رئیس سازمان نهضت سواد آموزی گفت: ایران با کاهش فاصله بیسوادی بین زن و مرد و بیسوادی بین شهرنشین و روستانشین در چند سال اخیر جزو کشورهای موفق در عدالت جنسیتی بوده که شاخص بسیار مهمی در خدمات آموزشی محسوب میشود.
به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خلیجفارس، علی باقرزاده در نشست با مسئولان و آموزشیاران نهضت سوادآموزی ناحیه یک و دو بندرعباس ضمن گرامیداشت 7 دی ماه، سالروز صدور فرمان تاریخی امام خمینی(ره) مبنی بر سوادآموزی در کشور، اظهار کرد: فرمان تاریخی امام دارای سه هدف کوتاه مدت، آموزش خواندن و نوشتن به شهروندان، میان مدت، استقلال و خودکفایی فرهنگ وابسته کشور و بلند مدت، تبدیل ایران به یک مدرسه و ایجاد جامعه یادگیرنده بود.
معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: 11 میلیون نفر از جمعیت تحت پوشش سواد آموزی در کشور موفق به اخذ مدرک مقدماتی، هفت میلیون نفر مدرک تکمیلی (معادل سوم ابتدایی) و سه میلیون نفر مدرک پایانی (معادل چهارم ابتدایی) و دو میلیون نفر مدرک معادل پنجم ابتدایی را کسب کردهاند.
وی با اشاره به اینکه پنج میلیون لازمالتعلیم با هدف انسداد مبادی بیسوادی تحت پوشش نهضت سوادآموزی قرار گرفتهاند، خاطرنشان کرد: سازمان نهضت سوادآموزی به عنوان تنها نهاد کشور که بعد از انقلاب تشکیل شده مورد تقدیر مجامع بینالمللی قرار گرفته، در حال افزایش فعالیتهاست.
باقرزاده افزود: ایران با کاهش فاصله بیسوادی بین زن و مرد و بیسوادی بین شهرنشین و روستانشین، در چند سال اخیر جزو کشورهای موفق در عدالت جنسیتی بوده که شاخص بسیار مهمی در خدمات آموزشی محسوب میشود.
به گفته باقرزاده، از نظر سازمان نهضت سوادآموزی، فردی باسواد تلقی میشود که دارای چهار مهارت خواندن، نوشتن، حساب کردن در حد چهار عمل اصلی و روخوانی قرآن باشد.
وی با بیان اینکه خداوند معلمان را برای امر تعلیم و تربیت برگزیده، افزود: در این راه، مهم این است که انسان در درون خود اراده و انگیزه کافی برای روشن کردن نور علم و معرفت را داشته باشد و رسالت معلمان خصوصا در نهضت سوادآموزی این است که به انسانها قدرت انتخاب آگاهانه بدهند.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در ادامه ضمن پاسخ به سئوالات آموزشیاران گفت: ما شاهد تغییرات مثبت زیادی در سازمان نهضت سواد آموزی بودهایم.
وی با اشاره به مشکلات آموزشیاران در جذب سوادآموزان و عدم پیوستگی میان فواصل دورههای آموزشی با توجه به وضعیت و شرایط سوادآموزان گفت: با در نظرگرفتن تمامی شرایط در روند دورههای آموزشی نهضت سوادآموزی، بازنگری و تغییراتی ایجاد شد و در مجموع دورههای آموزشی تا پایان پنجم ابتدایی از 1500 ساعت به 1000 ساعت کاهش یافت و اکنون 200 ساعت نیز برنامه برای تحکیم آموختهها تصویب شده است.
باقرزاده با بیان اینکه در مجموع اصلاح ساختار کار آسانی نیست، اظهار کرد: با این وجود ما توانستیم در سازمان نهضت سوادآموزی ساختار جدیدی را در سطح کشور اجرا کنیم.
وی در ادامه با اشاره به بخشی از فعالیتهای برجسته سازمان نهضت سوادآموزی، گفت: پالایش اسمی، از جمله کارهایی بود که در این سازمان به اجرا درآمد و در آن از میان آمارهای موجود تعداد بیسوادان مشخص شد و در نهایت از بین 2 میلیون و 700 هزار نفر به یک میلیون و 560 هزار نفر مراجعه شد و این پالایش هنوز ادامه دارد.
باقرزاده اصلاح ساختار اداری را از دیگر اقداماتی برشمرد که در سازمان نهضت سوادآموزی انجام شده و افزود: امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری سخنشان این است که بیسوادی در کشور ریشهکن شود، به همین دلیل باید تمام تشکیلات برای اجرای این امر بکار گرفته شود و در همین راستا خواستار بکارگیری تمام ظرفیت آموزش و پرورش در حل معضل بیسوادی هستیم که این امر با پیگیریهای وزیر آموزش و پرورش به نتیجه رسیده است.
وی بحث اصلاح روشهای سوادآموزی را از دیگر این برنامهها عنوان کرد و افزود: پس از بررسیهای بسیار به این نتیجه رسیدیم که ریشهکنی بیسوادی با آموزشیاران و روشهای مرسوم قبلی امکانپذیر نیست.
باقرزاده تصریح کرد: به همین دلیل نیز امر برونسپاری باید گسترش یابد و هر شخص باسواد بتواند به نزدیکترین فرد بیسواد خود آموزش دهد و در پایان هر دوره به شرط قبولی سوادآموز، مبلغی به آموزش دهنده پرداخت شود.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی به بحث تعین تکلیف و استخدام آموزشیاران نهضت اشاره کرد و گفت: در راستای اجرای دستور مقام معظم رهبری در این خصوص، از سوی وزیر آموزش و پرورش پیگیریهای لازم صورت گرفته است.
وی ادامه داد: قانون تعیین تکلیف آموزشیاران نهضت و معلمان حقالتدریس در سال 88 تصویب شد و طی آن آموزشیارانی که دارای مدرک دانشگاهی بوده و حداقل 60 ماه سابقه خدمت مستمر در نهضت را داشتند استخدام شده و پذیرش آموزشیارانی که سابقه خدمت غیرمستمر داشتند، به شرط قبولی در آزمون استخدامی میسر شد.
انتهای پیام