طرح پیشنهادی محمود عباس برای حل مسالمت‌آمیز بحران سوریه

منابع فلسطینی آگاه از طرح پیشنهادی محمود عباس برای حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران سوریه و ممانعت از کشیده شدن قتل و کشتار به منطقه خبر دادند.

منابع فلسطینی آگاه از طرح پیشنهادی محمود عباس برای حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران سوریه و ممانعت از کشیده شدن قتل و کشتار به منطقه خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه لبنانی اللواء، منابع فلسطینی آگاه فاش کردند محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اخیرا طرحی را برای حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران سوریه ارائه داده است که بر اساس آن هرگونه درگیری و خشونت در سوریه متوقف و از کشیده شدن قتل و کشتار به منطقه خاورمیانه ممانعت می‌شود.

بنا به گفته این منابع، بندهای طرح پیشنهادی عباس شامل متوقف شدن همه اشکال درگیری‌های خشونت‌آمیز میان طرفین درگیر سوری، تشکیل دولت انتقالی با حضور نمایندگان همه احزاب و گروه‌های سوری اعم از نمایندگان نظام، مخالفان و چهره‌های مستقل و نیز انتخاب نخست وزیر دوره انتقالی با اختیارات گسترده است.

علاوه بر این، تشکیل مجلس موسسان که بر انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری نظارت کند، برگزاری انتخابات ظرف شش ماه تحت نظارت بین‌المللی و حفظ موسسات دولتی و در راس آن ارتش، از دیگر بندهای طرح پیشنهادی محمود عباس است.

منابع فلسطینی همچنین اعلام کردند که طرف فلسطینی علاوه بر مقامات آمریکایی، روسی، فرانسوی و اتحادیه اروپا شماری از کشورهای عربی و نظام سوریه و مخالفان این کشور را در جریان طرح مذکور قرار داده و این طرح با استقبال زیادی روبه‌رو شده است.

این منابع اعلام کردند: آن‌چه اجرای طرح پیشنهادی عباس را به چالش می‌کشاند، وجود اختلاف نظر میان برخی از کشورها به ویژه آمریکا و روسیه و برخی کشورهایی است که در صورت تغییر اوضاع سوریه منافعشان به خطر می‌افتد.

منابع فلسطینی تاکید کردند: باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا برای حمله نظامی علیه سوریه بسیار مصمم است، به نحوی که احتمالا اوباما منتظر موافقت کنگره برای حمله به سوریه نماند و با استناد به قانونی که به شخص رئیس‌جمهور اجازه انجام حملات نظامی - نه جنگ - را می‌دهد، حملات محدودی را به مدت 60 روزآغاز کند که این مدت قابل تمدید است.

این منابع تاکید کردند: مساله حمله به سوریه همچنان به قدرت خود پا برجاست و هدفی که برای آن اعلام شده تغییر نظام سوریه نیست، بلکه گفته شده هدف آن ایجاد انگیزه بیشتر برای رفتن به ژنو و ایجاد توازن قدرت میان مخالفان نظام و نظام سوریه است.

این منابع در ادامه گفتند: مدت زمان حمله آمریکا به سوریه بسته به موضع سوریه در قبال این حمله دارد که این مساله نیز به هماهنگی‌های سوریه با هم‌پیمانان خود از جمله روسیه و حزب الله و شماری از گروه‌های فلسطینی بستگی دارد.

منابع فلسطینی اعلام کردند: حل بحران سوریه جز از طریق سیاسی و مذاکره احزاب سوری ممکن نیست؛ چرا که نتیجه حمله نظامی تقسیم و تجزیه سوریه از لحاظ طایفه‌ای و نژادی است.

علاوه بر این پیش‌بینی می‌شود پرونده سوریه یکی از موضوعات جدول مذاکرات محمود عباس با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در سفر امروز (دوشنبه) وی به انگلیس باشد.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۸ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۰:۴۰
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 92061810962
  • خبرنگار : 71434