«کتله‌خور» به فهرست طولانی‌ترین غارهای جهان اضافه می‌شود

غار کتله‌خور در زنجان پس از نقشه‌برداری، به‌عنوان طولانی‌ترین غار در ایران شناخته شد و امکان ورود به فهرست طولانی‌ترین غارهای جهان را پیدا کرد.

غار کتله‌خور در زنجان پس از نقشه‌برداری، به‌عنوان طولانی‌ترین غار در ایران شناخته شد و امکان ورود به فهرست طولانی‌ترین غارهای جهان را پیدا کرد.

جواد نظام‌دوست - رییس انجمن غارنوردان و غارشناسان ایران - با اعلام این خبر به خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: گروهی از غارنوردان و غارشناسان پیش از پایان سال 91، نقشه‌برداری از غار کتله‌خور را آغاز کردند که بر این اساس حدود 20 کیلومتر از این غار نقشه‌برداری شد.

او ادامه داد: ما هنگام نقشه‌برداری، به راه‌های جدیدی رسیدیم. بنابراین احتمال دارد کتله‌خور طولانی‌تر باشد، البته کار ما هنوز تمام نشده است. آغاز دوباره‌ی نقشه‌برداری این غار، مشکل و وقت‌گیر است، چراکه باید مسیر نقشه‌برداری‌شده را هر بار طی کنیم تا به راه‌های جدید برسیم.

به گفته‌ی نظام‌دوست،‌ گروه اکتشاف و نقشه‌بردار غار کتله‌خور هنگام شناسایی، فسیل‌هایی دوکفه‌یی و صدفی را در دیواره‌ی قسمت انتهایی مسیر غار یافت که از آن‌ها عکس‌برداری شده است. علاوه بر این، یک راه ورود هوا شناسایی شده که احتمال وجود یک راه‌ خروجی جدید را پدید آورده است.

وی با قدردانی از همراهی سازمان همیاری‌های شهرداری زنجان برای اجرای این پروژه، اظهار کرد: گروه عکاسان غارنورد موفق شدند هزار قطعه عکس از طبقات زیرین این غار که ورود به آن برای عموم مردم آزاد نیست و بکر مانده است،‌ تهیه کنند. همچنین عکس‌های پارانومایی از داخل کتله‌خور گرفته شد.

نظام‌دوست گفت: ما باید تمام اطلاعات مربوط به نقشه‌های جدید غار کتله‌خور را به اتحادیه‌ی جهانی غارنوردی تحویل دهیم تا پس از بررسی و تأیید این اتحادیه، کتله‌خور به فهرست جهانی طویل‌ترین غارها وارد شود. این فهرست شامل حدود 250 غار طولانی است که «ماموت» آمریکا با 630 کیلومتر طول در رتبه‌ی نخست این فهرست قرار دارد و کتله‌خور با توجه به نقشه‌های تهیه‌شده می‌تواند به این فهرست وارد شود.

غار کتله‌خور - عکس از پرستو فرهادی

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۸ فروردین ۱۳۹۲ / ۱۱:۲۲
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92011804302
  • خبرنگار : 71021