/سبک زندگی دینی؛ روزی حلال/

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه: مبلغان دینی بر موضوع رزق حلال و حرام تاکید بسیاری کنند

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه، گفت: در مجالسی که برای مدح و مرثیه اهل بیت(ع) برگزار می‌شود، مبلغان دینی بر موضوع رزق حلال و حرام تاکید بسیاری کنند تا فضای جامعه ما به سوی رزق حلال بیشتر حرکت کند.

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه، گفت: در مجالسی که برای مدح و مرثیه اهل بیت(ع) برگزار می‌شود، مبلغان دینی بر موضوع رزق حلال و حرام تاکید بسیاری کنند تا فضای جامعه ما به سوی رزق حلال بیشتر حرکت کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین هادی حسین‌خانی در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در پاسخ به این سوال که نگاه دین اسلام درباره رزق حلال و حرام چگونه است؟ گفت: جایگاه مال حلال به قدری اهمیت دارد که امام حسین(ع) در لحظاتی که در حال بیان آخرین نصیحت‌ها به لشکر مقابلشان بودند و آن‌ها همهمه کردند تا به سخنان آن حضرت گوش ندهند، فرمودند که «شکم شما از حرام پر شده است و به همین علت دل‌های شما سخت شده است».

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد که علاوه بر مساله مال حرام که تاثیرات بسیار بزرگی بر افراد دارد، رفتارهای نادرست مانند نوع دیدن،‌ غذا خوردن، راه رفتن،‌ حرف زدن، گوش دادن نیز می‌توانند در ایجاد حالت‌های مثبت یا منفی اخلاقی در افراد تاثیرگذار باشند که یکی از علت‌های مهم ایجاد آن‌ها هم همین مساله رزق و مال حرام و حلال است که خیلی مورد توجه قرار گرفته و در ایجاد حالت‌های باطنی ما نیز تاثیرگذار هستند.

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه، گفت: هر چه قدر توجه و رعایت‌مان نسبت به حلال بودن اموالمان بیشتر باشد به طور طبیعی، باطنی نورانی‌تر و روشن‌تر خواهیم داشت و آن کسانی که توجه و اهتمام لازم را در این زمینه به خرج نمی‌دهند ممکن است که در ظاهر موفقیتی به دست بیاورند ولی از نظر مادی هم آن موفقیت را ندارند.

حسین‌خانی گفت: حضرت امیرالمومنین(ع) زمانی در هنگان رفتن به مسجد، اسب خود را در اختیار فردی قرار دادند و پس از آنکه از مسجد بازگشتند می‌خواستند که دو درهم به آن فرد بدهند، ولی آن فرد اسب را رها کرده و افسار آن را دزدیده بود. بنابراین آن حضرت آن دو درهم را به غلام خود دادند تا از بازار افسار جدیدی برای اسبشان خریداری کند و غلام با مراجعه به بازار دید که آن فرد دزد همان افسار را به یک کسی به دو درهم فروخته است و پس از آن که همان افسار را خریداری کرده به نزد امیرالمومنین (ع) آمد‌.

وی افزود: آن حضرت با اطلاع از این ماجرا فرمودند که "بنده، نمی‌تواند بیش از آنکه خدا برای وی مقدر کرده به دست بیاورد". آن فرد صبر نکرد تا روزی خود را از مال حلال به دست آورد و دو درهم امیرالمومنین(ع) نصیبش شود و پس آن را از راه حرام بدست آورد.

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه، اظهار کرد: واقعا اگر ما این اعتقاد را داشته باشیم که روزی ما از طرف خدای متعال تقسیم شده است و حلال و حرام آن به دست خودمان است و چه صبر بکنیم یا نه چیزی بیش از آنچه که خدا برای ما قسمت کرده نمی‌توانیم به دست بیاوریم، این کمک می‌کند که سمت و سوی روزی خود را به سمت حلال ببریم و ان‌شاءالله آن نورانیت باطن هم به دنبال آن می‌آید.

حسین‌خانی در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از وضعیت حال حاضر جامعه‌مان در اهتمام افراد به رزق حلال و حرام چیست؟ اظهار کرد: به شکلی کلی نمی‌توان در این باره قضاوت کرد زیرا بعضی هستند که واقعا به این مسائل مقید هستند و آدمی از روح معنویتی که آنان دارند لذت می‌برد و در عین حال بعضی‌ نیز هستند که خیلی به این مساله توجه ندارند و این مساله اعتقادی برای آنان حل نشده است و فکر می‌کنند تلاش بیشتر از هر راهی لزوماً به برکت و کسب ثروت بیشتر منجر می‌شود در حالی که اینطور نیست و طبق روایتی که یادآور شدیم رزق و میزان آن در دست خدا است و اگر خدای متعال بخواهد چیزی به بنده خود عطا کند یا نه هیچ کس مانع آن نیست.

وی گفت: باید در برنامه‌های محرم و مجالسی که برای اهل بیت(ع) گرفته می‌شود، بزرگان، خطبا و مبلغان بر موضوع رزق حلال و حرام در میان دیگر مسایل تاکید بسیاری کنند تا فضای جامعه ما به سوی رزق حلال بیشتر حرکت کند.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۱۷ آذر ۱۳۹۱ / ۰۷:۵۱
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91091708678
  • خبرنگار :