• دوشنبه / ۴ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۶:۵۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 92060402669
  • خبرنگار : 71430

با تاکید بر نقش ایران برای حل بحران سوریه؛

لاوروف: غرب هیچ مدرکی دال بر استفاده دمشق از سلاح‌های شیمیایی ندارد

لاوروف: غرب هیچ مدرکی دال بر استفاده دمشق از سلاح‌های شیمیایی ندارد

وزیر امور خارجه روسیه در سخنانی تاکید کرد که کشورهای غربی هیچ مدرکی دال بر استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمیایی در دست ندارند.

وزیر امور خارجه روسیه در سخنانی تاکید کرد که کشورهای غربی هیچ مدرکی دال بر استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمیایی در دست ندارند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت: روسیه از تحقیقات سازمان ملل درباره استفاده از سلاح شیمیایی درسوریه حمایت می‌کند و شورای امنیت باید در این باره تصمیم بگیرد.

لاوروف ادامه داد: هرگونه ادعایی درباره استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه باید ثابت شود و شورای امنیت درباره آن تصمیم بگیرد اما ظاهرا برخی می‌خواهند خودشان به جای محققان و شورای امنیت تصمیم بگیرند!

وی افزود: اطلاعاتی که از سوی مخالفان در اینترنت منتشر شده چندان موثق نیست و نمی‌توان به آن استناد کرد. این که دولت سوریه از سلاح شیمیایی در خاک خود استفاده کند با هیچ منطقی سازگار نیست؛ چراکه این امر تنها با منافع مخالفان سازگار است.

لاوروف ادامه داد: ما خواهان حل و فصل سیاسی بحران سوریه هستیم و در تماس اخیر با جان کری، وزیر خارجه آمریکا بر این مساله تاکید کردیم اما ظاهرا برخی می‌خواهند بر سر راه مذاکرات سیاسی مانع تراشی کنند.

وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد: برخی تلاش می‌کنند تا حمله نظامی علیه سوریه صورت گیرد، اما مسکو معتقد است هرگونه اقدام نظامی در سوریه باعث بی ثبات شدن منطقه خاورمیانه می‌شود که خود این منطقه هم اکنون نیز از فقدان امنیت رنج می‌برد.

لاوروف گفت: ایران نقش پررنگی در تحولات سوریه دارد و می‌تواند بازیگر خوبی در عرصه داخلی این کشور باشد اما متاسفانه با حضور ایران در ژنو 2 و مذاکرات سیاسی پیرامون سوریه از سوی برخی کشورها مخالفت می‌شود. ایران می‌تواند در پایان دادن به بحران سوریه نقش اساسی داشته باشد.

وی همچنین تاکید کرد: برخی تلاش دارند تا جو هیجانی درباره حمله شیمیایی در حومه دمشق به وجود بیاورند که این اقدام به سود کسانی است که می‌خواهند در سوریه مداخله نظامی کنند. هم‌اکنون راه حل دیپلماتیک برای بحران سوریه از مسیر خود منحرف شده است.

لاوروف افزود: گروه ناظرانی که از سازمان ملل به سوریه رفته‌اند تنها وظیفه دارند که مشخص کنند آیا در آن منطقه از سلاح شیمیایی استفاده شده است یا خیر. آنها حکمی برای تعیین عاملان این حمله ندارند. به طور کلی شرایط از خط قرمز گذشته است.

وی همچنین گفت که هنوز هیچ تاریخی برای برگزاری کنفرانس ژنو 2 تعیین نشده است و اپوزیسیون سوریه عملکردی "بسیار منفی" داشته است و ادعاهای اخیر درباره سلاح شیمیایی تنها با هدف تضعیف دور جدید مذاکرات ژنو مطرح می‌شود.

وزیر امور خارجه روسیه عنوان داشت: هیچ جایگزینی برای حل بحران جز از طریق سیاسی وجود ندارد. ما این اقدامات تحریک‌آمیز را پیشتر در عراق و لیبی نیز شاهد بودیم. در شرایطی که آمریکا و انگلیس و فرانسه دولت سوریه را متهم به استفاده از سلاح شیمیایی می‌کنند، باید بگویم که غرب هیچ مدرکی ندارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha