/گزارش-فاکس نیوز/

نزدیک‌تر شدن اوباما به تصمیم گیری درباره سوریه و هشدار کنگره

"همزمان با نزدیک شدن دولت واشنگتن به تصمیم گیری درباره یک پاسخ قاطع به دولت سوریه، کنگره آمریکا درباره یک مداخله تمام عیار به رئیس جمهوری این کشور هشدار داد."

"همزمان با نزدیک شدن دولت واشنگتن به تصمیم گیری درباره یک پاسخ قاطع به دولت سوریه، کنگره آمریکا درباره یک مداخله تمام عیار به رئیس جمهوری این کشور هشدار داد."

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شبکه خبری فاکس نیوز در گزارش خود تحت عنوان "نزدیکتر شدن اوباما به تصمیم گیری درباره پاسخ به دولت سوریه و هشدار کنگره" می‌نویسد: « باب کورکر، سناتور ارشد جمهوری خواه در کمیته روابط خارجی سنا آمریکا فکر می‌کند که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا به زودی با یک اقدام نظامی به دولت سوریه پاسخ خواهد داد.

این در حالی است که او پیشنهاد کرد، تا زمانی که کنگره در هفته آینده برای بررسی این اختیار به فعالیت خود باز گردد و آمریکا با روشی حساب شده به این مساله پاسخ دهد، اوباما منتظر بماند.

سناتور کورکر می‌گوید: امیدوارم بارک اوباما اقدامی مناسب و حساب شده که توجه آنها را جلب کند، انجام دهد. از سوی دیگر امیدواریم که تصمیمی را اتخاد کند که ما را از سیاستی که در حال حاضر داریم دور نکند، ما می‌خواهیم شاهد آن باشیم که مخالفان سوری زمام امور کشور را به دست بگیرند.

این اظهار نظرات سناتور کورکر پس از آن صورت می‌گیرد که یکی از مقامات ارشد دولت اوباما می‌گوید، شکی وجود ندارد که بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه و نیروهایش روز چهارشنبه در نزدیکی دمشق از تسلیحات شیمیایی استفاده کرده ودست کم 100 تن را کشته‌اند.

همزمان با اینکه نزدیک بود تا بازرسان سازمان ملل برای بازدید از منطقه مورد حمله اجازه دولت سوریه را دریافت کنند این بیانیه منتشر شد.

الیوت انجل، سناتور ارشد دموکراتیک در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا حملات دولت سوریه با استفاده از سلاح‌های شیمیایی به غیر نظامیان را "هولناک" خواند و به آمریکا تاکید کرد تا با متحدان ناتو واکنشی مناسب نسبت به این رویداد نشان دهد.

او در مصاحبه با فاکس نیوز گفت: ما باید دست به کار شویم و باید همین حالا وارد عمل شویم.

پس از گذشت یک سال از اینکه قانونگذاران اوباما را تحت فشار قرار دادند تا درباره عبور از خط قرمز دولت سوریه به دلیل استفاده از تسلیحات شیمیایی بیانیه‌ای مناسب ارائه دهد، اظهارات نظرات این سناتورها منتشر شد.

چاک هاگل، وزیر دفاع آمریکا روز جمعه پیشنهاد کرد، پنتاگون ممکن است به عنوان مقدمه‌ای برای تصمیم احتمالی اوباما مبنی بر دستور حملات نظامی، نیروهای دریایی را به سوریه نزدیکتر کند.

این در حالی است که مقامات دفاعی آمریکا اعلام کرده‌اند، نیروی دریایی تاکنون چهار ناو مسلح به موشک‌های بالستیک را به دریایی مدیترانه اعزام کرده‌اند و قانون گذاری می‌گوید در حال حاضر بهترین استراتژی احتمالا استفاده از پرتاب موشک‌های کروز است.

سناتور جک رید، یکی از اعضای کمیته نیروهای مسلح سنا اعلام کرد، آمریکا نمی‌تواند خود را درگیر شرایط سوریه کند که به سکوی پرشی برای یک گزینه نظامی تبدیل می‌شود.

او می‌افزاید: ما باید ثابت کنیم که این حمله شیمیایی مستقیما توسط دولت بشار اسد صورت گرفته چرا که در آن صورت می‌توانیم یک ائتلاف بین‌المللی تشکیل دهیم که قطعا برای انجام هرگونه اقدامی در سوریه لازم و ضروری است.

گزارش شده که متحدان سوریه نیز روز یکشنبه به آمریکا درباره انجام واکنش نظامی هشدار داده‌اند. وزارت امور خارجه روسیه درباره تکرار اشتباهات گذشته هشدار داده و گفت، انجام یک واکنش نظامی یک جانبه علیه سوریه عواقب تاسف باری در ثبات خاورمیانه خواهد داشت.

گزارشات مربوط به کشته شدن هزاران تن در حملات نیروهای دولتی سوریه با تسلیحات شیمیایی، جدیدترین اتهامات درباره چنین تاکتیک‌هایی در سوریه محسوب می‌شود.

کاخ سفید که نسبت به واکنش‌های مستقیم نظامی در سوریه به جای مسلح کردن مخالف با سلاح‌های غیر مرگبار ابراز نارضایتی کرده، در حال بررسی گزینه‌های نظامی و تلاش برای جلب حمایت بین‌المللی است.

یکی از مقامات دولت آمریکا روز یکشنبه اعلام کرد، کمیته اطلاعاتی آمریکا براساس تعداد قربانیان گزارش شده، علائم آنهایی که کشته یا زخمی شده‌اند و براساس گزارشات شاهدان عینی ارزیابی‌هایی را درباره استفاده احتمالی از تسلیحات شیمیایی انجام داده است.

این مقام افزود، کاخ سفید همچنین فکر می‌کند که بشاراسد و نیروهایش در ابتدا با بازدید فوری بازرسان سازمان ملل از محل حمله مخالفت کردند تا بتوانند شواهد را از میان ببرند.

به علاوه کاخ سفید معتقد است که در حال حاضر برای هرگونه بازرسی بسیار دیر شده است.

بیانیه دولت آمریکا به دنبال نشست روز شنبه اوباما، شورای امنیت ملی‌ و اعضای کاخ سفید منتشر شد که در آن اعلام کردند، دولت هنوز در حال جمع آوری اطلاعات است.

در این نشست دست کم 15 تن از اعضای شورای امنیت ملی اوباما از جمله چاک هاگل، جو بایدن، معاون رئیس جمهوری و جان کری، وزیر امور خارجه حضور داشتند. اوباما علاوه بر برگزاری این نشست در چند روز گذشته درباره بحران بین‌المللی با دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس و فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه مکالمه‌ای تلفنی برگزار کرده است.

در شرایطی که سازمان پزشکان بدون مرز اعلام کرده است که 355 تن بر اثر حمله احتمالی گاز شیمیایی کشته شده‌اند، رسانه‌های دولتی سوریه مخالفان را به استفاده از سلاح‌های شیمیایی علیه نیروهای دولت در درگیری روز شنبه در نزدیکی دمشق متهم کرده‌اند.

گروه امداد بین‌المللی اعلام کرد، از سه بیمارستان در شرق دمشق که گزارش شده دست کم 3600 بیمار با علائم مسومیت گاز اعصاب را در کمتر از سه ساعت پس از شروع حمله روز چهارشنبه پذیرش کرده، حمایت می‌کند. 355 تن از این بیماران کشته شدند.»

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۵ شهریور ۱۳۹۲ / ۰۹:۲۱
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 92060502836
  • خبرنگار : 71477