در گفت‌وگو با ایسنا

ناصر ابوشریف: لازمه تشکیل کنفدراسیون اردن و فلسطین، آزادی فلسطین است

نماینده جنبش جهاد اسلامی در تهران درباره طرح کنفدارسیون اردن و فلسطین گفت: بین ملتی که در اشغال به سر می‌برد و ملتی که در اختیار یک دولت است،‌ کنفدراسیون نمی‌تواند تشکیل شود.

نماینده جنبش جهاد اسلامی در تهران درباره طرح کنفدارسیون اردن و فلسطین گفت: بین ملتی که در اشغال به سر می‌برد و ملتی که در اختیار یک دولت است،‌ کنفدراسیون نمی‌تواند تشکیل شود.

ناصر ابوشریف در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: لازمه تشکیل کنفدراسیون اردن و فلسطین، آزادی فلسطین است.

وی افزود: ما و ملت اردن ملتی واحد هستیم و بین ما وحدتی واقعی برقرار است ولی بدون آزادی فلسطین این وحدت نمی‌تواند در حوزه سیاست برقرار شود. بعد از آزادی فلسطین، ملت فلسطین خود سرنوشت کشورشان را تعیین خواهند کرد. در این صورت می‌توان رابطه میان ملت اردن را تبیین کرد.

ابوشریف در پایان گفت:‌ اگر مساله در مورد بخشی از فلسطین و کرانه باختری رود اردن باشد، ما فقط فلسطین را به‌عنوان وطن خویش می‌شناسیم.

خالد مشعل، رییس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) نیز چندی پیش و در پس از دیدار با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن تاکید کرد که جنبش متبوعش بر تمامی اموری که موجب تقویت وحدت و همدلی ملت فلسطین شود و از آرمان فلسطین حمایت کند، اصرار می ورزد و با طرح "وطن جایگزین" به طور قاطعانه مخالف می‌کند و بر حق ملت فلسطین در بازپس گیری تمامی حقوق مشروع خویش تاکید دارد.

این رهبر برجسته فلسطینی به تحقق آشتی ملی ابراز خوش بینی کرد و بر اهمیت نقش اردن در تحقق این آشتی تاکید کرد و گفت: جامعه بین الملل نیز باید نیازهای ملت فلسطین را در راستای از میان برداشتن شکاف داخلی محترم شمرد.

او در رابطه با مناسبات اردن و فلسطین تصریح کرد: ما بر هماهنگی و همکاری مشترک با برادران اردنی اصرار می‌ورزیم، اما ضمن احترام به شرایط‌های هر طرف، باید گفت که اردن، اردن است و فلسطین، فلسطین و هرگونه سخنی در مورد چگونگی مناسبات اردن و فلسطین به بعد از تشکیل کشور فلسطین موکول خواهد شد و آن زمان ما در چارچوب مناسبات دوجانبه به بحث و گفتگو خواهیم پرداخت.

مشعل افزود: بحث روابط و مناسبات مشترک و اتحاد دو طرف قبل از تشکیل کشور فلسطین سخنی باطل و بی‌نتیجه است. ما ابتدا به دنبال تشکیل کشور فلسطین هستیم و پس از آن از بر تمامی مناسباتی که منفعت اردن و فلسطین را در پی داشته باشد، به توافق و تفاهیم خواهیم رسید.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۵ بهمن ۱۳۹۱ / ۱۳:۵۴
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91111509058
  • خبرنگار : 99999