مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان:

ادبیات کودک و نوجوان مادر ادبیات بزرگسال است

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: اگر خواهان القای باورهایمان در میان مردم هستیم، باید به ادبیات و بویژه ادبیات کودک و نوجوان اهمیت بدهیم؛ چرا که ادبیات کودک و نوجوان مادر ادبیات بزرگسال است.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: اگر خواهان القای باورهایمان در میان مردم هستیم، باید به ادبیات و بویژه ادبیات کودک و نوجوان اهمیت بدهیم؛ چرا که ادبیات کودک و نوجوان مادر ادبیات بزرگسال است.

به گزارش خبرنگار کتاب خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سیدصادق رضایی در مراسم اختتامیه شانزدهمین جشنواره کتاب کتاب کودک و نوجوان که امروز 18 تیر هم‌زمان با روز ادبیات کودکان و نوجوانان برگزار شد، عنوان کرد: باید اهالی کودک و نوجوان را جدی گرفت و به آنان آزادی عمل داد. این خام‌اندیشی است که ما بخواهیم بدون درنظر گرفتن آنان، ادبیات بزرگسالانه فاخری داشته باشیم.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تصریح کرد: اگر می‌خواهیم سرمایه اجتماعی قدرتمندی داشته باشیم، باید به ادبیات کودک و نوجوان بها دهیم. ما همیشه به مناسبت‌های مختلف با هنرمندانمان گفت‌وگو داشته‌ایم. شناخت مخاطب و نوع نگاه او برای ما حائز اهمیت است. اگر می‌خواهیم جهانی فکر کنیم، جهانی بنویسیم و جهانیان به ادبیات ما توجه داشته باشند، باید مقوله مخاطب و مخاطب‌شناسی را جدی گیریم، چرا که دل کودکان و نوجوانان از فطری بودن مسائل آنان حکایت می‌کند. فطرت مقوله‌ای تغییرناپذیر است.

رضایی تاکید کرد: البته مباحث نظری و شناخت نیاز مخاطب دو محور عمده فعالیت‌های ما هستند، اما آنچه برای ما حائز اهمیت است، نقدهای جدی آثار نویسندگان حیطه ادبیات کودک و نوجوان است و این سرمایه‌ای است که ما با منت آن را می‌پذیریم.

او گفت: افتخار بزرگ ما این است که خادم بچه‌های ایران‌زمین هستیم، اگر طرح رمان نوجوان امروز مطرح است، ضلع قدرتمند آن همین بچه‌ها هستند و نویسندگانی که آثارشان را در اختیار کودکان و نوجوانان قرار می‌دهند. نوجوانان ایرانی علاقه‌مندند تا کتاب‌های چندجلدی داشته باشند، همچنان که علاقه‌مندند سرزمین خود را در لابه‌لای کتاب‌هایشان ببینند و تنوع فرهنگی خود را احساس کنند. اگر می‌خواهیم کودکان خود را به وطنشان علاقه‌مند کنیم، راهش این است که حب وطن را از طریق ادبیات در آنان شکل دهیم.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: من خوشحالم که در کنار روزهایی همچون روز جهانی کودک و نوجوان، روز کتاب کودک و روز کودک و رسانه امروز شاهد روز ادبیات ملی کودک و نوجوان هستیم و به این بهانه می‌توانیم جشنواره کتاب کودک و نوجوان را به صورت سالانه برگزار کنیم و از تمامی مراکز کانون انتظار دارم که در این روز با برنامه‌های متنوع یاد مهدی آذریزدی را زنده نگه دارند.

رضایی همچنین گفت: این بهانه، بهانه خوبی است، چراکه اگر ما ادبیات کودک را به صورت علمی و هدایت‌شده حمایت کنیم، سرمایه بزرگی برای دوران بزرگسالی جامعه خود ایجاد کرده‌ایم. اگر به دنبال تثبیت باورهایمان در بزرگسالی هستیم، باید از همین دوران کودکی و در قالب ادبیات مباحث خود را به کودکان نشان دهیم.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۸ تیر ۱۳۹۲ / ۱۷:۴۹
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 92041811525
  • خبرنگار : 90002