سخنگوی تلفیق با تشریح مصوبات کمیسیون تلفیق خبر داد:

امکان بازنشستگی پیش ازموعد/ پیش‌بینی 500 میلیارد تومان برای مقابله با حوادث غیرمترقبه

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 92 در تشریح مصوبات روز گذشته (شنبه) این کمیسیون، گفت: بر اساس قانون برنامه پنجم، بازنشستگی پیش از موعد به دلیل بار مالی متوقف شده بود که با مصوبه امروز کمیسیون تلفیق، امکان بازنشستگی پیش از موعد مجددا فراهم شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 92 در تشریح مصوبات روز گذشته (شنبه) این کمیسیون، گفت: بر اساس قانون برنامه پنجم، بازنشستگی پیش از موعد به دلیل بار مالی متوقف شده بود که با مصوبه امروز کمیسیون تلفیق، امکان بازنشستگی پیش از موعد مجددا فراهم شد.

به گز ارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جعفر قادری در نشست خبری امروز (یکشنبه) اظهارکرد: پیش از این اینطور بود که اگر کسی 25 سال اشتغال به کار داشت و درخواست بازنشستگی پیش از موعد می‌کرد پنج سال دیگر فعالیت را به او ارفاقی می‌دادند و این بار مالی ایجاد می‌کرد لذا در قانون برنامه، بازنشستگی پیش از موعد متوقف شده بود، ما در لایحه بودجه 92 بازنشستگی پیش از موعد را مجاز کردیم به شرط اینکه کسی درخواست سنوات ارفاقی نکند، منابع آن هم از محل واگذاری اموال دولت تامین خواهد شد.

وی با اشاره به تصویب بند 73 لایحه بودجه از پیش‌بینی 500 میلیارد تومان برای مقابله با حوادث غیرمترقبه خبر داد و افزود: ماده 224 قانون برنامه پیش‌بینی کرده که درصدی از اعتبارات بودجه عمومی در اختیار هلال‌احمر و برخی دستگاه‌ها قرار بگیرد، دولت در لایحه بودجه 275 میلیارد تومان را پیش‌بینی کرده بود که ما در کمیسیون 230 میلیارد تومان دیگر هم به آن اضافه کردیم و مجموعا 500 میلیارد تومان به عنوان پیش‌بینی امکانات و نیازها برای مقابله با حوادث غیرمترقبه اختصاص می‌یابد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 92 ادامه داد: کمیسیون تلفیق در بند 74 لایحه بودجه نیز 150 میلیارد تومان برای حمایت از صندوق بیمه محصولات کشاورزی پیش‌بینی کرد، البته این صندوق سال پیش حدود هزار میلیارد تومان خسارت پرداخت و مبلغ جزئی هم از حق بیمه کشاورزان وصول می‌شود اما باز هم این مبالغ پاسخگو نیست و اگر از جای دیگر منبعی به این منظور پیش‌بینی نشود تعهدات صندوق بی‌پاسخ خواهد ماند.

قادری، تصویب بند دیگری از لایحه بودجه را مورد اشاره قرار داد و تاکید کرد: بر این اساس مرکز مدیریت اطلاعات بلایای طبیعی آسیا و اقیانوسیه بر اساس قطعنامه کمیسیون اجتماعی سازمان ملل در ایران تاسیس می‌شود و به معاونت برنامه‌ریزی برای تاسیس این مرکز تکلیف شد.

وی با اشاره به مراعا ماندن بندی از لایحه بودجه 92، تصریح کرد: دولت در این بند کاهش اختیارت هیات امنای دانشگاه‌ها را پیش‌بینی کرده بود زیرا مشکلی وجود دارد و آن این است که هیات امنا آزادی عمل دارند و تصمیمات‌شان لازم‌الاجرا است اما در مورد تغییر حقوق و مزایای هیات علمی دوگانگی‌هایی ایجاد شده است؛ جمع‌بندی کمیسیون تلفیق هم این بود که اختیارات دیگر هیات امنا به قوت خود باقی بماند و تنها اختیار تعیین حقوق و مزایا از آنها گرفته شود، این بند تا حضور نماینده دولت و نمایندگان کمیسیون‌های بهداشت و آموزش مراعا ماند تا با حضور این افراد در کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار گیرد.

