جایزه‌ی صادرات گردشگری روی هوا مانده است

جایزه‌ی صادراتی گردشگری از سال 1389 تا به حال روی هوا مانده و تورگردان‌ها حدود سه سال است که از تنها سیاست تشویقی دولت برای صادرات گردشگری بی‌بهره‌اند.

جایزه‌ی صادراتی گردشگری از سال 1389 تا به حال روی هوا مانده و تورگردان‌ها حدود سه سال است که از تنها سیاست تشویقی دولت برای صادرات گردشگری بی‌بهره‌اند.

به گزارش خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پرداخت جوایز صادراتی به آژانس‌های واردکننده‌ی گردشگر خارجی به‌عنوان یک منبع ارزآور به کشور، طبق سیاست‌های حمایتی سازمان توسعه‌ی تجارت انجام می‌شد، هرچند به اذعان مقامات این سازمان‌، مبلغ این جایزه در بخش گردشگری کم بوده؛‌ ولی پرداخت همین مبلغ اندک هم هر سال با حاشیه‌هایی همراه بود، به‌طوری که جامعه‌ی تورگردانان، آخرین جایزه‌ی صادراتی این بخش را که به سال‌های 86 تا 88 مربوط می‌شد، پس از پیگیر‌ی‌های فراوان، 28 اسفندماه سال 90 دریافت کرد.

حالا سازمان توسعه‌ی تجارت تصمیم گرفته است،‌ شکل سیاست‌های تشویقی‌اش را برای صادرکنندگان تغییر دهد و وجه نقد را حذف کند. این تصمیم در حالی گرفته شد که بخش گردشگری تازه به چاره‌جویی افتاده بود و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری می‌خواست وارد رایزنی شود تا مبلغ جوایز صادراتی بخش گردشگری را بیشتر کند. مبلغ این جایزه در سال 1389 برای گردشگران کشورهای آمریکایی‌، اروپایی‌، آفریقایی‌، شرق آسیا و اقیانوسیه 120 دلار و برای سایر کشورها 60 دلار تعیین شد و سازمان توسعه‌ی تجارت معادل «ریالی» این جایزه را به آژانس‌دارها پرداخت می‌کند، شکل کار به این ترتیب است که نرخ ارز همان سال را از بانک مرکزی استعلام می‌کند و براساس استعلام بانک مرکزی و وزارت صنعت‌، معدن و تجارت، این جایزه را به ریال پرداخت می‌کند. بر این اساس نرخ این جایزه در سال‌های 89 و 90، حدود 1000 تومان محاسبه خواهد شد.

آژانس‌دارها که همواره از مبلغ اندک جایزه‌ی صادراتی بخش گردشگری و نحوه‌ی محاسبه آن برای این صنعت در برابر جوایز صادراتی دیگر بخش‌های صنعتی، ناراضی بوده‌اند، حالا نسبت به پرداخت نشدن جوایز سال‌های قبل هم شاکی‌اند. آن‌ها می‌گویند‌ که سال 89 سازمان توسعه‌ی تجارت سیستم مکانیزه‌ای را برای این کار تعریف کرد که به‌دلیل طراحی دیرهنگام آن برای بخش گردشگری، بسیاری از آژانس‌ها موفق نشدند اطلاعات و پرونده‌های خود را تکمیل کنند. با این حال، به اعتقاد سازمان توسعه‌ی تجارت‌ حدود 60 دفتر خدمات مسافرتی اطلاعات خود را پر کرده‌اند؛‌ اما جامعه‌ی تورگردانان اعلام کرده است که به‌دلیل مهلت کمی که آژانس‌ها در تکمیل اطلاعات خود داشتند،‌ فقط حدود شش دفتر خدمات مسافرتی به ثبت اطلاعات خود موفق شده‌اند.

یکی از اعضای جامعه‌ی تورگردانان در این‌باره به خبرنگار ایسنا گفت: بخش‌های صادراتی دیگر حدود یک سال فرصت داشتند که اطلاعات خود را ثبت کنند، یعنی سیستم مکانیزه برای آن‌ها در سال 90 باز شد؛ ولی این سیستم برای بخش گردشگری، مهرماه سال 91 باز شد و آژانس‌های گردشگری فقط دو هفته فرصت داشتند، اطلاعات خود را ثبت کنند.

حالا جامعه‌ی تورگردانان از سازمان توسعه‌ی تجارت خواسته است برای احقاق حق صادرکنندگان گردشگری، فرصت بیشتری برای ثبت اطلاعات دفاتر خدمات مسافرتی واردکننده‌ی گردشگر بدهد یا دست‌ کم اجازه دهد، پرونده‌ها مانند گذشته به‌صورت دستی بررسی شوند؛ ولی به گفته‌ی اعضای این جامعه، سازمان توسعه‌ی تجارت هنوز این درخواست را نپذیرفته است و ظاهرا از جایزه‌ی آن گروهی هم که ثبت اطلاعات کرده‌اند، فعلا خبری نیست.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲ مرداد ۱۳۹۲ / ۱۲:۱۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92050201137
  • خبرنگار : 71021