دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش از کاهش حجم محفوظات در کتابهای درسی خبر داد و گفت: بر اساس اسناد تحول بنیادین و درس ملی، حجم محفوظات محتوای کتب کاهش یافته و تفکر و پژوهش جایگزین محفوظات شده است.
مهدی نوید ادهم در گفتوگو با خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه در نظام جدید آموزش و پرورش هدف کاهش حجم محفوظات و چرخش از "حافظهگرایی" به سمت "پژوهش و تفکر محوری" است، افزود: بر این اساس در کتب درسی تلاش بر کاهش حجم محفوظات و جایگزینی پژوهش شده است.
وی ورود ششم ابتدایی و تغییر ساختار نظام آموزشی را از 1-3-3-5 به 3-3-6 را آغاز تحول بنیادین عنوان کرد و گفت: نباید تحول بنیادین را در چند برنامه که به صورت تیتروار در رسانهها عنوان شده خلاصه کرد، چرا که تحول آموزش و پرورش بسیار ریشهایتر از تغییر یک ساختار است و اتفاقاتی که رخ داده، آغاز یک تحول اساسی است.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تصریح کرد: ایجاد 64 پردیس دانشگاهی را یکی از مهمترین زیرساختهای ایجاد تحول بنیادین است، چرا که با تربیت نیروهای متخصص در این دانشگاهها، آموزش و پرورش، دغدغهای برای تامین نیرو نخواهد داشت و نیروهای مورد نیاز خود را در رشتههای تخصصی از طریق این دانشگاه تربیت و جذب مدارس خواهد کرد.
به گفته نوید ادهم، وظیفه اصلی این دانشگاه، مدیریت آموزش و تربیت نیروهای مورد نیاز آموزش و پرورش است، لذا برای رسیدن به اهدافی که در چشمانداز سند تبیین شده، قطعا زمان طولانی نیازمند است، بنابراین نباید طی یک تا 2 سال منتظر اتفاقات و خروجیها باشیم، بلکه پس از پایان فارغالتحصیلی اولین ورودیهای دانشگاه فرهنگیان و جذب آنها در مدارس، میتوان گفت تحول بنیادین در مسیر خود قرار گرفته است.
وی درباره تعطیلی پنجشنبهها و برخی انتقادات که در خصوص کاهش ساعت تحصیلی دانشآموزان نیز عنوان شده، گفت: قبل از اجرای این طرح دانشآموزان ابتدایی 750 ساعت را در مدارس تحصیل میکردند که طی دوسال گذشته با ساماندهی ساعات آموزش، برنامهریزی برای ساعت حضور دانشآموزان به 850 ساعت رسیده است و در درس ملی این ساعت به 900 ساعت افزایش یافته است.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: در گذشته دانشآموزان 24 ساعت در هفته را مشغول تحصیل بودهاند که در ساماندهی جدید، علیرغم تعطیلی پنجشنبهها، این ساعتها به 25 ساعت در هفته افزایش یافته است.
نوید ادهم ادامه برنامههای سند تحول و همچنین اجرای موفقتر طرح تعطیلی پنجشنبهها را منوط به همکاری خانواده، معلمان و جامعه دانست و گفت: در سالهای اخیر آموزش و پرورش تمام تلاش خود را برای ایجاد زیرساختهای تحول بنیادین به کار گرفته است و علیرغم اینکه در گذشته مدارس دو نوبته بودند، امروز توانستیم با ساماندهی فضاهای فیزیکی، مدارس را به یک نوبته تبدیل کنیم.
وی درباره یکی از دغدغههای اصلی آموزش و پرورش در حوزه تدوین کتب در دروس زبانهای خارجی، گفت: همواره این انتقاد به آموزش و پرورش وارد است که پس از هفت سال خروجی زبانهای انگلیسی و عربی مناسب نیست، بنابراین یکی از دلایل ایجاد تحول بنیادین در آموزش و پرورش، توجه به خروجیهای آن است.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: خروجیهای زبان در آموزش و پرورش قابل دفاع نیست و اقداماتی که در سند تحول و درس ملی آغاز شده، به سمت ایجاد تغییرات جدید و تولید محتوا برای داشتن خروجهای مناسب است.
نوید ادهم ادامه داد: با اقداماتی که در درس ملی صورت گرفته، میتوان به خروجیهای آموزش و پرورش در سالهای آینده امیدوار بود، اما برای اینکه تحول بنیادین به معنای واقعی در نظام آموزشی کشور شکل بگیرد، نه تنها خانوادهها و معلمان باید همراه آموزش و پرورش باشند، بلکه همه دستگاهها و بدنه جامعه باید این همراهی را با آموزش و پرورش داشته باشند.
انتهای پیام