مدیرکل پیشگیری بهزیستی: بخشنامه وزارت بهداشت با قوانین بالادستی مغایرت دارد

در حالی که چندی پیش مدیرکل دفتر سلامت اجتماعی، اعتیاد و روان وزارت بهداشت از «توقف صدور مجوز تاسیس مراکز ترک اعتیاد» به علت ادغام در پزشک خانواده خبر داده بود، مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی در واکنش به این موضوع آنرا خلاف قانون دانست.

در حالی که چندی پیش مدیرکل دفتر سلامت اجتماعی، اعتیاد و روان وزارت بهداشت از «توقف صدور مجوز تاسیس مراکز ترک اعتیاد» به علت ادغام در پزشک خانواده خبر داده بود، مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی در واکنش به این موضوع آنرا خلاف قانون دانست.

فرید براتی سده در گفت‌وگو با خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به اینکه این بخشنامه با قوانین بالادستی مغایرت دارد، اظهار کرد: حتی اگر فرض کنیم روزی در صدور مجوز مراکز ترک اعتیاد به حد اشباع رسیده‌ایم این موضوع باید در کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر مصوب شود.

وی ادامه داد: در پیگیری‌های انجام شده، دفتر معاونت درمان وزارت بهداشت و حتی امامی رضوی با این بخشنامه موافق نبوده و گویا این بخشنامه از دفتر طریقت صادر شده و احتمالا خودشان این موضوع را مطرح کرده‌اند.

مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی با بیان اینکه علیرغم بخشنامه توقف صدور مجوز تاسیس مراکز ترک اعتیاد توسط وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی همچنان به صدور مجوز برای این مراکز اقدام می‌کند، گفت: اگر افراد متقاضی ایجاد مراکز ترک اعتیاد به یکی از ادارات بهزیستی استان‌ها و نیز دانشگاه‌های علوم پزشکی مراجعه کرده و با استناد به بخشنامه وزارت بهداشت برای آنها مجوز صادر نشود، می‌توانند به دیوان عدالت اداری شکایت کنند.

براتی سده با تاکید بر اینکه بخشنامه وزارت بهداشت در خصوص توقف صدور مجوز تاسیس مراکز ترک اعتیاد خلاف قانون است، گفت: در اینکه این بخشنامه مغایر با قانون است هیچ تردیدی وجود ندارد و سازمان بهزیستی کماکان به صدور مجوز برای این مراکز اقدام می‌کند و بخشنامه وزارت بهداشت به هیچ وجه نافی وظایف سازمان بهزیستی نیست.

مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی در مورد اینکه چه نهادهایی می‌توانند برای صدور مجوز تاسیس مراکز ترک اعتیاد اقدام کنند، خاطر نشان کرد: تنها سازمان بهزیستی، وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی تابعه‌اش می‌توانند برای صدور مجوز اقدام کنند.

وی افزود: بر اساس آیین نامه این مراکز شامل مرکز سرپایی، مراکز سوء مصرف مواد مخدر، مراکز اقامتی میان مدت و بلند مدت (TC)، مراکز درمان با داروهای آگونیست‌ (متادون و بوپرنورفین)، مراکز بستری و کلینیک‌های مثلثی (آموزش‌های HIV/AIDS) می‌شوند.

به گفته وی، تنها مجوز کلینیک‌های مثلثی و مراکز بستری توسط وزارت بهداشت صادر می‌شود و از صدور مجوز برای سایر مراکز ترک اعتیاد بر عهده سازمان بهزیستی است.

براتی سده با اشاره به اینکه ممکن است به استناد بخشنامه وزارت بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی تابعه این وزارتخانه از ارائه دارو (متادون) جلوگیری کنند، تصریح کرد: طبق آیین نامه وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی تابعه این وزارتخانه موظف به ارائه داروی متادون هستند.

وی افزود: ممکن است با صدور این بخشنامه دانشگاه‌های علوم پزشکی از ارائه متادون خودداری کنند و یا ممکن است در استان‌ها با اعمال فشار از سازمان‌های بهزیستی بخواهند همانگونه که وزارت بهداشت صدور مجوز مرکز ترک اعتیاد را متوقف کرده است، آنها نیز صدور مجوز را متوقف کنند.

مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی همچنین به علت توقف صدور مجوز مراکز ترک اعتیاد در بخشنامه صادر شده توسط وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: آنچه که در این خصوص مطرح شده ادغام در برنامه پزشک خانواده بوده است که ما نیز این اتفاق را موضوعی قابل توجه می‌دانیم، اما مشروط بر اینکه شبکه درمان کشور و نه تنها مراکز سرپایی در این قضیه به عنوان سطح تخصصی برنامه پزشک خانواده در نظر گرفته شوند.

به گفته وی اینکه وزیر بهداشت در روزهای پایانی خود این بخشنامه را صادر و به استانها ابلاغ کرده است، جای سوال دارد چرا که این امر با توجه به قوانین موجود همخوانی و مطابقت نداشته و طبق اصلاحیه قانون مبارزه با مواد مخدر وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی و وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی موظف به ارائه مجوز به مراکز ترک اعتیاد هستند.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۱ شهریور ۱۳۹۲ / ۰۹:۱۹
  • دسته‌بندی: خانواده
  • کد خبر: 92060100070
  • خبرنگار :