احمدی‌نژاد/7/: به این نتیجه می‌رسیم که کنترل واردات خودرو را از وزارت صنعت بگیریم

احمدی‌نژاد در ادامه افزود: ما به لطف خدا از این شرایط عبور خواهیم کرد. دشمن با همه توانش آمده است. یعنی دولت آمریکا همه اقتصاد خود را پشت این فشار آورده است.

احمدی‌نژاد در ادامه افزود: ما به لطف خدا از این شرایط عبور خواهیم کرد. دشمن با همه توانش آمده است. یعنی دولت آمریکا همه اقتصاد خود را پشت این فشار آورده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسنا، رییس‌جمهور در ادامه گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم تصریح کرد: با هر کشوری که مراوده داریم، آمریکا می‌رود اقتصادش را وسط می‌گذارد و می‌گوید اگر با ایران کار کنیم، من رابطه اقتصادی‌ام را با شما قطع می‌کنم. حجم اقتصادی آمریکا چند برابر ماست. ما باید از این عبور کنیم و عبور از این شرایط به این معناست که ما ظرف چهار، پنج سال باید به قدرت اول یا دوم اقتصادی تبدیل شویم.

رییس‌جمهور گفت: البته این یک نبرد اقتصادی بسیار سنگین است، ولی آنها همه قدرت خود را به کار گرفته‌اند یعنی قدرت اول اقتصاد دنیا آمده است با اقتصاد هفدهم مبارزه می‌کند. فرض کنید در مسابقات کشتی، وزن 120 کیلوگرم می‌رود با 55 کیلوگرم کشتی بگیرد.

وی افزود: از لحاظ توانایی‌ها ملت ما قابل مقایسه با آنها نیست، زیرا توانمندی‌های ما به توانمندی‌های مردم و ریشه، اندیشه و ایمان مردم است. اما به لحاظ اقتصادی شبیه همین مثالی است که گفتم. آنها شاید خیال می‌کردند با آن شوک اول ما از هم می‌پاشیم که تا حالا سه، چهار تا شوک وارد کرده‌اند.

احمدی‌نژاد گفت: ما باید این فشارها را جبران کنیم و قطعا هم جبران می‌کنیم، ولی من می‌خواهم از همه خواهش کنم همانطور که در برخی کشورها، گروه‌های مردمی و تشکل‌های غیردولتی وجود دارند، بازار را مدیریت می‌کنند، هرجا هرکسی خواست اجحاف کند، خود مردم بسیج شوند.

وی گفت: منتهی من نمی‌خواهم هرگز باور کنم که یک ایرانی وجود دارد که حاضر است به مردم اجحاف کند. البته من نمی‌گویم که چنین چیزی هست یا نه، اما نمی‌خواهم باور کنم. یعنی می‌گویم مگر می‌شود یک نفر ایرانی باشد، اهل این سرزمین باشد و از این شرایط سوءاستفاده کند؟ حتما نمی‌شود به این فرد گفت ایرانی. این چطور ایرانی است؟

وی ادامه داد: اینها عاقبت خوبی ندارند من معتقدم اگر کسی بخواهد از شرایط سختی سوءاستفاده کند و به طور مثال خانه فردی را ارزان خریداری کند یا از مریضی کسی سوءاستفاده کند و تمام موجودی او را به داخل جیب خود ببرد، لذا کسانی که از این راه سود می‌برند این سود نیست بلکه سم است.

احمدی‌نژاد گفت: من می‌گویم یک مقداری کمتر به بازار فشار بیاورید. یک چیزهایی را ممکن است برای شش ماه دیگر نیاز داشته باشیم. حالا ممکن است یک کالایی باشد که اگر باشد، همه ما با هم می‌خوریم و اگر نبود، تقسیم می‌کنیم، مگر می‌شود من ببینم غذا در خانه من وجود دارد و همسایه من غذا ندارد؟

وی گفت: خوشبختانه کالا در بازار فراوان است و ما باید به تعدیل مدیریت کمک کنیم تا آرامشی پیدا شود تا دولت برنامه‌های خود را برای عبور از این شرایط بهتر اجرا کند.

رییس جمهور در پاسخ به سوالی در مورد افزایش شدید قیمت خودرو و وجود اختلاف بین سازمان حمایت، شورای رقابت و خودروسازان گفت: حق با شورای رقابت است من با هیچ قیمتی با هیچ کسی تفاهمی نکردم. خودروسازان آمدند در دولت گفتند که ما منابع لازم داریم. در دولت بحث مفصلی شد که ما به تامین منابع خودروسازان کمک کنیم.

وی افزود: این یک تصمیم کلی است که 7 ماه پیش گرفته شد، مبنی بر اینکه غیر از کالای اساسی سایر کالاها ارز مبادله‌ای است و حرف جدیدی نیست که من گفته باشم. این تصمیم از جمله برای خودرو نیز بود، منتهی آنها خودشان رفته بودند با وزیر گفت‌وگو کردند و در سازمان حمایت یک تعهدی دادند که آقایان اجازه بدهند اینها خودشان بازار را مدیریت کنند که قیمت را بیاورند که معادل ارز مبادله‌ای بشود، البته در بخشی که ارزبری دارد و گرنه در بخشی که ارزبری ندارد، باید با قیمت‌های داخلی باشد.

احمدی‌نژاد افزود: این تفاهم را کرده‌اند و آنها نیز باید رعایت کنند و آنها هم مثل بقیه هستند و نباید سعی کنند از فضا درست استفاده نکنند. خوشبختانه خودروسازان ما خیلی پولدار هم هستند. الان من شنیده‌ام که پیش‌فروش کرده‌اند و زیر حرفشان زده‌اند و دارند با قیمت بالاتری خودرو را عرضه می‌کنند و این خیلی بد است. اصلا بد است که ما وارد شویم و با کسی برخورد کنیم. خودشان باید مراعات کنند.

وی با بیان این‌که «در حال حاضر در خودرو یک حالت انحصار پیدا شده است» گفت: من دارم به این نتیجه می‌رسم که ما کنترل واردات خودرو را از وزارت صنعت بگیریم، چون وزارت صنعت در مقابل واردات مانع‌تراشی می‌کند و خودروسازان داخلی هم دارند در حق مردم اجحاف می‌کنند. چطور می‌شود یک خودروی پراید را از 8 میلیون به 18 یا 20 میلیون برسانید و بعد بگویید داریم ضرر می‌کنیم؟

احمدی‌نژاد ادامه داد: لذا من امیدوارم خودشان اصلاح کنند و درست نیست که ما وارد شویم و با کسی برخورد کنیم.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۵ اسفند ۱۳۹۱ / ۲۳:۰۸
  • دسته‌بندی: دولت
  • کد خبر: 91120603303
  • خبرنگار : 71356