نخستین قدم برای سامان‌دهی ابیانه برداشته شد

مدیر اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان نطنز گفت: نوروز امسال، روستای تاریخی ابیانه وضعیت بسیار بهتری نسبت به سال‌های گذشته داشت و با برنامه‌هایی که برای مدیریت و سامان‌دهی این روستا اجرایی شدند، نخستین قدم برای بهتر شدن شرایط در ابیانه برداشته شد.

مدیر اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان نطنز گفت: نوروز امسال، روستای تاریخی ابیانه وضعیت بسیار بهتری نسبت به سال‌های گذشته داشت و با برنامه‌هایی که برای مدیریت و سامان‌دهی این روستا اجرایی شدند، نخستین قدم برای بهتر شدن شرایط در ابیانه برداشته شد.

داوود عامری به خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: امسال برای نخستین‌بار بروشورهایی که به ارائه‌ی توضیحات درباره‌ی روستای ابیانه اختصاص داشت، در نطنز و ابیانه بین گردشگران توزیع شدند و در جلساتی که از ماه قبل با بخشداری ابیانه و فرماندهی نطنز برگزار کردیم، برنامه‌هایی در سطح عالی برای نوروز 92 در ابیانه تدارک دیده و اجرا شدند.

او با اشاره به ایجاد یک پارکینگ موقت برای گردشگران نوروزی، سامان‌دهی هتل‌ها و نصب چند سرویس بهداشتی در نقاط مختلف روستا گفت: ابیانه روستایی با حجم کوچک است که ناگهان در یک روز با 12هزار نفر گردشگر مواجه می‌شود. حضور این تعداد گردشگر با بافت و محدوده‌ی روستا همخوانی ندارد، ولی زمانی که این تعداد گردشگر به ابیانه وارد می‌شود،‌ نمی‌توانیم آن‌ها را برگردانیم. امسال نخستین قدم‌ها برای سامان‌دهی ابیانه برداشته شد. همچنین با اجرایی‌ شدن طرح‌های روستا،‌ امیدواریم بتوانیم به سامان‌دهی کامل این منطقه‌ی نمونه‌ی گردشگری کمک کنیم.

وی با اشاره به رشد 25 درصدی حضور گردشگران در نوروز امسال در ابیانه، ادامه داد: در تعطیلات نوروز امسال، جمعیتی حدود 120 تا 130هزار نفر از این روستای سرخ دیدن کردند.

عامری در پاسخ به این پرسش که چرا برخی بناهای تاریخی ابیانه که می‌توانند منبع درآمدی برای روستا و اداره‌ی میراث فرهنگی استان باشند، در نوروز تعطیل بودند گفت: تعدادی از مساجد روستای ابیانه در دست مردم و زیر نظر هیأت امنا مدیریت می‌شوند و آن‌ها اجازه‌ی بازدید به مردم نمی‌دهند. در سال‌های گذشته نیز این بناها تعطیل بودند، اما مرمت مسجدجامع ابیانه از چند ماه پیش از نوروز آغاز شد، اما موفق نشدیم تا نوروز کار را به پایان برسانیم. با جلساتی که در این‌گونه موارد در حال برگزاری داریم، امیدواریم نوروز سال آینده بتوانیم تعدادی از بناهای تاریخی را برای مردم باز کنیم.

او با اشاره به قرار گرفتن شش منطقه‌ی نمونه‌ی گردشگری «هنجن»، «یارند»، «برز» و «ابیانه» در محور روستای ابیانه، افزود:‌ براساس تصویب هیأت دولت قرار شد اعتبار ویژه‌ای به این محور اختصاص یابد تا سامان‌دهی بهتری در این روستای تاریخی و پنج روستای دیگر قرارگرفته در این محور انجام شود.

به گزارش ایسنا، این در حالی است که یکی از ساکنان روستای ابیانه معتقد است: وضعیت این منطقه‌ی تاریخی در نوروز امسال و با وجود سفر تعداد زیادی از گردشگران به این منطقه، نابسامان بود و مدیریت و برنامه‌ریزی خاصی برای این ایام انجام نشده بود و گاهی گردشگران سرگردان می‌شدند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۱ فروردین ۱۳۹۲ / ۱۱:۳۱
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92012106753
  • خبرنگار : 71191