• دوشنبه / ۱۸ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۰:۲۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 92061810935
  • خبرنگار : 71415

چین از واشنگتن خواست در رابطه با سوریه به شدت محتاطانه عمل کند

چین از واشنگتن خواست در رابطه با سوریه به شدت محتاطانه عمل کند

چین از آمریکا خواست در ارتباط با سوریه احتیاط فوق‌العاده به خرج داده و برای بحث بر سر مساله سوریه به سازمان ملل بازگردد.

چین از آمریکا خواست در ارتباط با سوریه احتیاط فوق‌العاده به خرج داده و برای بحث بر سر مساله سوریه به سازمان ملل بازگردد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این اظهارات از سوی مقامات چین در حالی مطرح شده است که واشنگتن اخیرا اعلام کرده برای اقدام در مورد پاسخ به استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه به دنبال تایید شورای امنیت سازمان ملل نخواهد بود.

در همین حال "وانگ یی"، وزیر امور خارجه چین در اظهاراتی تاکید کرد که کشورهای مربوطه باید پیش از اقدام علیه سوریه بررسی‌های جدی را انجام دهند و احتیاط فوق‌العاده به خرج دهند.

وانگ یی خطاب به جان کری،‌ وزیر امور خارجه آمریکا طی یک تماس تلفنی در اواخر یکشنبه شب گفت: کشورها باید به چارچوب شورای امنیت سازمان ملل باز گردند تا درباره اقدام خود اتفاق نظر کسب کرده و مساله سوریه را به طور درست مدیریت کند.

در بیانیه‌ای که در وب سایت وزارت امور خارجه چین منتشر شد، وانگ یی خطاب به جان کری تاکید کرد: چین و آمریکا باید رهبری را در پایبندی به منشور سازمان ملل به منظور حفظ و حراست از هنجارهای اساسی روابط بین‌الملل در دست گرفته و با هرگونه استفاده از تسلیحات شیمیایی مخالفت کنند.

این اظهارات پس از آن مطرح شدند که شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین در نشست گروه 20 خطاب به باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا گفت که حمله نظامی به سوریه مشکل این کشور را حل نخواهد کرد و راه حل سیاسی راه درست خروج از بحران است.

چین پیش از این چند بار خواهان تحقیقات بی‌طرفانه بازرسان تسلیحات شیمیایی سازمان ملل نسبت به حملات رخ داده در سوریه شده بود و علیه هرگونه پیش دستی در قضاوت درباره نتایج آن هشدار داده است. این کشور همچنین تاکید کرد که هر کسی از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده باید مجازات شود. انتظار می‌رود گزارش بازرسان سازمان ملل در این زمینه اواخر هفته جاری منتشر شود.

کنگره آمریکا نیز درباره اجازه به حملات محدود علیه سوریه بررسی‌هایی را در دستور کار خود قرار می‌دهد.

خبرگزاری شینهوا نیز در تحلیلی عنوان کرد: کمپین جنگ طلبانه اوباما و لابی‌گری‌ وی به منظور مداخله نظامی در سوریه به جایی نرسیده و حمله نظامی به سوریه نقض قوانین بین‌المللی خواهد بود.

در ادامه این مطلب آمده است: اکنون دقیقا زمان آن است که اجازه دهیم عقلانیت بر بی‌احتیاطی غلبه کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha