تعیین ضرب‌الاجل توسط سازمان میراث فرهنگی برای مدیران شهری یزد

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: متولیان و مدیران شهری استان یزد متعهد شده‌اند تا طرح جامع و کارشناسی‌شده‌ای را برای پروژه‌ی توسعه‌ی امامزاده جعفر یزد تا پایان هفته‌ی آینده ارائه کنند.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: متولیان و مدیران شهری استان یزد متعهد شده‌اند تا طرح جامع و کارشناسی‌شده‌ای را برای پروژه‌ی توسعه‌ی امامزاده جعفر یزد تا پایان هفته‌ی آینده ارائه کنند.

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با آغاز تخریب تعدادی از خانه‌های قرارگرفته در بافت تاریخی یزد با هدف توسعه‌ی امامزاده جعفر در حدود یک‌ماه پیش، اعتراض‌های فراوانی نخست از سوی دوست‌داران و فعالان میراث فرهنگی و سپس متولیان این حوزه مطرح شد تا سرانجام حدود 10 روز پیش، معاون میراث فرهنگی کشور به یزد رفت تا این موضوع را از نزدیک بررسی کند. البته شنیده شد، به‌دلیل مشکلاتی که این طرح داشت، مشاور عالی سازمان میراث فرهنگی به نشانه‌ی اعتراض، جلسه‌ی برگزارشده با هدف بررسی طرح ‌را ترک کرد،‌ اما روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نتیجه‌ی جلسه را در این حد به رسانه‌ها اعلام کرد که تخریب بافت تاریخی یزد بدون «مجوز قانونی» انجام شده است.

چند روز پس از برگزاری این جلسه، شنیده شد که استاندارد یزد خودش به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در تهران آمد تا این مشکل را برطرف کند.

آتوسا مومنی - معاون میراث فرهنگی - درباره‌ی جلسه‌ای که در تهران با حضور استاندار یزد درباره‌ی طرح توسعه‌ی امامزاده جعفر و تخریب بخش‌هایی از بافت تاریخی یزد برگزار شد، توضیح داد: نتیجه‌گیری از آن جلسه را به جلسه‌ی بعدی که تا یک هفته‌ی دیگر برگزار می‌شود، موکول کردیم، چون قرار است در آن جلسه مقدمات طرح توسعه مطرح و یکسری طرح‌های موجود با طرح‌های قبلی بررسی شود و طرحی جامع و کارشناسانه برای این پروژه تعریف و تهیه شود. بنابراین طرحی که قابلیت اجرایی شدن داشته باشد و نظر کارشناسی سازمان میراث فرهنگی را منعکس کند، با نظر همین کارشناسان تدوین می‌شود.

وی درباره‌ی نگه‌ داشتن تک‌بناهای باارزش و تخریب بخش‌های دیگر واقع در محدوده‌ی چهار هکتاری بافت تاریخی یزد، نزدیک امامزاده جعفر که در یک‌ماه گذشته از سوی متولیان شهر یزد مطرح شده است، نیز‌ تأکید کرد: به هیچ عنوان‌ در بافت تاریخی یزد دست برده نمی‌شود،‌ اجازه نمی‌دهیم کوچک‌ترین خدشه‌ای به بافت تاریخی یزد وارد شود، فقط می‌توان با دقت و براساس نظرات کارشناسان، در معابر بافت تاریخی برخی کارهای مربوط به سامان‌دهی را انجام داد، وگرنه به هیچ عنوان بحث تک‌بناها و دخل و تصرف در خود بافت مطرح نیست.

او در ادامه با بیان این‌که آسیب ندیدن بافت تاریخی یزد اهمیت ویژه‌ای دارد‌، گفت: آنچه درباره‌ی این بافت اهمیت دارد، حفاظت بیش از پیش و ترمیم آسیب‌دیدگی‌ها در آن است،‌ این اقدام تکلیف ما در معاونت میراث فرهنگی است که باید به آن توجه کنیم.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی وگردشگری افزود: بافت تاریخی باید با پویایی همراه باشد،‌ اگر حیات را از بافت بگیریم، می‌میرد. یک منطقه زمانی نام بافت به خود می‌گیرد که زنده باشد. به هیچ عنوان، دانه‌های تاریخی را که عناصر تشکیل‌دهنده‌ی بافت را تشکیل می‌دهند، نباید جدا از خود بافت دانست و برای محافظت یا تخریب آن‌ها برنامه‌ریزی کرد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۹ مرداد ۱۳۹۲ / ۱۲:۲۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92050904894
  • خبرنگار : 71191