طرح‌های شبانه اپراتورهای موبایل، فرصت یا تهدید؟

این روزها اپراتورهای تلفن همراه در نمونه دیگر از رقابت تنگاتنگ با یکدیگر برای اوقات مشترکان خود از شب تا صبح یعنی دقیقا در ساعاتی که باید در کانون خانواده خود باشند هم برنامه‌ریزی کرده‌ و تخفیف‌هایی را برای مکالمات و ارتباطات از شب تا صبح درنظر گرفته‌اند.

این روزها اپراتورهای تلفن همراه در نمونه دیگر از رقابت تنگاتنگ با یکدیگر برای اوقات مشترکان خود از شب تا صبح یعنی دقیقا در ساعاتی که باید در کانون خانواده خود باشند هم برنامه‌ریزی کرده‌ و تخفیف‌هایی را برای مکالمات و ارتباطات از شب تا صبح درنظر گرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، طرح‌های ویژه اپراتورهای تلفن همراه برای ماه رمضان، طرح‌هایی است که در نگاه اول امکانات ویژه‌ای را از شب تا صبح در اختیار مشترک قرار می‌دهند. اما به راستی این طرح‌ها چقدر تاثیرات مثبتی برروی کاربران خواهد داشت؟

زمانی بود که هنوز تلفن همراه مانند امروز اینقدر مقبول نیفتاده بود و هزینه‌ی نسبتا بالای خرید آن موجب شده بود که بخش محدودی از جامعه به این وسیله‌ی ارتباطی دسترسی داشته باشند، اما از اواخر سال 85 و با ورود اپراتور‌های جدید کم‌کم تلفن همراه تبدیل به وسیله‌ای همگانی تبدیل شد. اکنون دیگر اکثر شهرنشینان در طول روز مکان‌های عمومی و اتوبوس‌ها در حال مکالمه یا ارسال و خواندن پیامک هستند حتی پیرزنان و پیرمردانی و افراد با سواد و بی سواد از چنین وسیله ای بهره می‌برند.

حتی شاید در مکان‌های عمومی و اتوبوس و مترو همه ما افرادی را دیده باشیم که با بلند شدن صدای زنگ تلفن همراهشان تا مدت‌ها دکمه‌های مختلف را امتحان می‌کنند تا صدای الو و سلام و علیکی بشنوند. تازه بعضی از آنها ممکن است بعد از تماس گوشی خود را به شما بسپارند تا آن را برایشان قطع کنید و این نشان می‌دهد که این وسیله‌ی ارتباطی به شدت در میان مردم جامعه رسوخ کرده است.

اکنون اگر دقت کنید، قشر جوان‌تر از دانشجو گرفته تا نوجوان و کارمند و ... همه و همه به نوعی با گوشی خود مشغول هستند و از شنیدن آهنگ، گرفتن عکس، خواندن کتاب‌های ذخیره‌شده در تلفن همراه، ارسال و دریافت پیامک و... همه به نوعی وقت خود را با تلفن‌هایشان پر کرده‌اند و اگرچه گفته می‌شود با ورود این فن‌آوری دیگر هیچ کس تنها نیست، اما گویی انسان‌ها تنهایی‌شان را با گوشی تلفن همراه خود پر کرده‌اند و دیگر کمتر به برقراری ارتباط با دیگران علاقه نشان می‌دهند.

در چنین شرایطی طبیعی است که امکان برقراری ارتباط پیامکی یا تلفنی با بستگان و آشنایان سریع‌ترین شیوه‌ی ممکن به‌شمار آید. از سوی دیگر، هزینه‌ی پایین پیامک‌ها راهی است تا مشترکان بتوانند به سهولت تمام و صد البته ارزان، پیام خود را در اسرع وقت به نقاط مختلف کشور برسانند و به سادگی از حال یکدیگر باخبر شده و یا اخبار مهم را به هم منتقل کنند.

مثلا با آغاز ماه مبارک رمضان، به همراه اولی‌ها اعلام شد که در قالب بسته‌های «شب‌های روشن» می‌توانند مکالمه نامحدود داشته باشند. بسته های شب‌های روشن همراه اول شامل مکالمه رایگان (درون اپراتوری) از ساعت 11 شب الی 7 است که تمام مشترکین دائمی و اعتباری همراه اول می توانند با شرکت در این طرح و فعال کردن بسته، در ساعات تعیین شده از سرویس مکالمه نامحدود داخل شبکه برخوردار شوند و در خارج از این ساعات، هزینه مکالمات مشترکین با تعرفه عادی محاسبه می‌شود.

