سجایای اخلاقی حضرت فاطمه(س) از نگاه یک استاد حوزه و دانشگاه

یک استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به سجایای اخلاقی حضرت زهرا(س)، گفت: حضرت فاطمه (س) به‌عنوان یک زن در تمام مسائل دینی،‌ اخلاقی و اقتصادی بهترین الگو برای جامعه اسلامی و کل دنیا است.

یک استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به سجایای اخلاقی حضرت زهرا(س)، گفت: حضرت فاطمه (س) به‌عنوان یک زن در تمام مسائل دینی،‌ اخلاقی و اقتصادی بهترین الگو برای جامعه اسلامی و کل دنیا است.

احمدعلی افتخاری در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که «زندگی حضرت فاطمه(س) از دو زاویه باید بررسی شود» اظهار کرد: زندگی حضرت به دو قسمت تقسیم می‌شود،‌ زمانی که در خانه نبوت زندگی می‌کرد و بعد که در خانه امامت و عصمت زندگی خود را شروع کرد.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های این بانوی بزرگ تولد این حضرت است که پیامبر پس از 40 روز عبادت از میوه بهشتی تناول می‌کند و مامور به هم‌بستری با حضرت خدیجه می‌شود و این‌گونه حضرت زهرا(س) از درخت طوبی و میوه بهشتی به دنیا می‌آید و منصوره خدا در آسمان و فاطمه در زمین نام‌ می‌گیرد.

افتخاری خاطرنشان کرد: حضرت زهرا(س) از هر بدی و ناپاکی به دور است و به دلیل اینکه در تمام مسائل یار و یاور پیامبر(ص) بود،‌ ام‌ابیها نام گرفته و به همین دلیل است که جزو بهترین بانوان عالم است.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با بیان این‌که «حضرت فاطمه زهرا(س)، جزو اهل بیت و مادر تمام پیشوایان است» گفت: یکی از اسامی فاطمه زهرا، زکیه است، چرا که دارای مقام عصمت و طهارت است، صدیقه یعنی راستگو، مبارکه یعنی منشاء خیر و برکت،‌ محدثه یعنی هم‌سخن شدن با فرشتگان و این‌ها از القاب حضرت زهرا(س) است.

وی ادامه داد: حضرت فاطمه از حضرت مریم و حضرت آدم نیز بالاتر است، چرا که آدم از خاک آفریده شده، ولی حضرت زهرا از میوه بهشتی و درخت طوبی آفریده شد. از حضرت نوح برتر است به دلیل این‌که همانند حضرت نوح راه نجاتی برای بشریت درست کرده است.

افتخاری خاطرنشان کرد: از حضرت ابراهیم برتر است به دلیل این‌که جز از خداوند از کس دیگری چیزی را درخواست نکرد،‌ همانند حضرت موسی همواره به توحید، تسبیح و ثنای خداوند می‌پرداخت.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با اشاره به این‌که «زندگی حضرت زهرا می‌تواند برای ما بهترین الگو باشد» تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین الگوهایی که می‌توانیم از حضرت زهرا داشته باشیم، برنامه‌ریزی و تقسیم کار آن حضرت است، حضرت همواره در جنگ‌ها یار و یاور حضرت علی بود و به‌عنوان یک زن در تمام مسائل دینی،‌ اخلاقی و اقتصادی به‌عنوان بهترین الگو برای جامعه اسلامی و کل دنیا مطرح است.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: حضرت زهرا شخصیت‌هایی همچون امام حسن(ع) و امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) را برای جامعه اسلامی تربیت کرد و خطبه حضرت زهرا همواره برای ما جای تامل دارد،‌ این‌که حضرت می‌فرماید مرا شبانه دفن کنید، صرفا به دلیل مسائل سیاسی است چراکه حضرت هر جایی که لازم بود وارد صحنه‌های سیاسی و اجتماعی می‌شد.

افتخاری افزود: یک‌سری از مکارم اخلاقی حضرت در جامعه ما به دست فراموشی سپرده شده است و مثلا اگر در جامعه تقسیم کار که جزو اصول زندگی حضرت فاطمه بوده به درستی صورت گیرد،‌ نیمی از مشکلات حل می‌شود.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: مادران ما نباید هیچ‌گاه نقش مادری و همسر بودن خود را فراموش کنند، زنان و مادران می‌توانند بیش‌ترین نقش را در جامعه ایفا کنند و مثل ایشان علاوه بر مشارکت در زندگی در بعد دینی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی هم می‌توانند فعال باشند.

وی در پایان اظهار کرد: جامعه حال حاضر ما با سیره رفتاری حضرت هماهنگ نیست، ایثار و بخشش در جامعه کم شده و اگر کمی به خطبه حضرت زهرا مراجعه کنیم،‌ نیمی از مشکلات ما حل می‌شود.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۹ فروردین ۱۳۹۲ / ۰۷:۱۴
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 92011904729
  • خبرنگار : 71461