یک استاد دانشگاه:

ارزش انسان بهشت است، خود را به کمتر از آن نفروشد

مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد رودهن با اشاره به سخن امام صادق درباره کرامت انسانی گفت: ارزش و کرامت وجودی انسان بهشت است و نباید خود را به کمتر از آن و به متاع ناچیز دنیا بفروشد.

مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد رودهن با اشاره به سخن امام صادق درباره کرامت انسانی گفت: ارزش و کرامت وجودی انسان بهشت است و نباید خود را به کمتر از آن و به متاع ناچیز دنیا بفروشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدابراهیم سراج در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به این‌که «در قرآن به کرامت انسانی توجه ویژه‌ای شده است» گفت: ما در قرآن داریم که خداوند در میان تمام موجودات فقط به انسان کرامت بخشیده و فقط پس از خلقت انسان بود که به خود تبریک گفته و این نشان از عزت و کرامت بالای انسان است.

وی با بیان این‌که «امام حسین (ع) در زندگی دو مطلب را در نظر داشته است» تصریح کرد: امام حسین (ع) در روز عاشورا حتی با شعارهای خود همانند "مرگ با عزت بهتر از زندگی با ذلت است" و یا "اگر دین ندارید حداقل آزاد باشید" نشان داد که به کرامت انسانی خیلی اهمیت می‌دهد و این می‌تواند جزو اصول بزرگ برای تمام مسلمانان و حتی غیر مسلمانان باشد.

سراج با بیان این‌که «در روز عاشورا حتی امام(ع) با حر که ترس را در دل اهل بیت انداخت به بهترین حالت رفتار کرد» خاطرنشان کرد:‌ امامان و تمام انبیا مبعوث شده‌اند که بشریت را از جاهلیت و عذاب نجات دهند و ما باید آنان را الگوی زندگی خود قرار دهیم تا هرچه سریع‌تر به مدینه فاضله برسیم.

این استاد دانشگاه با بیان این‌که «امام بین فرزندان خود و غلامانش هیچ تفاوتی نگذاشت» گفت: این امر نشان دهنده این است که تمامی انسان‌ها با هم یکی هستند مگر در تقوا که اصلی‌ترین ملاک انسانی در قرآن است و برترین و محبوب‌ترین انسان‌ها نزد خداوند باتقواترین آن‌ها است.

وی با بیان این‌که «امام حسین (ع) در وصیت‌نامه خود اشاره ویژه‌ای به امر به معروف و نهی از منکر داشته است» تصریح کرد: این امر یک نظارت اجتماعی و نظارت مردم بر مردم است، زیرا حکومت‌مداران این قدرت را ندارند که بر تمامی انسان‌ها نظارت کنند و امر به معروف می‌تواند کمک بزرگی برای رهایی از عذاب الهی به مردم جامعه کند.

سراج در پایان با اشاره به پیغام خداوند به حضرت شعیب که عذاب الهی را بر قومش وارد کرده بود، گفت: افراد جامعه اگر باایمان باشند، ولی فریضه امر به معروف و نهی از منکر را ترک کنند باید خود را برای عذاب الهی آماده کنند.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۹ آذر ۱۳۹۱ / ۰۷:۲۹
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91091909990
  • خبرنگار : 71461