یک نویسنده و محقق دینی گفت: روزه باعث تربیت روح شده و انسان را به عالم ابدی وصل میکند، با روزه تمام راههای گناه به روی خواهشهای نفسانی بسته میشود.
احمدعلی افتخاری در گفتوگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: روزه در تمام ادیانی که قبل از اسلام نیز بودهاند رواج داشته چرا که عبادت و مسائل عبادی یک امر فطری و حسی مشترک در درون تمامی انسانها است.
این استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: ادیانی همچون برهماییها اول بهار و پاییز را روزه میگرفتند و یا هندیها که در امر روزه گاهی اوقات افراط میکردند و اکثر سال را روزه میگرفتند و یا ادیان مصری که برای پرستش بتهای خود روزه میگرفتند. در دین یهود و مسیح نیز به گرفتن روزه سفارش شده است. پس روزه در تمامی ادیان وجود داشته است فقط شکل و میزان روزه متفاوت بوده است.
افتخاری تاکید کرد: فلسفه روزه یک فلسفه عظیم تربیتی است، با روزه انسان از تمام ناپسندیهای اخلاقی دور میشود. هدف از روزه گرفتن نخوردن و نیاشامیدن نیست، بلکه هدف تربیت نفس و بزرگی روح است با روزه باید نفس خود را از لغزشها و خطاها پاک کنیم. اگر روزه مطابق آن شرایطی باشد که اسلام گفته، باعث رسیدن به تقوا میشود.
این نویسنده و محقق دینی خاطرنشان کرد: برای خودسازی و تزکیه نفس میتوانیم از روزه و نماز کمک بگیریم و روزه تنها عبادتی است که بین خدا و بنده است. پس روزه خالصانهترین و محرمانهترین عبادات است.
وی تاکید کرد: روزه تمرین رسیدن به پارسایی و یادگرفتن نظم و انضباط است، اگر در آخر ماه مبارک رمضان ما عید میگیریم به این دلیل است که با یک ماه روزهداری پاکی نفس خود را تامین کردهایم و این پاکی باید ادامهدار باشد.
افتخاری در ادامه با اشاره به اینکه «روزه در مسائل جسمانی هم تاثیرات زیادی دارد» گفت: در طب گذشته و جهان امروز تمامی پزشکان همچون ابوعلیسینا برای اینکه بتوانیم تن درست باشیم بر روزه تاکید کردهاند.
این استاد حوزه و دانشگاه در پایان گفت: روزه حد اعتدال و سلامتی بدن را حفظ میکند و تندرستی انسانها را تامین میکند. با روزه بیش از 90 درصد از بیماریهای واگیردار را از خود دور میکنیم.
انتهای پیام