تغییر محتوای زبان انگلیسی و عربی اول دبیرستانی‌ها از مهر 92

واکنش حاجی‌بابایی به درخواست فرهنگیان برای نامزدی‌ در انتخابات ریاست جمهوری

وزیر آموزش و پرورش در واکنش به درخواست فرهنگیان از وی برای نامزدی‌ در انتخابات ریاست جمهوری، خطاب به خبرنگاران به طنز گفت: چه حرف‌های خطرناکی می‌زنید!

وزیر آموزش و پرورش در واکنش به درخواست فرهنگیان از وی برای نامزدی‌ در انتخابات ریاست جمهوری، خطاب به خبرنگاران به طنز گفت: چه حرف‌های خطرناکی می‌زنید!

به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران‌ (ایسنا)، حمیدرضا حاجی‌بابایی در حاشیه آیین افتتاح دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: امروز برای افتتاح دانشگاه فرهنگیان به اینجا آمده‌ایم و همه بحث ما درباره دانشگاه فرهنگیان و فعالیت‌های آنهاست.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام محمدیان معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش امروز در جمع خبرنگاران اعلام کرد که فرهنگیان کشور از وزیر آموزش و پرورش درخواست دارند که کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شود.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه اظهار کرد: امسال 25 هزار دانشجو برای پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان پذیرش شده و همه این دانشجویان از طریق آزمون سراسری به این دانشگاه راه یافته‌اند. همچنین 31 هزار دانشجوی داخلی که همه آنها معلم هستند نیز برای ادامه تحصیل وارد این دانشگاه شده‌اند، لذا امسال حدود 56 هزار دانشجو در این دانشگاه‌ها خواهیم داشت.

وی با اشاره به نیروی انسانی و هیات علمی این دانشگاه نیز گفت: با کمیته شورای عالی انقلاب فرهنگی هماهنگ شده و با همکاری وزارت علوم روند جذب هیات علمی تا امروز رضایت بخش گزارش شده است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان شرایط ادامه تحصیل معلمان را تا مقطع دکتر فراهم کرده‌ است و امیدواریم این حرکت در فرآیند به روز شدن آموزش و پرورش تاثیرگذار باشد تا نیاز علمی و ارتقا معلمان کشور فراهم شود.

حاجی بابایی در پاسخ به ایسنا، درباره پرداخت نشدن حق کوچ معلمان مناطق عشایری گفت: باید بررسی کنم در این باره اطلاعی ندارم.

وزیر آموزش و پرورش درباره ادامه تحصیل معلمان هنرستان‌ها و جذب نیرو برای این رشته‌ها نیز گفت: در حال حاضر دانشگاه شهید رجایی به منظور تربیت نیروی انسانی متخصص در رشته‌های فنی فعالیت می‌کند و امسال دانشجوی جدید پذیرش کرده است و در آینده تنها برنامه دانشگاه، تربیت دبیران متخصص برای رشته‌های فنی خواهد بود.

وی در پاسخ به سوالی درباره میزان تطبیق دانش‌آموزان جذب شده در دانشگاه فرهنگیان متناسب با نیاز آموزش و پرورش، گفت: تمامی این دانشجویان در رشته‌هایی که آموزش و پرورش به آن نیاز دارد، جذب شده‌اند و این نیازسنجی در مقاطع و رشته‌های مختلف ابتدایی و دبیرستان و تامین نیروی انسانی آن دیده شده است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: هدف از راه‌اندازی دانشگاه فرهنگیان در مرحله اول تامین نیروی انسانی مورد نیاز و در مرحله دوم تخصصی شدن معلمان در رشته‌های مختلف و مقاطع تحصیلی است تا متناسب با تخصص و نیاز دوره‌های ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان، نیرو تربیت ‌کنیم.

حاجی‌بابایی درباره ضمانت اجرایی جذب 25 هزار دانشجوی دانشگاه فرهنگیان در آموزش و پرورش پس از فارغ‌التحصیلی این تعداد، گفت: در گذشته قانونی برای جذب نیروها در آموزش و پرورش وجود نداشت و علی‌رغم نبود قانون به صورت آزاد، این جذب نیرو صورت گرفته بود، در حالی که امروز دانشگاه فرهنگیان نه تنها مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، بلکه مصوبه مجلس را دارد و این دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی از پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان، استخدام آموزش و پرورش خواهند شد، چرا که تعهد دبیری هم از آنها گرفته شده است.

تغییر محتوا و روش تدریس زبانهای خارجی دانش‌آموزان اول متوسطه اول از مهر 92

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا، مبنی بر بومی شدن زبان‌های خارجی بر اساس سند درس ملی و انتقادی که برخی از کارشناسان به ترویج فرهنگ غرب از این طریق دارند، پاسخ داد: از مهر ماه سال 92 کتاب‌های زبان خارجی و زبان عربی دانش‌آموزان اول متوسطه اول به طور کلی تغییر خواهد کرد که این تحول نه تنها شامل محتوا، بلکه روش‌های تدریس و یاددهی در این دو زبان می‌شود.