اپراتور دوم تلفن همراه هم در این ماه برای مشترکان خود، بسته هدایا و خدمات ویژه ماه مبارک رمضان در نظر گرفته است.

طبق اعلام این اپراتور تمامی مشترکین سیم‌کارت‌های اعتباری ایرانسل با پرداخت 2000 ریال و فعال‌سازی طرح مهتاب، از طریق کد دستوری #3*6*3*555* به مدت 30 روز، از 14 درصد تخفیف در مکالمه‌های داخل شبکه در بازه زمانی ساعت 21 تا 8 و 21 درصد تخفیف در مکالمه با خطوط تلفن ثابت در تمامی ساعات بهره‌مند شوند.

اپراتور سوم تلفن همراه امسال در ماه رمضان از افطار تا سحر، مکالمه و پیامک درون شبکه و یک گیگابایت اینترنت را رایگان کرده است. براساس اعلام این اپراتور، مشترکان رایتل در این ماه از مکالمه صوتی و پیامک رایگان داخل شبکه و یک گیگابایت اینترنت پرسرعت در فاصله زمانی افطار تا سحر بهره‌مند شوند.

در رابطه با این طرح‌ها که در نگاه اول مشترکان را به مکالمات بیشتر وسوسه می‌کند و مواردی مانند اثرات سوء مکالمه طولانی با تلفن همراه یا از نگاه دیگر تقویت و رواج فرهنگ مصرف‌گرایی با چند کارشناس گفت‌وگو کردیم.

محمود حریرچی که یک کارشناس مسائل اجتماعی است صحبت خود را با این سوال شروع کرد که اپراتورها از اجرای این طرح چه اهدافی دارند و ادامه داد: اگر خدمتی می‌خواهد به مشترکان ارائه شود چرا این خدمت بصورت دائمی نباشد؟ من با این طرح‌ها موافقم در صورتی که مصرف گرایی را با خود به دنبال نداشته باشند.

وی در ادامه ساعات این طرح‌ها را مغایر با فرهنگ ایرانی دانست و افزود: اپراتورها زمان‌های کاری و صبح را برای اینکار اختصاص نمی‌دهند چراکه برایشان سودی به همراه نخواهد داشت. اولین تبعات منفی چنین طرح‌هایی بالارفتن مصرف‌گرایی کاربران است. علاوه بر این موضوع جوانان ما بصورت دائم درگیر چنین موضوعاتی هستند حال شما شب را هم به این قضیه اضافه کنید طبیعتا درگیری آن‌ها بیشتر خواهد شد. به نظر من این یک ترفند تبلیغاتی است.

یک کارشناس مسائل ارتباطات از زاویه دیگر به قضیه نگاه کرده است.هوشنگ عباس‌زاده علت این موضوع را در جلب مشتری بیشتر بوسیله اپراتورها عنوان کرد و گفت: از نظر اقتصادی این موضوع برای اپراتورها صرفه اقتصادی دارد چراکه شب زنده داری در این ماه بیشتر است و اپراتورها به دنبال استفاده از این فرصت هستند. این موضوع جدید است و طبیعتا فرهنگ استفاده از آن در بین مردم چندان رایج نیست باید اثر این موضوع را در آینده بررسی کرد و در این زمینه فرهنگ‌سازی انجام داد.

اما در این میان بهشتی‌پور که کارشناس مسائل ارتباطات است نظری متفاوت‌تر از دو کارشناس قبلی دارد و درباره تاثیر منفی که ممکن است رواج طرح‌های شبانه اپراتورهای تلفن همراه داشته باشد معتقد است: در ماه مبارک رمضان مردم مشغول به فعالیت‌های عبادی هستند و این موضوعات روی افراد مومن تاثیر گذار نیست. تنها امتیاز این طرح برای کسانی است که شیفت کاری دارند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۵ مرداد ۱۳۹۲ / ۰۱:۳۶
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 92051508286
  • خبرنگار :