یک کارشناس سرمایهگذاری مشکلات پیش روی صنعت خودرو را تشریح کرد و ضمن ارائه پیشنهادهایی برای شرکتهای خودرو سازی گفت: با ابلاغ قیمتگذاری خودرو بر اساس ارز مبادلهای، قیمت سهام این شرکتها در بورس 10 تا 15 درصد رشد میکند.
نیما آزادی - کارشناس سرمایهگذاری شرکت مشاوره سرمایه گذاری آوای آگاه - در گفتوگو با خبرنگار بورس خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، وضعیت فعلی صنعت خودرو در بورس را مورد توجه قرار داد و گفت:در حال حاضر صنعت خودرو سه مشکل اساسی دارد و تا زمانی که مشکلات آن برطرف نشود و سامانیهای آن ادامه پیدا کند، وضع وخیم تر میشود.
وی توضیح داد:مشکل اول این صنعت سوء مدیریت است که باعث میشود بهای خودرو افزایش یابد به این ترتیب تا زمانی که سوء مدیریت برطرف نشود مشکل افزایش نرخ بین سازمان حمایت و دولت وجود دارد.
وی ادامه داد:مشکل دوم این صنعت بهای تمام شده کالا است که با بالا رفتن دلار افزایش پیدا کرده است در حالی که کاری از دست خودروسازان بر نمیآید و آنها نمیتوانند تولید خود را بهینه کنند.
آزادی به مشکل سوم اشاره کرد و افزود:از سوی دیگر صنعت خودروسازی با مشکل مالی روبرو است به طوری که در حالی حاضر حدود 150 شرکت قطعه سازی عملا ورشکسته شدند و شرکتهای خودروسازی بزرگ پولی ندارند که پرداخت کنند که این امر سیکل معیوبی را به وجود می آورد.
بهبود صنعت خودرو با برطرف شدن 2 مشکل
این کارشناس سرمایهگذاری با بیان اینکه امسال تولید خودرو 50 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است،اظهار کرد: در صورتی که دو مشکل صنعت خودرو در کوتاه مدت برطرف شود این صنعت تا حدودی میتواند بهبود یابد.
وی توضیح داد:در صورتی که دولت تسهیلاتی با نرخ بهره پایین به خودروسازان بدهد می تواند تا حدودی به بهبود مشکلات این صنعت کمک کند از سوی دیگر اگر قیمت خودرو براساس ارز مبادلهای تعیین شود می تواند تا حدودی مشکلات این صنعت را برطرف کند.
خودروسازان دارایی مازاد خود را بفروشند
آزادی با بیان اینکه بازار بورس منتظر وقوع این دو رخداد در صنعت خودرو است، پیشنهاداتی به خودروسازان ارائه داد و گفت:خودروسازان می توانند دارایی مازاد خود را که بلااستفاده است به وجه نقد تبدیل کنند به طوری که مدیران ایران خودرو و سایپا می توانند دارایی مازاد خود را به پول نقد تبدیل کرده و نیازی به دریافت تسهیلات 25 درصدی دولت نداشته باشند.
وی با ذکر مثالی ادامه داد: در حال حاضر ارزش بازار پارس خودرو به 118 میلیارد تومان رسیده است در حالی که فقط یک قطعه زمین این شرکت 500 میلیارد تومان میارزد لذا بهتر است شرکتهای خودرو سازی دارایی مازاد خود را به فروش برسانند.
این فعال بازار سرمایه عنوان کرد: متاسفانه یا خوشبختانه صنعت خودرو جزو صنایعی است که نیروی کار فراوانی دارد به طوری که حدود پنج میلیون نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم با این صنعت در ارتباط اند و اگر دولت از این صنعت حمایت نکند در آیندهای نزدیک می توانیم حدود پنج میلیون بیکار داشته باشیم.
آزادی با اشاره به اینکه صنعت خودرو مزیت اشتغالی دارد، تصریح کرد: در حال حاضر قیمت شرکتهای خودرویی در بورس برای سرمایهگذاران ارزشمند است ولی چون این شرکتها به سمت زیاندهی پیش رفتند لذا میلی به خرید توسط سهامداران دیده نمیشود زیرا بازار ترجیح میدهد منتظر بماند تا اخبار خوبی از این صنعت منتشر شده و تسهیلات به این صنعت تعلق گیرد.
یک کارشناس سرمایهگذاری با بیان اینکه ایران خودرو هزار میلیارد تومان بدهی بانکی دارد خاطرنشان کرد: با این وضعیت هر چه به سمت جلو حرکت کنیم وضعیت این صنعت بدتر میشود.
مدیریت صنعت خودرو معیوب است
آزادی اظهار کرد: صنعت خودرو به صورت اسمی خصوصی شده است ولی درعمل تحت مدیریت دولت است و تا زمانی که مدیران آن دولتی باشد ساختار آن اصلاح نمیشود زیرا شرکتهای خصوصی به سمت کاهش هزینههای مالی میروند به این ترتیب می توان گفت که مدیریت صنعت خودرو معیوب است و این صنعت توسط مدیریت خوبی اداره نمیشود.
به گفته این فعال بازار سرمایه، در صورتی که تسهیلات به این صنعت پرداخت شود و سرعت گردش پول در آن افزایش یابد، قیمت سهام شرکتهای خودرویی به بالای قیمت اسمی میرسد و اگر این شرکتها زیانده نباشند وضعیت آنها در بورس بهبود مییابد.
افزایش 10 تا 15 درصدی سهم با قیمت گذاری با ارز مبادله ای
وی به تاثیر قیمت گذاری خودرو براساس ارز مبادلهای اشاره کرد و گفت: با ابلاغ قیمت گذاری خودرو براساس ارز مبادلهای، قیمت سهام شرکتهای خودرویی 10 تا 15 درصد افزایش مییابد.
وی درادامه گفت: شرکتهای خودرویی باید در اواخر بهمن ماه پیش بینی سود سال 92 خود را ارائه دهند این درحالی است که اعتماد بازار به اینکه شرکتهای خودرویی فروشنده هستند و اجرای طرح
پیش فروش در 22 بهمن ،میتواند تا حدودی صنعت خودرو را متحول کند.
انتهای پیام