سنگ‌نگاره‌های اردکان موزه‌یی می‌شوند

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد گفت:‌ با تخصیص اعتبار و به‌وجود آمدن شرایط مناسب‌، سنگ‌نگاره‌های چند هزار ساله‌ی اردکان در موزه‌ای مناسب نمایش داده می‌شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد گفت:‌ با تخصیص اعتبار و به‌وجود آمدن شرایط مناسب‌، سنگ‌نگاره‌های چند هزار ساله‌ی اردکان در موزه‌ای مناسب نمایش داده می‌شوند.

بهرام رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به وجود یک موزه در استان یزد که ساختمان آن به اداره‌ی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تعلق دارد اظهار کرد:‌ در صحبت‌هایی که با بخش خصوصی و شهرداری یزد داشتیم در حال برنامه‌ریزی برای تبدیل دو خانه‌ی تاریخی به موزه هستیم تا‌ آثار تاریخی موجود در تنها موزه‌ی یزد و سنگ‌نگاره‌های اردکان را در مکان‌های مناسبت‌تر و وسیع‌تری به‌عنوان موزه‌های جامع و کامل در معرض نمایش‌قرار دهیم. هرچند اکنون یک قطعه سنگ از این سنگ‌نگاره‌ها در موزه‌ی یزد به‌نمایش درآمده است.

او با اشاره به وجود بسیاری از آثار تاریخی و اموال فرهنگی در گنجینه‌های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، گفت:‌ به‌دلیل حجم زیاد و گستردگی آثار نمی‌توان همه‌ی آن‌ها را در یک زمان نمایش داد. با نمایش آثار به‌صورت دوره‌یی، امکان نمایش همه‌ی آثار ارزشمند در گنجینه‌های میراث فرهنگی فراهم می‌شود.

وی بیان کرد: هنوز به‌دلیل نبودن اعتبار کافی، این پروژه اجرایی نشده است و بعد از تأمین اعتبار، این دو موزه آماده‌ی تجهیز و بهره‌برداری می‌شوند.

به گزارش ایسنا،‌ اواسط آبان‌ماه سال گذشته‌، فردی با لودر سنگ‌نگاره‌های پنج‌هزار ساله‌ی محوطه‌ی «مفیدی» را در شهرستان اردکان که حدود سال‌های 1388 - 1387 توسط انجمن دوست‌داران میراث فرهنگی شناسایی شدند تخریب کرد.

این محوطه شامل 12 سنگ‌نگاره بود که 52 نقاشی مانند صحنه‌هایی از شکار بز کوهی، یوزپلنگ و نقوش باستانی را شامل می‌شد. بعد از تخریب این سنگ‌نگاره‌ها، پیگیری حقوقی برای شناسایی عامل مخرب آغاز شد؛ اما 5 / 2 ماه بعد از انتشار این خبر، اعلام شد که چون همه‌ی سنگ‌نگاره‌ها پیدا شدند و آسیب زیادی ندیده‌اند‌، پیگیری قضایی این موضوع متوقف می‌شود.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ / ۱۱:۵۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92021409057
  • خبرنگار : 71191