در نظام بهداشت و سلامت اسلام، بهرهمندی انسان از نعمتهای الهی برای رسیدن به تکامل و خشنودی خداوند ضروری است و مواظبت و پیشگیری از آسیبها و آلودگیها واجب دانسته میشود.
به گزارش سرویس دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، 18 فروردین ماه مصادف با روز جهانی بهداشت و سلامت است که این مساله یکی از مسائل و موضوعات مورد تاکید و سفارش دین مبین اسلام و بزرگان دینی بوده است، به طوری که حفظ نظافت و توجه به آن در برخی احادیث از ایمان و نشانههای آن ذکر شده است. بر این اساس در مبانی بهداشت اسلامی، رعایت و حفظ سلامتی از مصالح عمومی نظام اجتماعی و بخشی از مسوولیت همگانی شمرده میشود که ایمان و فطرت بزرگترین خاستگاه و انگیزهاش است.
قرآن و سنّت معصومین(ع)بر اهمیت و تأثیر بهداشت در زندگی دنیوی و اخروی اشاره فراوان دارد، برای نمونه میتوان به استناد، یکی از مصادیق آیه شریفه" وَلاَ تُلْقُوا بِأَیْدِیکُمْ إِلَی التَّهْلُکَةِ1". ضرورت رعایت بهداشت را برای پیشگیری از هلاکت استنباط کرد و چون مقدمه واجب، واجب است، رعایت بهداشت و پیشگیری از بیماریها برای حفظ جان مسلمانان واجب خواهد بود و اگر آگاهانه و از روی عمد در حفظ جان مسلمانان کوتاهی شود، کاری بسیار ناپسند و شایسته عقوبت خواهد بود.
پیامبر اسلام (ص) میفرمایند: "به هر مقدار که میتوانید نظافت را رعایت کنید؛ زیرا خداوند متعال، اسلام را بر پایه نظافت بنا نهاده و هرگز کسی وارد بهشت نمیگردد؛ مگر آنکه پاکیزه باشد".
آن حضرت همچنین برای بیان اهمیت مساله سلامت و تندرستی درباره اینکه یکی از نعمتهایی که مردم با آن آزموده میشوند، فرمودند: "دو نعمت است که بسیاری از مردم در آنها آزموده میشوند (یا به سبب آنها به گمراهی و فساد میافتند): فراغت و تندرستی2".
امیرمؤمنان علی بن ابیطالب(ع)نیز به فرزند خود امام حسن(ع) توصیههایی فرمودهاند که انسان را از مراجعه به پزشک بی نیاز میکند. ایشان میفرمایند: "پسرم! آیا تو را چهار نکته نیاموزم که به کمک آنها از طب، بینیاز شوی؟. گفت: چرا، ای امیرمؤمنان! فرمود: "بر سفره نمینشینی، مگر آن هنگام که گرسنهای؛ و از سفره بر نمیخیزی، مگر در آن حال که هنوز، میل خوردن داری؛ خوب بجو؛ و به گاه خفتن، خودت را بر خَلا عرضه کن. اگر این چهار نکته را به کار بستی، از طب، بینیاز شوی3".
ایشان همچنین در توصیهای دیگر چنین میفرمایند: "هر کس در گرسنگی کامل، غذا بخورد، غذا را خوب بجَوَد، در حالی که هنوز میل خوردن دارد، غذا را وا گذارد و چون احساس قضای حاجت کرد، آن را محبوس ندارد، به هیچ بیماریای جز بیماری مرگ، مبتلا نمیشود4".
مولای متقیان(ع) در پاسخ به این پرسش که گفتند چرا در قرآن، هر دانشی جز دانش طب هست؟ فرمودند: "در قرآن، آیهای است که همه طب را یکجا در خود گردآورده است و آن این آیه شریفه است "بخورید و بیاشامید و اسراف نکنید5".
منابع:
1- سوره بقره، آیه 195
2- الخصال: 35 / 7 منتخب میزان الحکمة: 562
3- الخصال، صفحه 229، حدیث 67، الدعوات، صفحه 74، حدیث 173، صفحه 3، بحار الأنوار، جلد 62، صفحه 267، حدیث 42، دانش نامه احادیث پزشکی: 1 / 87
4- مکارم الأخلاق، جلد 1، صفحه 314، حدیث 1003، بحارالأنوار، جلد 66، صفحه 422، حدیث 37 دانش نامه احادیث پزشکی: 1 / 87
5- الدعوات، صفحه 75، حدیث 174، بحار الأنوار، جلد 62، صفحه 267، حدیث 42 دانش نامه احادیث پزشکی: 1 / 90
انتهای پیام