سرپرست جدید وزارت آموزش و پرورش ضمن تشریح سیاستهای هفتگانه خود برای این وزارتخانه، گفت: اولویت اول تلاش برای بازگشایی هر چه باشکوهتر مدارس در مهر 92 است.
به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علیاصغر فانی در مراسم معارفه خود که با حضور نهاوندیان، رییس دفتر رییسجمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری و حاجیبابایی وزیر سابق آموزش و پرورش و معاونان این وزارتخانه در آموزش و پرورش برگزار شد، از حسن ظن روحانی و اعتمادش به خود تشکر کرد و افزود: امیدوارم بتوانم در راستای قولهایی که به مردم داده، حرکت کنم.
وی ضمن تقدیر از زحمات حاجیبابایی و فرهنگیان، گفت: آموزش و پرورش را خوب میشناسم و میدانم چه تلاشهایی انجام شده، لذا به گفته حاجیبابایی، نفر بعدی که وارد آموزش و پرورش میشود باید چندین برابر کار انجام دهد و با این حال چندین برابر نیز کار میماند.
سرپرست جدید وزارت آموزش و پرورش گفت: در حال حاضر مهمترین اولویت من و ستاد وزارتخانه و تمام مدیران اجرایی ستاد، استانها، مناطق و مدارس در سراسر کشور تلاش برای بازگشایی بهتر مدارس است و با توجه به اینکه بهار تعلیم و تربیت در راه است، اولویت اول، تلاش برای بازگشایی هر چه باشکوهتر مدارس در مهر 92 است.
وی ادامه داد: دیدگاه من که آن را به رییسجمهور نیز اعلام کردهام، توجه به سرمایه انسانی به عنوان عامل اصلی توسعه پایدار است و وزارت آموزش و پرورش به عنوان نهادی که زیرساخت سرمایه انسانی را در هر جامعهای تامین میکند، شناخته میشود، لذا نقش آموزش و پرورش فراتر از وزارتخانه و بلکه فراوزارتخانهای است.
سرپرست جدید وزارت آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش نهادی است که به تمامی کشور و جامعه سایه میاندازد و در آموزش و پرورش معلم مهمترین رکن از ارکان این وزارتخانه است، لذا توسعه کشور از طریق ارتقای سطح کرامت و کارایی، مهارت حرفهای و افزایش انگیزه معلمان امکانپذیر است و هیچ راه دیگری نداریم.
فانی تاکید کرد: باید جایگاه رکن اصلی که همان معلم است را بشناسیم و راهکارهایی را برای افزایش انگیزه معلمان ایجاد کنیم.
وی با اشاره به سیاستهای هفتگانه خود برای آموزش و پرورش اظهار کرد: ارتقای جایگاه آموزش و پرورش به عنوان محور تحولات و توسعه کشور، سیاست اصلی و اول است، چرا که معتقدم آموزش و پرورش باید به جایگاه خود برسد و تا وقتی که وزارت آموزش و پرورش به عنوان یک وزارتخانه در کنار سایر وزارتخانهها و یا بعد از آنها دیده میشود، هیچ تحولی در کشور صورت نخواهد گرفت.
وی افزود: بهبود مدیریت منابع انسانی آموزش و پرورش به عنوان محور تحول در نظام تعلیم و تربیت، سیاست دوم برنامه من است و با توجه به اینکه آموزش و پرورش به تنهایی دو سوم کارکنان دولت را تشکیل میدهد و با میانگین سواد بالای 15 کلاس، یکی از نهادهای بسیار مهم کشور محسوب میشود، لذا مدیریت منابع انسانی یک اصل است و باید تلاش کنیم که با این سرمایههای انسانی بهترین بهرهبرداری را داشته باشیم.
سرپرست جدید وزارت آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: بارها گفتهام آموزش و پرورش سرمایهداری فقیر است، چرا که نتوانستیم از سرمایههای آن که معلمان هستند، بهترین استفاده را داشته باشیم.
به گزارش ایسنا، سرپرست جدید وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: توسعه مشارکت و بهسازی نظام آموزشی و پرورشی با توسعه مشارکت مردم، دانشآموزان، نهادهای غیردولتی و معلمان یکی دیگر از سیاستهایی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.
وی خاطر نشان کرد: مسئولیتپذیری و پاسخگو بودن آموزش و پرورش، رشد فردی و اجتماعی نسلها در قبال تربیت منابع انسانی باید در راستای اسناد بالادستی شکل بگیرد، چرا که آموزش و پرورش باید پاسخگوی نیازهای جامعه و مردم باشد، این در حالی است که این اقدام در مجموعه کار مغفول مانده است.
آمار بالای دخترانی که در مقاطع بالاتر به تحصیل دسترسی ندارند
فانی، رفع تبعیض و توسعه عدالت آموزشی را یکی دیگر از محورهای برنامه خود عنوان کرد و گفت: در حال حاضر پراکندگی مناطق روستایی و عشایری باعث شده عدالت آموزشی آنچنان که باید شکل نگیرد و آمار دانشآموزان به ویژه دانشآموزان دختر که در مقاطع بالاتر دسترسی به تحصیل ندارند، بالاست که این افراد از آموزش محروم هستند، در حالی که باید با توسعه عدالت و رفع تبعیض این سیاست به عنوان یکی از برنامههای مهم در آموزش و پرورش دنبال شود.
سرپرست جدید وزارت آموزش و پرورش توسعه و ارتقای برنامههای آموزشی و پرورشی را یکی دیگر از برنامهها برشمرد و گفت: برنامههای پرورشی باید در جهت تربیت دینی دانشآموزان به عنوان یک فرد ایرانی اسلامی باشد و در بخش آموزش نیز ارتقای کیفیت، نفی حافظهپروری، جایگزینی تعقل و تفکر و تقویت تفکر به عنوان یکی دیگر از برنامهها دنبال شود. ضمن آنکه میتوان با تحول در تالیف و برنامهریزی، ضمن حفظ اصول، سیاستهای کلان نظام را دنبال کرد.
به گفته وی، ایجاد توسعه و تفکر راهبردی و آیندهنگری در آموزش و پرورش هفتمین سیاست وی در آموزش و پرورش است و باید این اقدامات با توجه به استراتژیها صورت بگیرد و تصمیمات مبنی بر تفکر و پژوهش باشد.
انتهای پیام