دلیل تاخیر در پرداخت حقوق معلمان خارج از کشور

وزیر آموزش و پرورش درباره پرداخت حقوق معلمان خارج از کشور نیز گفت: این مشکل از سوی آموزش و پرورش نیست و ریال پرداختی آنها موجود است، اما بحث پرداخت آنها باید از سوی برخی از مسوولان ذی‌ربط انجام شود، لذا این موضوع ممکن است بحث پرداخت را با تاخیر مواجه کرده باشد.

حاجی‌بابایی درباره برخی از انتقادات که از سوی برخی نمایندگان مجلس درباره اجرای نظام 3-3-6 و تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس اظهار می‌شود، پاسخ داد: همه برنامه‌هایی که در آموزش و پرورش انجام می‌شود، بر اساس قانون است و هر کاری که انجام می‌شود دارای نظام ارزشیابی است و نحوه اجرای آن باید ارزیابی شود، لذا موفقیت و عدم موفقیت آن مورد بررسی قرار می‌گیرد و چنانچه با مشکلی در اجرا مواجه بودیم، آن را برطرف می‌کنیم.

تحول بنیادین را به معنای وجود داشتن کامپیوتر در کلاس‌های درس نیست

به گزارش ایسنا، وزیر آموزش و پرورش در مراسم افتتاح دانشگاه فرهنگیان با اشاره به جایگاه این دانشگاه گفت: این دانشگاه سازندگی انسان را آموزش می‌دهد و رنگی جز رنگ تربیت در آن وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 25 هزار دانشجو در این دانشگاه جذب شده و 31 هزار دانشجوی کارشناسی ناپیوسته سراسر کشور نیز ادامه تحصیل می‌دهند، گفت: امسال 56 هزار دانشجو در این دانشگاه وجود دارد که سال آینده تعداد آن را به 80 هزار و در سال‌های بعد به بیش از 100 هزار نفر افزایش می‌یابد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: تمام توان خود را به کار خواهیم گرفت تا دانشجویانی که وارد این دانشگاه می‌شوند، معلمانی شوند که جامعه برای تربیت به آنها مراجعه می‌کنند، چرا که رسالت دانشگاه فرهنگیان در این است که قله بودن معلم را تعریف کند.

وی تاکید کرد: باید قوی‌ترین دانشجویان وارد این دانشگاه شده و قوی‌ترین امکانات را در اختیار آموزش و پرورش قرار دهند تا مهندسی نیروی انسانی، فضای آموزشی و منابع مالی برگرفته از آموزش و پرورش و تاثیر آن در جامعه باشد.

حاجی‌بابایی، خطاب به دانشجویان حاضر در مراسم گفت: از امروز شما انسان‌های دیگری هستید و باید به دنبال شان و جایگاه خود بروید، چرا که اگر انسان نخواهد معلم باشد، می‌تواند هر کاری را که دلش بخواهد انجام دهد، اما زمانی که در مقام یک معلم است، باید سخن گفتن، لباس پوشیدن، گفتمان وی و هر آنچه که از او انتظار می‌رود باید نشان دهنده شان، جایگاه و معلم بودنش باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر به سمتی حرکت می‌کنیم که آموزش و پرورش و معلم را به جایگاه اصلی آن برسانیم و معتقدم معلم باید به جایگاهی برسد که هرگز برای حکم خود در مقابل هیچ مدیرکلی سر خم نکند، بلکه با عزت در سر کلاس حاضر باشد.

وی از دانشجویان خواست همواره به عنوان یک معلم عزت خود را حفظ کنند و هرگز به کسی اجازه ندهند که عزت آنها را زیر سوال ببرند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: رفتار، کردار، منش و حرکت یک معلم نشان می‌دهد که او معلم است و این وجه تمایز او از سایر جامعه است که معلم بودنش را همه جا احساس می‌کنند.

حاجی‌بابایی همچنین تحول بنیادین را به معنای داشتن کامپیوتر در کلاس‌ها عنوان نکرد که برخی کمبود آن را در قالب انتقاداتی به برنامه‌های آموزش و پرورش اعلام می‌کنند، بلکه تحول را در تفکر عنوان کرد و گفت: همین که جامعه به این نقطه رسیده که دانش‌آموز باید همه امکانات را در کلاس درس داشته باشد و کلاس دانش آموزان مجهز به امکانات روز باشد، یعنی تحول بنیادین و این تغییر نگاه، مهم‌ترین هدف از تحول بنیادین است.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۵ بهمن ۱۳۹۱ / ۱۳:۱۶
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 91111509003
  • خبرنگار :