفهان، راننده از تعویض تایر معیوب خودداری کرده است.
وی با بیان اینکه پلیس راهنمایی و رانندگی پیش از بررسی دقیق حادثه شرکت تولیدکننده اتوبوسها را مقصر اعلام کره است، خاطرنشان کرد: این در حالی است که این اتوبوسها تحت نظارت شرکت سوئدی اسکانیا تولید شده و مجوزهای لازم را از تمام سازمانهای ذیربط از جمله سازمان ملی استاندارد ایران کسب کردهاند.
دبیر انجمن خودروسازان ایران ادامه میدهد: در این حادثه به علت ترکیدن تایر جلوی یکی از اتوبوسهای اسکانیا، اتوبوس از مسیر خود خارج و با ورود به لاین مقابل با اتوبوس دیگری برخورد کرده است. این در حالی است که پیش از این هنگام سرویس اتوبوس در تعمیرگاه شرکت تولیدکننده اتوبوس در اصفهان به راننده اعلام شده بود که وضعیت تایر جلو نگران کننده بوده و باید تعویض شود اما راننده این کار را به پس از بازگشت موکول کرده است.
نعمتبخش با بیان اینکه اسناد مربوط به این موضوع موجود است، تصریح میکند: بنابراین ایراد اصلی به پلیس راهنمایی و رانندگی وارد است که از تردد این اتوبوس که تایرهای آن صاف و غیر ایمن بوده جلوگیری نکرده است در حالیکه در مبادی خروجی شهرها و در پاسگاههای پلیس راه که دفترچه رانندگان اتوبوسهای بین شهری مهر میشود، براحتی میتوان چنین مواردی را کنترل کرد.
وی ادامه میدهد: در مورد حادثه اخیر سرعت حرکت اتوبوس و مجاز یا غیر مجاز بودن آنرا نمیدانیم اما بیشتر رانندگان اتوبوسهای بین شهری با سرعتهای بالا حرکت کرده و تخلفات بسیاری مانند سبقت غیر مجاز و حرکات مارپیچ دارند اما متاسفانه برخوردی با چنین اقدامات حادثهسازی از سوی پلیس صورت نمیگیرد.
دبیر انجمن خودروسازان ایران تصریح میکند: بنابراین باید طبق دستور رییسجمهوری یک تیم کارشناسی مستقل با حضور کارشناسان رسمی دادگستری موضوع را بررسی و اعلام نظر کنند. در آن صورت علت حادثه و قصور از سوی شرکت تولیدکننده، پلیس، راننده یا هر شخص حقیقی و حقوقی دیگری که بوده است باید به شدت با آن برخورد شود.
به گزارش ایسنا، با توجه به کشته شدن تعدادی از شهروندان در این حادثه و اهمیت موضوع، این خبرگزاری برای برگزاری میزگردی با هدف بررسی علل این حادثه با حضور نمایندگان سازمانهای ذیربط از جمله پلیس راهنمایی و رانندگی و شرکت خودروساز اعلام آمادگی میکند.
انتهای پیام