کالین پاول: مداخله در سوریه فراتر از توانایی‌های آمریکاست

کالین پاول، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا در زمان حمله به عراق، با هشدار نسبت به مداخله نظامی در سوریه گفت، مداخله نظامی در جنگ داخلی سوریه خارج از توانایی‌های آمریکاست.

کالین پاول، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا در زمان حمله به عراق، با هشدار نسبت به مداخله نظامی در سوریه گفت، مداخله نظامی در جنگ داخلی سوریه خارج از توانایی‌های آمریکاست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کالین پاول، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا در مصاحبه با شبکه خبری سی.بی.اس گفت: دو طرف درگیر در سوریه به قدری متزلزل هستند که آمریکا نمی‌تواند طرف هیچ یک را بگیرد.

وی ادامه داد: آمریکا باید درخصوص مصر و سوریه تصمیماتی به مراتب زیرکانه‌تر اتخاذ کند. درگیری سوریه جنگ داخلی است و ما نباید فکر کنیم که می‌توانیم هر کاری انجام دهیم.

این مقام پیشین آمریکا به دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا پیشنهاد داد تا وی صبر کند تا جنگ تمام شود و پس از آن اقدام به کمک‌رسانی کند.

پاول عنوان داشت که انتخاب میان بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه و شورشیان افراطگرا چندان گزینه‌ی مناسبی نیست.

وی گفت: من علاقه‌ای به بشار اسد ندارم. من با او همکاری داشته‌ام و او را می‌شناسم و به دلیل ارتباطاتی که با او داشته‌ام، می‌دانم که دروغگو است. با تمام اینها باید ببینیم که آنها چه چیزی برای ارائه کردن در اختیار دارند؟ و اینکه آیا وقتی نیروهای شبه‌نظامی بیشتری از القاعده وارد درگیری‌ها شوند، اوضاع وخیم‌تر می‌شود یا خیر؟ اگر آنها پیروز شوند و اسد برود، چه اتفاقی می‌افتد؟ من نمی‌دانم.

وزیر خارجه پیشین آمریکا عنوان داشت: اینکه ما گمان کنیم که می‌توانیم هر چیزی را به سرعت تغییر دهیم، فقط به دلیل اینکه "آمریکا" هستیم، اصلا درست نیست. این موضوعات درگیری‌های داخلی هستند.

اظهارات این مقام درست نقطه مقابل نظرات جان مک‌کین، سناتور جمهوری‌خواه آمریکاست که خواستار "اقدام نظامی محدود" در سوریه شده بود که به گفته وی می‌تواند "توازن قدرت را تغییر دهد".

پاول که ژنرال چهار ستاره بازنشسته ارتش آمریکاست، در دوران ریاست جمهوری جورج بوش از سال 2001 تا 2005 به عنوان وزیر امور خارجه خدمت کرد. اظهارات وی در سازمان ملل در سال 2003 نقش بسزایی در جلب حمایت کشورهای غربی برای مداخله نظامی در عراق داشت.

طبق نظرسنجی‌های جدید بسیاری از آمریکایی‌ها (بیش از 60 درصد) مخالف مداخله نظامی کشورشان در سوریه هستند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۴ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۲:۰۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 92060402337
  • خبرنگار : 71402