همایش ایران و همکاری‌های منطقه‌یی در اوراسیا

سجادپور: آمریکا نمی‌تواند در اوراسیا نقش ایران را نادیده بگیرد

سجادپور گفت: آمریکا سعی دارد برای حفظ رهبری‌اش در جهان و منطقه خود را با حرکت‌های منطقه‌ای از جمله در اوراسیا وفق دهد.

سجادپور گفت: آمریکا سعی دارد برای حفظ رهبری‌اش در جهان و منطقه خود را با حرکت‌های منطقه‌ای از جمله در اوراسیا وفق دهد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سید محمدکاظم سجادپور، استاد دانشگاه در سخنانی در همایش دو روزه ایران و همکاری‌های منطقه‌ای در اوراسیا درباره چگونگی رابطه نظام بین‌المللی با منطقه اوراسیا در دوران پس ازجنگ سرد و شرایط کنونی و نگاه آمریکا به این منطقه اظهار کرد: اوراسیا در چند سده گذشته همیشه نقطه شکل دهنده به نظام بین‌المللی بوده است.

وی در عین حال تصریح کرد: بازیگران عمده دراین منطقه از جمله چین، هند، ایران و ترکیه در 20 سال گذشته با تعاملات‌شان به این منطقه شکل داده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: با وجود فراز و نشیب‌های بسیار در روابط روسیه و آمریکا در 20 سال گذشته اما امکان درگیری نظامی در این منطقه بسیار کاهش یافته است.

سجادپور گفت:‌ آمریکا در 20 سال گذشته سعی کرده برتری خود را در جهان حفظ کند اما چگونگی این کار همواره مورد مناقشه بوده است. باید دید آمریکا می‌تواند بدون هزینه‌ ورود به جنگ‌هایی مثل جنگ‌ جهانی اول و دوم برتری خود را همراه با دوستی یا رقابت در اوراسیا حفظ کند یاخیر؟ قطعا چنین اقدامی ساده نیست.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: آمریکا سعی دارد با مفهوم‌پردازی درباره این منطقه و کشورهای موثر در آن از جمله ایران تعریف خود را برای آینده مسلط کند. هدف آمریکا از این مفهوم‌سازی تسلط بر جهان است چرا که جهان از منطقه اوراسیا برای آینده تعبیر خواهد کرد.

سجادپور در عین حال گفت: ‌اقدام آمریکا در تسلط تعاریف خود از تحولات و بازیگران آینده می‌تواند مضر و خطرناک باشد و به لحاظ معنایی چالش‌هایی را ایجاد کند. مثلا تلاش‌های آمریکا برای جا انداختن تعریف خود از ایران و تهدید شناختن آن برای منطقه و جهان است.

وی خاطرنشان کرد: اما در منطقه کسی نمی‌تواند در چارچوب هر تعریفی که دارد ایران را به عنوان یک قدرت بزرگ و مهم در اوراسیا نادیده بگیرد.

به گزارش ایسنا همچنین خانم گلشن دیتل از جواهر لعل نهرو هندوستان در سخنانی در این همایش با اشاره به سه کشور حاضر در اتحادیه اوراسیا به نقش و ظرفیت این کشورها اشاره کرد و افزود: علاوه بر قزاقستان، روسیه وبلاروس، اوکراین نیز از جمله کشورهایی است که در منطقه خواهان وارد شدن به این اتحادیه است.

این استاد دانشگاه درباره نقش قزاقستان در قالب این اتحادیه گفت: قزاقستان سعی دارد جاده ابریشم احیا شود و تحرکات زیادی را در این زمینه در دستور کار قرار داده است. قزاقستان می‌خواهد با احیای جاده ابریشم جاده سمرقند را به آن متصل کند.

وی ادامه داد: از سویی چینی‌ها در قزاقستان بسیار نفوذ کرده‌اند و خط لوله گاز در این کشور با حمایت آنها به سرانجام رسید. اما روسیه نیز سعی می‌کند با نفوذ بیشتر بر قزاقستان از نفوذ چین بکاهد.

دیتل با بیان این که اتحادیه اروپا، چین و آمریکا به دنبال ایجاد ارتباط بهتر و بیشتر با قزاقستان هستند، گفت: آنها از این مسیر می‌خواهند نفوذ روسیه را در این کشور کاهش دهند و جای پای خود را محکم سازند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۳۰ بهمن ۱۳۹۱ / ۱۳:۱۸
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91113018664
  • خبرنگار : 71049