پیگیری قضایی سنگ‌نگاره‌های اردکان برای همیشه متوقف شد

مدیرکل اداره‌ی میراث فرهنگی وگردشگری استان یزد از متوقف شدن پیگیری پرونده‌ی تخریب سنگ‌نگاره‌های شهرستان اردکان در دستگاه قضایی این استان خبر داد.

مدیرکل اداره‌ی میراث فرهنگی وگردشگری استان یزد از متوقف شدن پیگیری پرونده‌ی تخریب سنگ‌نگاره‌های شهرستان اردکان در دستگاه قضایی این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اواسط آبان‌ماه امسال فردی با لودر محوطه‌ای تاریخی در منطقه‌ی «مفیدی» شهرستان اردکان را با هدف پیدا کردن معدن سنگ و شاید گنج تخریب کرد.

در این محوطه 12 سنگ‌نگاره شامل 52 نقاشی از صحنه‌های شکار بزکوهی‌، یوزپلنگ و نقوش باستانی با قدمتی حدود پنج تا 10 هزار سال بود که پس از تخریب، سنگ‌نگاره‌ها روی یکدیگر دپو شده بودند؛ اما با شناسایی و بررسی‌های کارشناسان میراث فرهنگی استان، این سنگ‌نگاره‌ها که حدود سه سال پیش شناسایی‌ و در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده بودند، به موزه شهرستان اردکان منتقل شدند.

سرانجام 14 آذرماه سامان کارگر، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد از تحت تعقیب بودن مظنونان به تخریب سنگ‌نگاره‌های حدود 10هزار ساله در شهرستان اردکان خبر داد و با اشاره به طرح شکایت از مظنونان این تخریب در دستگاه قضایی استان یزد،‌ بیان کرد: بخش حقوقی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد در حال پیگیری این پرونده در دادگاه است.

اما با گذشت دو ماه و نیم از انتشار خبر پیگیری‌های قضایی درباره‌ی این پرونده، امروز (یک‌شنبه 29 بهمن ماه)، بهرام رضایی مدیر اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری یزد به خبرنگار ایسنا، گفت: بعد از بررسی‌های کارشناسانه و پیدا کردن همه‌ی سنگ‌نگاره‌های دپو شده در منطقه‌ی «مفیدی» به این نتیجه رسیدیم که فرد خاطی قصد سرقت یا تخریب این سنگ‌نگاره‌ها را نداشته است. به همین دلیل بعد از پیدا شدن چند قطعه سنگ جدید دیگر در این منطقه، تصمیم گرفتیم، پیگیری قضایی این موضوع را را دیگر دنبال نکنیم.

او اظهار کرد: این سنگ‌نگاره‌ها اکنون در موزه‌ی شهرستان اردکان نگهداری می‌شوند.

وی همچنین درباره‌ی پروسه پیگیری تخریب خانه‌ی تاریخی قرار گرفته در پشت حسینیه «کوشکنو»، اظهار کرد: این پرونده نیز هنوز در دست بررسی حقوقی و قضایی است، تا نخست مشخص شود مجرمان آن چه کسانی هستند؟

رضایی افزود:‌ هنوز هیچ زمانی از سوی دادگاه برای بررسی این پرونده به اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد اعلام نشده است.

هشتم بهمن‌ماه، بخش زیادی از یک خانه‌ی تاریخی قرار گرفته در پشت حسینیه‌ی «کوشکنو» که به اعتقاد دوستداران میراث فرهنگی متعلق به دوره‌ی ایلخانی و به اعتقاد مسوولان اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد متعلق به دوره‌ی صفوی است، با هدف گسترش این حسینیه تخریب شد.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۹ بهمن ۱۳۹۱ / ۱۴:۰۱
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91112917922
  • خبرنگار : 71191