دهه فجر وعده افتتاح قطعه چهار آزادراه تهران - شمال گذشت اما گشایشی در این مسیر 20 کیلیومتری صورت نگرفت و باید برای تحقق وعده بعدی مسئولان یعنی پایان سال منتظر بود.
به گزارش خبرنگار راه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) حدود 20 سال پیش کلنگ ساخت آزادراه تهران - شمال به عنوان یکی از بزرگترین پروژههای عمرانی کشور به زمین خورد و شاید آن زمان کسی نمیدانست روزی این آزادراه لقب پروژه پیر و طلسمشده را به خود اختصاص خواهد داد.
آزادراه تهران - شمال که برای ساخت و اجرای عملیات عمرانی به چهار قطعه تقسیم شد تا مسیر پر پیچوخم چالوس را بشکند و زمان رسیدن به شمال ایران را کاهش دهد، همچنان بدون افتتاح حتی کوچکترین قطعه آن باقیمانده است.
هر کدام از وزیران راه و ترابری که سکان این بخش از دولت را به دست گرفتند، تکمیل آزادراه تهران - شمال و افتتاح آن را از مهمترین وعدههای خود عنوان کردند که هیچ کدام موفق به تحقق آن نشدند.
در حال حاضر حتی دو قطعه دو و سه این آزادراه که کار عمرانی در آن پس 20 سال هنوز آغاز نشده است، مشخص نیست سرانجام توسط کدام پیمانکار ساخته خواهد شد.
پس از قطع ید بنیاد مستضعفان به عنوان شریک 50 درصدی وزارت راه در ساخت آزادراه تهران - شمال به دلیل آنچه تعلل در ساخت از سوی مسئولان دولتی عنوان میشد، ورود کنسرسیومی به پروژه مطرح شده که نام آن مشخص نیست و به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی این کنسرسیوم ایرانی در حال انجام مطالعات روی دو قطعهای است که 20 سال پیش محدوده آن مشخص شده است.
با وجود تمام تعللها در ساخت این آزادراه که تاکنون ارقام سنگینی از سوی دولت و بخش خصوصی در آن هزینه شده است، مسئولان از سال گذشته از افتتاح 20 کیلومتر پایانی این پروژه که حد فاصل سه راه مرزنآباد تا چالوس است خبر میدهند؛ افتتاحی که قرار بود در مناسبتهای مختلف همچون عید فطر، فصل پاییز، دهه فجر و ... صورت گیرد اما گشایشی صورت نگرفت.
در این زمینه احمد صادقی - معاون وزیر راه و شهرسازی - به ایسنا گفت: گاردریل و روشنایی این مسیر نصب شده و تنها آسفالت کردن سه کیلومتر از قطعه چهار این آزادراه باقی مانده که بارشهای شدید اخیر مانع از انجام ادامه کار شده است.
همچنین یکی از دلایل تاخیر در تکمیل قطعه چهار آزادراه تهران - شمال رانشهای پیدرپی کوه در این منطقه عنوان میشود؛ امری که به گفته رییس آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک طبیعی است زیرا البرز خاکی رانشی دارد.
کامران رحیماف در این زمینه به ایسنا تاکید کرد: اتفاقات پیشآمده در رانش زمین و توقفهای پیدرپی کار به عملکرد پیمانکار مربوط نمیشود زیرا حتی با وجود انجام آزمایشها مبنی بر رانشیبودن منطقه و ریزش کوه این اتفاق ممکن بود هر زمانی پیش آید.
انگار با وجود تمام هزینههای انجام شده و طی مسیری پر پیچ و خم - همچون جاده چالوس- برای انتخاب پیمانکار و ساخت و ... همچنان باید منتظر ماند تا پروژه کهن از کما بیرون آید...
انتهای پیام