انتقاد مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات از وجود مبالغ کلانی ثروت‌های نامشروع در جامعه

مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی گفت: سبک زندگی یعنی مهندسی زندگی در تمام ابعاد، ولی متاسفانه ما بعد اجتماعی، تربیتی، دینی و فطری خود را توامان و متوازن رشد نمی‌دهیم و در این صورت جامعه نیز متعادل نخواهد بود.

مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی گفت: سبک زندگی یعنی مهندسی زندگی در تمام ابعاد، ولی متاسفانه ما بعد اجتماعی، تربیتی، دینی و فطری خود را توامان و متوازن رشد نمی‌دهیم و در این صورت جامعه نیز متعادل نخواهد بود.

رضا معممی‌مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در رابطه با چگونگی ترویج سبک زندگی اسلامی در سطح جامعه، با بیان این‌که «سبک زندگی اسلامی یعنی ظرف زندگی» اظهار کرد: در حال حاضر ما شاهدیم یک نوع "تب" رسانه‌ها و شخصیت‌های جامعه ما را در زمینه پیگیری فرمایشات مقام معظم رهبری فرا گرفته است به صورتی که می‌خواهند بدون مطالعه و ژرف‌اندیشی نسبت به ساحت الگوسازی سبک زندگی اقدام کنند که این اولین آسیب فراگیری این "تب" است.

وی گفت: اگر ما بهترین محتوا را در ظرفی کثیف بریزیم و یا محتوای بد را در ظرفی خوب بریزیم، کسی از آنها استفاده نخواهد کرد و مشمئز کننده خواهد بود.

مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی اظهار کرد: ما باید بدانیم که در حوزه اوقات فراغت، الگوی اسلامی ایرانی و تعریف ما از اوقات فراغت به ما هو اوقات فراغت چیست و یا این‌که در تابستان فعالیت‌هایی را در این عرصه انجام دهیم و برنامه‌ای زمانبندی شده برای استفاده از تلویزیون نداشته باشیم به گونه‌ای که از ساعت 8 صبح تا 24، تلویزیون به عنوان یک فرد ثالث غوغاسالار، تمام ابعاد زندگی ما را تحت تاثیر خود قرار دهد.

معممی‌قدم گفت: آیا ما باید واقعا مبلمان خانه خود را نسبت به تلویزیون تنظیم کرده یا به سمت قبله تنظیم کنیم؟

وی با بیان این‌که «اسلام نسبت به ساحت دنیا و دین انسان‌ها برنامه‌ریزی کرده و الگو ارائه کرده است» ادامه داد: انسان باید براساس آیه «لیس للانسان الا ما سعی» (برای انسان چیزی غیر تلاشش نیست) تلاش کند تا خود را از ظرفیت‌های زندگی دنیوی بهره‌مند سازد.

مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی، گفت: در دین ما تکثر و توجه و دلبستگی به پست‌های دنیوی معنای آنچنانی ندارد اما این به معنای کم کار کردن و بی‌توجهی به دنیا نیست.

معممی‌مقدم گفت: سبک زندگی اسلامی یعنی این‌که ما در تمام شئون زندگی، اعم از راستگویی، عفاف، پاکدامنی و اوقات فراغت برنامه داشته باشیم.

وی در مورد چگونگی ترویج کسب حلال در جامعه، گفت: نتیجه تلاش انسان‌ها براساس زحمت روزانه آنها و به سختی حاصل می‌شود، بنابراین اگر شاخص‌های اعتبارات و پول‌های بانکی در سطح جامعه ما در مرحله‌ای با رشد آنچنانی همراه شود، باید بررسی شود که از کدام رانت اطلاعاتی یا سرمایه‌گذاری نامشروع استفاده شده است که به یک دفعه برخی جزو سرمایه‌داران و متمولین قرار گرفته‌اند.

مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی، اظهار کرد: به نظر من سبک زندگی یعنی مهندسی زندگی در تمام ابعاد. متاسفانه ما بعد اجتماعی، تربیتی، دینی، فطری خود را توامان و متوازن رشد نمی‌دهیم و در این صورت جامعه نیز متعادل نخواهد بود و آسیب‌های اجتماعی در قالب‌های طلاق، مواد مخدر و... در آن رخ می‌دهد.

معممی‌مقدم در پاسخ به این سوال که وظیفه مسوولان در عرصه جلوگیری از ترویج کسب حرام در جامعه چیست؟ گفت: وقتی ما در جامعه‌ای شاهدیم که صندوق‌های مالی مختلف و بانک‌ها با عناوین گوناگون در آن به وجود می‌آیند، اینها کدهایی هستند که به ما اخطار می‌دهند که مال نامشروع و غیرحلال در جامعه افزایش یافته است، زیرا وقتی میزان پول در جامعه کم بوده و مال مشروع در جامعه اکتساب می‌شد، کسی آنچنان ثروتی نداشت که بتواند آن را در بانک به این نحو سرمایه‌گذاری کند.

وی ادامه داد: اگر مبالغ کلانی از ثروت‌های نامشروع در جامعه ما وجود نداشت، اختلاس‌های 3 و 12 هزار میلیاردی در آن به وجود نمی‌آمد زیرا از آنجایی که این مبالغ محلی برای هزینه کردن نداشتند، در عرصه تاسیس صندوق‌ها، بانک‌ها و موسسات قرض‌الحسنه به عناوین مختلف صرف شدند.

مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی افزود: من به دولتی کردن فرهنگ و دین اعتقادی ندارم، بلکه در این عرصه باید ریل‌گذاری و سوزن‌بانی توسط قوای مرتبط و مجری به انجام برسد، اما راهبری قطار آن باید توسط خود مردم انجام شود.

معممی‌مقدم گفت: با بررسی روش حضرت امام (ره) می‌بینیم که ایشان در پیدایش انقلاب، دفاع مقدس، نقش دادن مردم در امور سیاسی و انتخابات و حتی در بحث اقتصاد، اتکا و باورشان به مردم بوده است.

وی ادامه داد: بنابراین اعتقاد من این است که راهبرد عملیاتی در این عرصه‌ها این است که خود مردم باید در حوزه‌هایی چون ترویج کسب حلال و... حضور یافته و این امور با اتکای خود آنان انجام شود.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۳ دی ۱۳۹۱ / ۰۹:۱۳
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91102313076
  • خبرنگار :