10 تیرماه به‌عنوان روز «صائب تبریزی» نام‌گذاری شد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از موافقت شورای عالی انقلاب فرهنگی با نام‌گذاری 10 تیر ماه به‌عنوان روز «صائب تبریزی» خبر داد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از موافقت شورای عالی انقلاب فرهنگی با نام‌گذاری 10 تیر ماه به‌عنوان روز «صائب تبریزی» خبر داد.

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مراسم پایانی نخستین کنگره‌ی بین المللی صائب تبریزی و شعر اخلاقی با حضور سیدمحمد حسینی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی -، حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی - رییس دفتر مقام معظم رهبری - و برخی از شاعران و استادان ادبیات عصر امروز (سه شنبه، هفتم خردادماه) برگزار شد.

در این مراسم، دکتر محمدرضا سنگری -پژوهشگر - از تلاش 20 ساله‌ی دکتر محمد قهرمان - شاعر - در شناساندن صائب و شعر او یاد کرد و گفت: در بین شاعران ایران‌زمین به هیچ شاعری به اندازه‌ی صائب دشنام ناروا داده نشده است و این به‌دلیل نشناختن درست این شاعر از سوی دیگران بود. رسالت افرادی مانند محمد قهرمان شناساندن او به جامعه بود.

او افزود: متاسفانه در نوشته‌های برخی بزرگان ادبیات مانند رضا‌قلی‌خان هدایت و ملک‌الشعرای بهار هم این نارواگویی‌ها دیده می‌شود. در سه دهه‌ای که از انقلاب می‌گذرد، کار مهمی در زمینه‌ی صائب شناسی کمتر فراهم شده و این نیازمند توجه بیشتر است.

سنگری به جایگاه شعر صائب در میان مردم اشاره و اظهار کرد: صائب، شاعر مردم کوچه و بازار بود. در سفری که از تهران به خوزستان داشتم، دیدم از 183 بیت شعری که پشت ماشین‌ها نوشته شده، 53 بیت متعلق به صائب بود که بیانگر جایگاه این شاعر در بین عامه‌ی مردم است.

در بخش دیگری از این مراسم، محمد زمانی - دبیر کنگره‌ی صائب تبریزی - به نقش صائب در احیای اخلاق اسلامی اشاره کرد و گفت: در دنیایی که فرهنگ منحط غرب در صدد از بین بردن سجایای اخلاقی است، وظیفه‌ی ما استحکام بنیان های اخلاقی جامعه است و این امر به وسیله‌ی هنر قابل دستیابی است. هنر می‌تواند اخلاق را در جامعه گسترش دهد و شعر صائب از همین جنس است.

او ادامه داد: صائب تبریزی برخلاف شاعران سبک عراقی که از الفاظ و نمادهای عرفانی در شعر خود استفاده می‌کردند، تمام اجزای طبیعت را در قالب معارف اخلاقی دخیل می‌کرد. صائب با اشعار خود با جامعه ارتباط داشت و جزء افرادی با رویکرد روشنفکرانه نبود.

زمانی همچنین به سخنان مقام معظم رهبری درباره‌ی صائب که او را نماد شعر اخلاقی معرفی کرده بودند اشاره و اظهار کرد: رهبری را می‌توان احیاگر شعر صائب و دیگر شاعران سبک هندی در این چند سال دانست. اگر رهنمودهای ایشان نبود، از صائب و شعر او در محافل هنری خبری نبود.

در ادامه‌ی این مراسم، از سه کتاب «شناخت‌نامه‌ی صائب تبریزی» (مجموعه مقالات کنگره)، گزیده‌ی شعر صائب تبریزی و شاعران سبک هندی و کتاب و سی‌دی دیدار مقام معظم رهبری با شاعران بیداری اسلامی رونمایی شد.

در پایان مراسم نیز از مرحوم محمد قهرمان به عنوان صائب‌پژوه برتر معاصر در 50 سال اخیر تجلیل و هدیه‌ای به خانواده‌ی او اهدا شد.

نمایشگاه‌هایی با عنوان صائب از نگاه رهبر، صائب پژوهی و شاعران سبک هندی از برنامه های جنبی این کنگره بود.

مشفق کاشانی و محمدی گلپایگانی در کنگره صائب تبریزی

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۷ خرداد ۱۳۹۲ / ۱۹:۱۷
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 92030704609
  • خبرنگار :