چرا هتل‌ها می‌خواهند از مسافران ارز بگیرند؟

«دو نرخی شدن هتل‌ها، نه به گرانی سفرهای خارجی منجر می‌شود و نه افزایش قیمت هتل‌ها را درپی دارد. در واقع، هتل‌ها می‌خواهند با این کار فقط درآمد ارزی داشته باشند تا پاسخگوی مخارج ارزی‌شان باشند و از ورشکستگی خود جلوگیری کنند.»

«دو نرخی شدن هتل‌ها، نه به گرانی سفرهای خارجی منجر می‌شود و نه افزایش قیمت هتل‌ها را درپی دارد. در واقع، هتل‌ها می‌خواهند با این کار فقط درآمد ارزی داشته باشند تا پاسخگوی مخارج ارزی‌شان باشند و از ورشکستگی خود جلوگیری کنند.»

این‌ها حرف‌های خسرو ایرانپور - دبیر جامعه‌ی هتل‌داران ایران - در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) است که این روزها منتظر نتیجه‌ی بررسی طرح پیشنهادی دو نرخی شدن هتل‌ها در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است تا به قول خودش، اوضاع را کمی سامان بدهد و جلوی ضررهای پی‌درپی صنعت هتل‌داری را بگیرد.

جامعه‌ی هتل‌داران پس از افزایش نرخ ارز در کشور، در حالی که از پرداخت مخارج ارزی‌اش ناتوان شده بود، طرح پیشنهادی دو نرخی شدن هتل‌ها را به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری داد و هدفش را از این کار به نوعی نجات هتل‌ها از ورشکستگی‌هایی عنوان کرد که با افزایش نرخ ارز، تورم داخلی و همچنین حذف یارانه‌ی حامل‌های انرژی، انتظارشان را می‌کشید.

اما سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از آن زمان تا کنون موضع رسمی‌اش را درباره‌ی این طرح پیشنهادی اعلام نکرده و فقط به بیان این جمله که طرح در حال بررسی است، بسنده کرده است.

یک‌بار هم منوچهر جهانیان - معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - در حاشیه‌ی نمایشگاه هتل‌داری، وقتی با اصرار فراوان خبرنگاران و نمایندگان هتل‌داران مواجه شد، این اظهار نظر را مطرح کرد که «وقتی انتظارات ما برای ورود گردشگران خارجی برآورده شود، ما هم برای این درخواست‌ها برنامه‌ریزی می‌کنیم.»

حالا از این طرف و آن طرف شنیده می‌شود، طاقت برخی هتل‌دارها طاق شده و قرار است دو نرخی شدن را به اجرا بگذارند؛ اما این موضوعی است که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به استناد ماده‌ی 11 آیین‌نامه‌ی «ایجاد، اصلاح و تکمیل تأسیسات گردشگری» خود را محق و موظف در تأیید و تعیین آن می‌داند.

ایرانپور در توضیح بیشتر طرح پیشنهادی دو نرخی شدن هتل‌ها به خبرنگار ایسنا گفت: مشکل هتل‌دارها این است که همه‌ی مایحتاج‌شان با نرخ روز محاسبه می‌شود و بخشی را هم مجبورند با ارز آزاد تهیه کنند، در حالی که همه از آن‌ها انتظار دارند در این شرایط نرخ‌شان را هم افزایش ندهند.

او ادامه داد: ما با دو نرخی کردن هتل‌ها اصلا قصد افزایش نرخ هتل‌ها را نداریم، بلکه فقط می‌خواهیم در هتل‌هایی که مهمان و مسافر خارجی می‌پذیریم، قیمت ریالی را پس از محاسبه، به نرخ ارز بگیریم. در واقع هیچ تغییری در نرخ اتفاق نمی‌افتد، بلکه به‌طور مثال اتاق 249هزار تومانی را به قیمت ارز روز محاسبه می‌کنیم.

وی همچنین بیان کرد: ما حتا به آژانس‌ها اعلام کرده‌ایم که اگر هتل‌ها دو نرخی شوند، به تورهای ورودی 40 درصد تخفیف می‌دهیم.

در عین حال، ایرانپور اظهار کرد: در ایران از میان 872 هتل فعال، 65 هتل با تورهای خارجی کار می‌کنند و با دو نرخی شدن و اعمال تخفیف طبق سیاست ما، هیچ اتفاقی برای تورها نمی‌افتد و افزایش نرخی هم رخ نخواهد داد، بلکه هتل‌ها با دو نرخی شدن می‌خواهند درصد اشغال خود را بالا ببرند.

وی در ادامه به مشکلات مربوط به اداره کردن هتل‌ها با این گرانی و توجیه نداشتن سرمایه‌گذاری در این حوزه با ادامه‌ی این روند اشاره و بیان کرد: بسیاری از هتل‌ها باید سرمایه‌ای را که پای این کار گذاشته‌اند، باز گردانند و اگر توجهی به خواسته‌ی آن‌ها نشود، بسیاری از آن‌ها ورشکسته می‌شوند، آیا ما می‌خواهیم با این وضع 20میلیون نفر گردشگر جذب کنیم.

دبیر جامعه‌ی هتل‌داران ایران درباره‌ی نتیجه‌ی بررسی‌های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درباره‌ی این طرح پیشنهادی، گفت: ما جلسات زیادی را با مسئولان این سازمان داشتیم و درباره‌ی موضوع، حرف‌های زیادی زده و به آن‌ها گفته‌ایم که با دو نرخی شدن نمی‌خواهیم قیمت‌ها را بالا ببریم و فقط منظورمان گرفتن همان نرخ ریالی به نرخ ارزی است.

او افزود: اگر بررسی‌های اجمالی و کارشناسی خوبی انجام شود، توضیحات ما هم برای مسئولان مبرهن خواهد بود و باید دانست که طولانی کردن این موضوع فقط سبب ضرر بیشتر در صنعت هتل‌داری کشور می‌شود.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۵ دی ۱۳۹۱ / ۱۰:۵۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91100503002
  • خبرنگار : 71021