روزنامه بیلد: شخص بشار اسد مسئول حمله شیمیایی نیست

رسانه‌های آلمان به نقل از سازمان اطلاعات کشورشان گزارش دادند، احتمالا نیروهای دولتی سوریه بدون اجازه بشار اسد از تسلیحات شیمیایی استفاده کرده‌اند.

رسانه‌های آلمان به نقل از سازمان اطلاعات کشورشان گزارش دادند، احتمالا نیروهای دولتی سوریه بدون اجازه بشار اسد از تسلیحات شیمیایی استفاده کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، منابع اطلاعاتی آلمان می‌گویند که فرماندهان نظامی بشار اسد از حدود ۴ ماه پیش از او خواسته‌ بودند که باید دست به حمله شیمیایی بزنند. این خواست‌آن‌ها مدام رد شده بود.

روزنامه آلمانی "بیلد ام زونتاگ" با استناد به منابع نزدیک به "سازمان اطلاعات برون مرزی آلمان" (BND) می‌نویسد که این اطلاعات مبتنی بر عملیات شنود این سازمان مخفی است. ناو تجسسی آلمانی "اوکر" که در نزدیکی سواحل سوریه در دریای مدیترانه در حال گشت است، از سال گذشته از جمله به کار عملیات شنود مکالمات در داخل سوریه، ردگیری و کسب اطلاعات مشغول است.

بر اساس شنود کارشناسان این سرویس مخفی آلمانی، در حالی که پیش از این پیشنهادهای متعدد حمله شیمیایی از سوی بشار اسد رد شده بود، این احتمال وجود دارد که حمله شیمیایی ۲۱ اوت بدون اجازه‌ی بشار اسد صورت گرفته باشد. این حمله شیمیایی ۱۴۲۹ نفر را قربانی خود کرد که بیش از ۴۰۰ نفر از آن‌ها کودک بوده‌اند.

بر اساس منابع این روزنامه آلمانی، گرهارد شیندلر، رئیس سرویس اطلاعاتی آلمان در جلسه غیرعلنی کمیسیون امور دفاعی پارلمان بوندستاگ آلمان گفته است که به‌رغم حمله نظامی آمریکا، اسد می‌تواند برای مدت طولانی خود را بر سریر قدرت نگاه دارد.

فولکر ویکر، ژنرال بازرس ارتش آلمان به کمیسیون امور دفاعی پارلمان آلمان گفته است که جابه‌جایی قدرت نامطلوبی در میان جناح‌های شورشیان صورت گرفته است. وی افزود که دیگر شاهد فرار نظامیان بشار اسد و پیوستن آن‌ها به مخالفان نیستیم.

بر اساس اظهارات وی، "ارتش آزاد سوریه" دیگر نقش رهبری نظامی را برعهده ندارد و شبکه تروریستی القاعده نفوذ بیشتری در سوریه پیدا می‌کند. و این امر پیامدهای ناگواری در پی داشته است. به این صورت که تمام سربازانی که از ارتش اسد فراری می‌شوند و قصد پیوستن به مخالفان را دارند، توسط افراط‌گرایان بدون وقفه تیرباران می‌شوند.

رئیس جمهوری سوریه روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه خبری سی‌بی‌اس، بار دیگر دست داشتن در حمله شیمیایی صورت گرفته را تکذیب کرد.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان روز یکشنبه در گفت‌وگو با روزنامه بیلد دوباره تاکید کرد که کشورش در هیچ گونه حمله نظامی علیه سوریه شرکت نخواهد کرد.

آلمان روز شنبه با امضای بیانیه گروه 20 مبنی بر واکنش شدید به حمله شیمیایی صورت گرفته در سوریه، موافقت کرد.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۸ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۰:۲۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 92061810927
  • خبرنگار :