آنکارا: به تنهایی دست به اقدام نظامی علیه سوریه نمی‌زنیم

معاون نخست‌وزیر ترکیه تاکید کرد که کشورش خواهان پاسخ قاطع به سوریه است اما اذعان کرد که ترکیه به تنهایی نه می‌تواند و نه می‌خواهد در سوریه مداخله نظامی کند.

معاون نخست‌وزیر ترکیه تاکید کرد که کشورش خواهان پاسخ قاطع به سوریه است اما اذعان کرد که ترکیه به تنهایی نه می‌تواند و نه می‌خواهد در سوریه مداخله نظامی کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه تودی زمان گزارش داد، بولنت آرینچ، معاون نخست‌وزیر ترکیه در کنفرانسی خبری در ‌آنکارا درباره تصمیم باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا برای به رای گذاشتن طرح مداخله نظامی در سوریه در کنگره صحبت کرد.

آرینچ مدعی شد که نظام سوریه مسئول حمله شیمیایی اوت گذشته در حومه دمشق بود، و باید به این خاطر تنبیه شود اما تاکید کرد که ترکیه بدون تشکیل یک ائتلاف و به تنهایی، دست به اقدام نظامی علیه سوریه نخواهد زد.

وی در این خصوص گفت: سیاستمداران خارجی توجه کافی به این حادثه ندارند. هرکس سرگرم مسائل داخلی کشور خود است و می‌گوید به ما ربطی ندارد. اما این چیزی که ترکیه می‌خواهد. ما از قدرت‌های خارجی انتظار داریم که در این خصوص اقدامی اتخاذ کنند.

آرینچ همچنین تصریح کرد که راه حل این موضوع تنها در دست آمریکا است و شورای امنیت سازمان ملل نمی‌تواند تصمیمات قاطعی بگیرد.

آرینچ اظهار داشت: احتمال حمله نظامی یک نیروی "ائتلافی داوطلب" و یا ناتو به سوریه ، کم است.

آرینچ گفت: اگر یک نیروی ائتلافی تشکیل شود، ترکیه هم سهم خود را ادا خواهد کرد اما دوباره تاکید می‌کنم که این تنها ‌آمریکاست که می‌تواند به تنهایی رژیم اسد را تنبیه کند.

معاون نخست‌وزیر ترکیه تصمیم اوباما برای منوط کردن حمله نظامی به سوریه به مجوز کنگره را "اقدامی شجاعانه" خواند. با توجه به اظهارات اوباما مبنی بر محدود بودن هرگونه مداخله نظامی، آرینچ خواستار یک حمله نظامی گسترده‌تر شد، نه فقط یک حمله محدود که به وخامت اوضاع سوریه دامن بزند.

وی خواستار این شد که هر حمله نظامی احتمالی باید آنقدر قاطع باشد که رژیم سوریه را در آستانه سرنگونی قرار دهد.

.

آرینچ از آمادگی دولت و ارتش ترکیه برای مقابله با هر تهدید احتمالی خبر داد و از انفعال جامعه جهانی در قبال سوریه انتقاد کرد.

به گفته آرینچ، رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه در جریان سفر چهارشنبه خود به سن پترزبورگ برای شرکت در نشست جی 20، با باراک اوباما و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دیدار می‌کند.

اما به گفته یوری اوشاکوف، مشاور سیاست خارجی پوتین، دیدار اردوغان و پوتین تنها در حد یک "صحبت کوتاه" خواهد بود.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۳ شهریور ۱۳۹۲ / ۰۹:۵۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 92061307734
  • خبرنگار :