معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: من بهعنوان نمایندهی مطبوعات در دولت احساس میکنم فشار اقتصادی بر مطبوعات سنگینی میکند.
به گزارش خبرنگار رسانه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدجعفر محمدزاده با بیان اینکه مطبوعات وضعیت بغرنجی را سپری میکنند، اظهار کرد: فعالیت مطبوعاتی یک فعالیت فرهنگی است و نباید تصور کنیم که یک فعالیت اقتصادی است.
وی با اشاره به اینکه از ابتدای امسال بخشهای مختلف اقتصاد رسانه دچار نوساناتی شد که کاغذ برجستهترین آنهاست، بیان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی تولید، واردات و تنظیم بازار کاغذ نیست، بلکه متولی افرادی است که مصرفکنندهی این کالا هستند. بنابراین این وزارتخانه نوسانات را زودتر احساس میکند.
او با تأکید بر اینکه تلاش ما این بود که این نوسانات را کنترل کنیم، گفت: در حال حاضر نسبت به چندماه پیش که وضعیت کاغذ بغرنج بود، با همکاری دستگاههای دیگر و خود اصناف، ثبات به بازار کاغذ برگشته است. البته این ثبات به معنی ارزان شدن کاغذ نیست. در آن زمان، ما با گرانی و کمبود کاغذ مواجه بودیم که خوشبختانه در حال حاضر با هیچیک از اینها روبهرو نیستیم.
محمدزاده با اشاره به اینکه 70 درصد کاغذ مصرف داخل کشور، وارداتی و وابسته به ارز است، توضیح داد: هرگاه در بازار ارز نوسانی بهوجود آید کاغذ نیز تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. البته با تلاشهایی که انجام شده است اگر نوسان ارزی نداشته باشیم، وضعیت بازار کاغذ روبه بهبود خواهد رفت.
او با اشاره به اینکه ما باید مصرف کاغذ خود را به سمت تولیدات داخلی ببریم، یادآوری کرد: ما برای برگرداندن ثبات به بازار، از کارخانهی صنایع چوب مازندران کمک گرفتیم و با حذف واسطه، بهشکل مستقیم در میان مطبوعات کاغذ ارزان (30 درصد زیر قیمت بازار) را توزیع کردیم. این کاغذ در دو نوبت توزیع شد که نوبت سوم آن هم بهزودی توزیع خواهد شد.
وی با بیان اینکه صفر کردن تعرفهی واردات کاغذ از دیگر اقدامات بوده است، اظهار کرد: در جلساتی که با معاونان صنعت، معدن و تجارت گذاشته شد، در حال حاضر در مرکز مبادلات کاغذ ثبت سفارش انجام میشود.
معاون مطبوعاتی با تأکید بر اینکه فشار اقتصادی بیش از آنکه بر مطبوعات وارد شود به حوزهی فرهنگ وارد میشود، بیان کرد: خرید روزنامه برای عموم مردم در میان نیازهای اولیه نیست. بنابراین وقتی قیمت آن بالا میرود بهراحتی از سبد کالای خانوار حذف میشود و حوزهی فرهنگ آسیب جدی میبیند. تصور یک روز بدون مطبوعات بودن، تصور ایستایی یک جامعه است.
او با اشاره به شفاف کردن بحث مالیات برای آگهیهای روزنامهها، گفت: تا چند وقت پیش سازمان امور مالیاتی بر درآمدهایی که از آگهیها در مطبوعات بهدست میآمد، مالیات منظور میکرد که رفع شد. افزایش تعرفهی آگهیهای دولتی و تمرکز آگهی در ادارهی آگهیهای دولتی از دیگر حمایتهایی است که در راستای کمک به مطبوعات انجام شده است.
وی با اشاره به بحث یارانهها، اظهار کرد: معتقدیم باید به حوزهی فرهنگ کمک شود، یارانهی نقدی مطبوعات از سال 85 رشد قابل توجهی نداشته، در صورتی که تعداد مطبوعات روبه افزایش بوده است. در گذشته این یارانه به 2500 نشریه تعلق میگرفت، اما امروز در میان بیش از پنجهزار نشریه توزیع میشود.
او که شب گذشته در یک برنامهی تلویزیونی سخن میگفت، با بیان اینکه بخشی از مشکلات مطبوعات در زیرساختهاست، اضافه کرد: دولت اگر فرصتی پیدا کند، باید به زیرساختها رسیدگی کند.
به گزارش ایسنا، در این برنامه، شهبازی - نمایندهی مدیران مسئول روزنامههای غیردولتی - نیز با اشاره به اینکه اقتصاد حوزهی مطبوعات کاملا جدا از سایر فعالیتهای اقتصادی است، گفت: در نوساناتی که از دیماه سال گذشته اتفاق افتاده، قیمت کاغذ مصرفی مطبوعات دو و نیم تا سه برابر شده است. این افزایش قیمت موجب شده است سهم کاغذ در قیمت تمامشدهی نشریه از 30 درصد به بالای 70 درصد برسد.
وی با بیان اینکه مطبوعات با افزایش 150 تا 200 درصدی هزینهها روبهرو شدهاند، اظهار کرد: در بیشتر مطبوعات با افزایش قیمتهایی که رخ داده، بیشتر از 30 درصد افزایش قیمت، از مخاطب گرفته نشده است.
او با تأکید بر اینکه مطبوعات نمیتوانند افزایش قیمت تمامشده را به مصرفکننده منتقل کنند، بیان کرد: اگر بپذیریم که مطبوعات رکن چهارم دموکراسی هستند باید نگاه متفاوتی به مطبوعات داشته باشیم.
شهبازی با بیان اینکه اقدامات حمایتی صورتگرفته شاید 30 درصد اقتصاد مطبوعات باشد، گفت: مطبوعات علاوه بر نوسانات کاغذ، با افزایش بیسابقهی مواد مورد نیاز چاپ نیز روبهرو شدهاند. در این شرایط، یارانههای نقدی مطبوعات نصف شده است و حتا تا پایان سال، تصویر خوبی برای مطبوعات وجود ندارد.
وی با اشاره به تمرکز آگهیها، ادامه داد: مطبوعات خصوصی با کاهش حجم آگهیها روبهرو شدهاند و حجم آگهیهای بخش خصصوی بسیار ناچیز است.
شهبازی با تأکید بر اینکه بین درآمد و هزینهی مطبوعات تعادل وجود ندارد، افزود: اگر میخواهیم شرایط فعلی کاغذ ثبات داشته باشد، باید دیگر متولیان نیز به کمک مطبوعات بیایند.
انتهای پیام