مظنون انفجارهای بوستون به استفاده از سلاح کشتار جمعی متهم شد

جوهر سارنایف، جوان ۱۹ ساله‌ای که پلیس و مقامات امنیتی آمریکا می‌گویند به همراه برادرش عامل انفجارهای بوستون بوده است، رسما به استفاده از سلاح کشتار جمعی متهم شد.

جوهر سارنایف، جوان ۱۹ ساله‌ای که پلیس و مقامات امنیتی آمریکا می‌گویند به همراه برادرش عامل انفجارهای بوستون بوده است، رسما به استفاده از سلاح کشتار جمعی متهم شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در حالی که جوهر سارنایف، مظنون دوم انفجارهای بوستون همچنان در بیمارستان بستری است و قادر به تکلم نیست، بازجویان آمریکایی بازجویی با قلم و کاغذ را آغاز کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، طبق گفته اریک هولدر، دادستان کل آمریکا جلسه اولیه دادگاه این مظنون نوجوان عصر روز دوشنبه در بیمارستان برگزار شد و وی رسما به استفاده از سلاح کشتار جمعی متهم شد.

وی به ارتکاب یک فقره استفاده از سلاح کشتار جمعی علیه افراد در آمریکا که منجر به افرادی شد و همچنین یک فقره تخریب اموال با استفاده از مواد منفجره که این نیز منجر به مرگ شد، متهم شده است.

یک سخنگوی دفتر رئیس جمهوری آمریکا گفته است که بر خلاف پیشنهاد بعضی اعضای جمهوری‌خواه کنگره، با جوهر سارنایف به عنوان "عامل دشمن" رفتار نخواهد شد.

این سخن به این معنا است که سارنایف با قوانین کیفری عادی و در دادگاه غیرنظامی محاکمه خواهد شد.

انفجار دو بمب در نزدیکی خط پایان ماراتن بوستون در روز دوشنبه (۱۵ آوریل/۲۶ فروردین) به کشته شدن سه تن و مجروح شدن بیش از 150 تن دیگر منجر شد.

جوهر سارنایف روز جمعه هفته گذشته پس از یک عملیات تعقیب و گریزی طولانی در نزدیکی بوستون دستگیر شد.

تیمورلنگ سارنایف 26 ساله، برادر بزرگتر وی که مظنون اصلی انفجارها بود، در جریان درگیری با پلیس کشته و خود وی به شدت مجروح شده بود.

جوهر سارنایف از ناحیه گلو مجروح است و نمی‌تواند سخن بگوید، اما به صورت کتبی به چند سوال پاسخ داده است.

مجازات اعدام در ایالت ماساچوست که بوستون در آن واقع است وجود ندارد، اما اتهام استفاده از سلاح کشتار جمعی یک اتهام فدرال است. دادستانی ایالت ماساچوست نیز اتهامات دیگری علیه سارنایف وارد کرده است.

بنا به گزارش شبکه خبری "ان‌.بی‌.سی"، سارنایف قادر به پاسخ‌گویی کتبی به پرسش‌هاست. یکی از پرسش‌های مهم ماموران پلیس درباره انگیزه عاملان از بمب‌گذاری است.

جوهر سارنایف به علت اصابت گلوله به گلو و حلق هنوز قادر به صحبت نیست. پلیس احتمال می‌دهد که سارنایف در خلال دستگیری با شلیک گلوله به دهان خود قصد خودکشی داشته است.

تعیین مجازات برای عامل احتمالی

به گفته ماموران پلیس جوهر سارنایف مورد بازپرسی اولیه قرار گرفته است. وی به‌زودی از سوی دادگاه فدرال نیز تفهیم اتهام خواهد شد. گفته می‌شود که به علت وضعیت جسمی تفهیم اتهام در بیمارستان از سوی قاضی یا نماینده‌ای از دادگاه صورت گرفته است.

در صورت اثبات اتهامات، مجازات مرگ در انتظار جوهر سارنایف خواهد بود. گرچه در ایالت ماساچوست مجازات اعدام ملغی شده است، اما به گفته وزارت دادگستری آمریکا، رسیدگی به پرونده فرد مظنون به خاطر فعالیت تروریستی در "حوزه قضایی فدرال" به اتهام "قتل عمد" پیگیری خواهد شد و در حوزه قضایی ایالت ماساچوست" به اتهام "قتل غیرعمد" خواهد بود که می‌تواند منجر به حبس ابد شود.

یکی از نکات مورد مناقشه حضور وکیل و حق سکوت متهم در بازپرسی اولیه بود. وزارت دادگستری آمریکا موقتاَ تصمیم گرفته که جوهر سارنایف را بدون در نظر گرفتن این حقوق مورد بازپرسی قرار دهد. این تصمیم در شرایط استثنایی با استناد به این که متهم "خطری مستقیم برای شهروندان به شمار می‌آید و دشمنی ستیزه‌جو است" اتخاذ شده است.

بنا به تحقیقات مستقل رسانه‌های آمریکایی، تیمورلنگ سارنایف در سال تابستان ۲۰۱۲ سفری به جمهوری داغستان و چچن داشته است و پس از بازگشت آشکارا نظرات افراطی را رهبری کرده است.

برادران سارنایف چچنی‌تبار هستند، اما از سال ۲۰۰۲ به همراه خانواده خود به آمریکا مهاجرت کرده بودند. به گفته پلیس فدرال آمریکا هر دو برادر در قرقیزستان به دنیا آمده‌اند. جوهر دارای تابعیت آمریکایی است، اما تیمورلنگ، دارای اقامت دائم از آمریکا بوده است.

انتقاد به عملکرد پلیس فدرال آمریکا

در پی کشته شدن و دستگیری دو مظنون به بمب‌گذاری بوستون، انتقاد به عملکرد پلیس فدرال آمریکا افزایش یافته است. مایکل مک‌کاول و پیتر تی کینگ، نمایندگان کنگره آمریکا اقدامات نیروهای امنیتی این کشور را "ناکام" خواندند.

روزنامه نیویورک تایمز نیز پیشتر در گزارشی تصریح کرده بود که با توجه به خبرهای منتشر شده درباره پیشینه‌ی مظنونان باید درباره‌ی "موثر بودن مقابله با تروریسم" از سوی نهادهای امینتی آمریکا تردید داشت.

آنزور سارنایف، پدر مظنونان به یک روزنامه روسی گفت که پسرانش "بی‌گناه" هستند و هیچ‌ یک از آنان "قادر به انجام چنین اعمالی" نبوده‌اند. وی تصریح کرد که تیمورلنگ "یک مسلمان خوب" و "انسانی جدی" بوده است.

وی اتهامات وارده به پسرانش را "اتهامات سیاسی" و "نمایشی هالیوودی" خواند.

تیمورلنگ سارنایف۲۶ ساله که در جریان دستگیری کشته شد از سال‌ها پیش برای پلیس فدرال آمریکا فردی شناخته شده بوده و تحت نظر نهادهای امنیتی قرار داشته است.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ / ۰۹:۰۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 92020301720
  • خبرنگار : 90057