/اخبار سوریه/

مخالفت بان‌ کی مون و مسکو با ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه

در حالی که دبیرکل سازمان ملل ایجاد منطقه پرواز ممنوع را بر فراز سوریه باعث افزایش درگیری‌های نظامی در این کشور دانست، وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: مسکو اجازه ایجاد منطقه پرواز ممنوع را بر فراز آسمان سوریه نمی‌دهد.

در حالی که دبیرکل سازمان ملل ایجاد منطقه پرواز ممنوع را بر فراز سوریه باعث افزایش درگیری‌های نظامی در این کشور دانست، وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: مسکو اجازه ایجاد منطقه پرواز ممنوع را بر فراز آسمان سوریه نمی‌دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، ادواردو دل بوی،، معاون سخنگوی بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که بان کی مون معتقد است پیشنهاد کشورهای عضو سازمان ملل برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز آسمان سوریه درگیری‌های نظامی در سوریه را دو چندان می‌کند.

وی ادامه داد: ایجاد منطقه پرواز ممنوع در آسمان سوریه به اعضای شورای امنیت باز می‌گردد و در صورتی که پیش‌نویس طرحی برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع وجود داشته باشد باید میان دبیرکل و اعضای شورای امنیت در این خصوص مشورت صورت گیرد.

معاون سخنگوی رسمی بان کی مون بار دیگر تاکید کرد که افزایش درگیری‌های نظامی در سوریه به نفع هیچ یک از طرفین درگیر نیست و مذاکرات میان مخالفان و دولت سوریه تنها راه حل و فصل بحران سوریه است.

معاون سخنگوی دبیر کل سازمان ملل اعلام کرد که قرار است بان کی مون در سفری سه روزه به پکن برود.

وی در این سفر با رهبران چین از جمله شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین و نخست وزیر این کشور دیدار می‌کند.

بنا به گفته معاون سخنگوی بان کی مون، موضوع سفر بان کی مون به چین و دیدارش با مقام‌های این کشور مساله سوریه و کره شمالی است.

یکی از دیپلمات‌های شورای امنیت نیز اعلام کرد که بان کی مون در صورتی که چین به سوریه بپیوندد موضعی جدی و قاطع نسبت به بحران سوریه اتخاذ می‌کند.

وی گفت: بان کی مون اطلاع دارد که پیونگ یانگ با آمریکا در حال مذاکره است. بان کی مون همواره بر مذاکره به عنوان راهکار دائم حل مشکلات و اختلافات تاکید دارد و این مذاکرات باید دارای هدفی مشترک یعنی عاری سازی شبه جزیره کره از سلاح هسته‌ای باشد.

از سوی دیگر، الکساندر لوکاشویچ، ‌سخنگوی وزارت خارجه روسیه در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد: کشورش اجازه ایجاد منطقه پرواز ممنوع را بر فراز سوریه نمی‌دهد.

وی گفت: ما هرگز اجازه نمی‌دهیم سناریویی این چنینی در سوریه اجرا شود چرا که این مانور دهی‌ها در حقیقت نوعی بی‌احترامی به قوانین بین‌المللی است.

پیشتر نیز سرگئی لاوروف،‌ وزیر خاجه روسیه اعلام کرده بود، هر گونه تلاش برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه با استفاده از جنگنده‌های F16 و سامانه‌ موشکی پاتریوت در اردن نقض قوانین بین‌المللی است.

از سوی دیگر، لوکاشویچ در خصوص مساله ارسال موشک‌های نوع اس 300 از روسیه به سوریه گفت: توافقنامه ارسال سامانه موشکی اس 300 به سوریه قبلا امضا شده است اما تا این لحظه این امر اجرایی نشده است.

وی تاکید کرد: روسیه هرگز قوانین بین‌المللی را با وارد سازی سلاح به سوریه نقض نمی‌کند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نیز اخیرا تاکید کرده بود که روسیه به سوریه موشک اس 300 نمی‌دهد چرا که نمی‌خواهد توازن نظامی در منطقه را بر هم بزند و تمامی تجهیزاتی که به سوریه فروخته با قوانین بین‌المللی همخوانی دارد.

از سوی دیگر، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان پیش از حضور در ایرلند شمالی برای مشارکت در کنفرانس گروه صنعتی هشت در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی آر.تی.ال آلمان اعلام کرد که آلمان هرگز و به هیچ وجه در روند وارد سازی سلاح به سوریه مشارکت نمی‌کند.

وی گفت: هدف اصلی حل و فصل سیاسی بحران سوریه است.

مرکل همچنین خاطرنشان کرد: آلمان از مساله سوریه جدا نیست و به شدت با وارد ساختن سلاح به این کشور بر عکس هم‌پیمانانش چون آمریکا و فرانسه و انگلیس مخالف است.

همچنین پایگاه خبری مفکرة‌ الاسلام اعلام کرد: منشی دوم وزارت خارجه سوریه از نظام این کشور جدا شده است.

این پایگاه خبری اعلام کرد: خبر جدایی منشی دوم وزارت خارجه سوریه از نظام این کشور مشاجره‌ها و درگیری‌های لفظی گسترده‌ای میان مخالفان و طرفداران نظام بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه را در پایگاه‌های اینترنتی و صفحات پایگاه‌های اجتماعی فیس بوک و توییتر به دنبال داشته است.

هنوز این خبر از سوی هیچ منبع رسمی تایید یا تکذیب نشده است.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۸ خرداد ۱۳۹۲ / ۱۱:۱۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 92032817088
  • خبرنگار : 71434