به گفته سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 92، بر اساس مصوبه این کمیسیون در بند 77 لایحه بودجه، اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها اجازه دارند عضو هیات مدیره یا سهامدار شرکت‌های دانش‌بنیان باشند.

قادری با اشاره به مصوبه کمیسیون تلفیق در بند 78 لایحه بودجه، اظهار کرد: بر اساس این مصوبه، تمام شرکت‌های دولتی مکلفند نیم تا سه درصد اعتبارات‌شان را به استثنای هزینه‌های مستقیم تولید برای انجام طرح‌های پژوهشی و تحقیقاتی هزینه کنند.

وی اضافه کرد: بند 79 لایحه بودجه در خصوص افزایش حقوق گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر به دلیل اینکه برای آن قانون وجود دارد و نیاز به قانون دیگری نیست از سوی کمیسیون تلفیق حذف شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 92 با اشاره به مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق، خاطرنشان کرد: بر این اساس در تمام دستگاه‌های اجرایی امتیاز کمک هزینه فوت و ازدواج 6500 تومان و امتیاز حساب پس‌انداز کارکنان دولت 150 تعیین و پرداخت می‌شود.

قادری در خصوص تصویب بند 81 لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق نیز خاطرنشان کرد: نگرانی‌هایی در ارتباط با ماده 17 قانون مدیریت خدمات کشوری در خصوص واگذاری کارها وجود داشت که ممکن است قانون مناقصات را با مشکل مواجه کند، لذا در این بند مصوب شد ماده 17 قانون مدیریت خدمات کشوری منحصر به امور خدماتی و اداری دستگاه‌های اجرایی است و شامل اجرای طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای نمی‌شود.

به گفته وی، بر اساس مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق، به دولت اجازه داده شد همچنانکه برای مناقصات حد نصاب تعیین می‌کند، حد نصاب مزایده‌ها را نیز تعیین کند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 92 در بخش دیگری از نشست خبری خود با اشاره به مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق، خاطرنشان کرد: بر این اساس مقرر شد تمام دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پارک‌های علمی و فناوری که از شورای گسترش وزارتخانه‌های علوم و بهداشت مجوز دارند و دانشجو دارند، ‌اگر نیاز به اصلاح عنوان یا جدا شدن از دانشگاه مادر دارند یا کد و ردیف بودجه‌ای‌شان وابسته است، دارای کد و ردیف مستقل شوند.

قادری با اشاره به بند 67 این لایحه که در کمیسیون تلفیق به تصویب رسیده نیز اظهار کرد:‌ دولت پیش‌بینی کرده بود به 100 هزار نفر از جانبازان تسهیلات خرید ساخت مسکن بدهد که در کمیسیون تلفیق مصوب شد، جانبازان بالای 20 درصد و سایر ایثارگران می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند؛ همچنین این تسهیلات برای شهرهای مختلف متفاوت است و برای کلان‌شهرها 60 میلیون تومان، مراکز استان 50 میلیون تومان، سایر شهرها 40 میلیون تومان و روستاها 20 میلیون تومان با کارمزد چهار درصد پیش‌بینی شد.

وی اضافه کرد: در این مصوبه تاکید شده که این تسهیلات با اولویت درصد جانبازی پرداخت شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 92 در پایان گفت که پس از نهایی شدن بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق، جزئیات آن روز چهارشنبه یا هفته آینده به صحن علنی مجلس خواهد آمد.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ / ۱۱:۴۸
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 92021509907
  • خبرنگار : 71132