تفاوت عوامل خطر ابتلا به چاقی بین دختران و پسران

عوامل خطر ابتلا به چاقی ممکن است بین دختران و پسران متفاوت باشد.

عوامل خطر ابتلا به چاقی ممکن است بین دختران و پسران متفاوت باشد.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا منطقه خراسان، یافته‌های تحقیق جدیدی حاکی از آن است که اگرچه برخی رفتارها باعث افزایش عوامل خطر ابتلا به چاقی در دختران و پسران می‌شود اما برخی تفاوت‌های جنسیتی نیز در این زمینه وجود دارد.

دکتر الیزابت جکسون، نویسنده این تحقیق و استاد دانشکده پزشکی دانشگاه میشیگان آمریکا در این خصوص اظهار کرد: برای مثال اگرچه بازی کردن در یک تیم ورزشی خطر ابتلا به چاقی را در بین پسران نوجوان حدود 23 درصد کاهش می‌دهد اما این امر درباره دختران صادق نیست.

وی افزود: از طرف دیگر نوشیدن شیر باعث کاهش 19 درصدی عوامل خطر ابتلا به چاقی در دختران نوجوان می‌شود اما تماشای تلویزیون به مدت دو ساعت یا بیشتر در روز خطر ابتلا به چاقی را در دختران و پسران به میزان 19 درصد افزایش می‌دهد.

چاقی دوران کودکی یکی از مسائل عمده بهداشت عمومی است. چاقی در طول 30 سال گذشته به‌طور چشمگیری در بین کودکان و نوجوانان افزایش یافته است.

محققان برای انجام این تحقیق بیش از 1700 دانش‌آموز کلاس ششم را از 20 مدرسه ایالت میشیگان آمریکا با در نظر گرفتن عواملی مانند شاخص توده بدنی (معیار اندازه‌گیری چربی بدن)، فشار خون، کلسترول، قندخون و عوامل دیگر سلامتی همراه با عاداتی از قبیل تماشای تلویزیون در فاصله زمانی سال‌های 2004 تا 2011 بررسی کردند.

نتایج این بررسی‌ها نشان داد بیش از 37 درصد پسران و حدود 31 درصد دختران چاق بودند. به اعتقاد کارشناسان راهکارهای کاهش خطر ابتلا به چاقی در سنین مختلف متفاوت است. کاهش مصرف نوشیدنی‌های قندی، کاهش تماشای تلویزیون و ایجاد الگوهایی برای فعالیت بدنی و تغذیه سالم از جمله این راهکارهای موثر در نوجوانان است.

نتایج این تحقیق در مجله Pediatrics منتشر شده است.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۳ مرداد ۱۳۹۲ / ۰۹:۰۳
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 92052312799
  • خبرنگار :