مدیرعامل موسسه رسانههای تصویری ایران معتقد است: سینمای ایران به دلیل موفقیت در جشنوارههای خارجی متعدد با وجود تبلیغات منفی که وجود دارد از جمله فاکتورهایی است که میتواند معرفی درستی از کشورمان داشته باشد.
محمدرضا عباسیان در گفتوگویی با خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، درباره هفتههای فرهنگی ایران در خارج از کشور و تاثیرگذاری آنها بیان کرد: سینما مهمترین افتخار فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در داخل و خارج از کشور است یعنی سینمای انقلابی ایران، پیشانی فرهنگ و هنر ایران به ویژه در عرصه بینالملل است.
او اذعان داشت: ما توانستهایم با سینما حرفهای جمهوری اسلامی ایران را منتقل و بهترین ارتباط را با مخاطب خارجی برقرار کنیم، در واقع در دسترسترین تصویری که مردم دنیا از ایران دارند که به صداقت هم نزدیک است از طریق سینمای ما ارایه شده است.
وی اضافه کرد: امروز سینما با تصویر وارونه و غلطی که توسط غربیها و صهیونیستها از ایران نمایش داده میشود، مقابله میکند. پتانسیل و توانایی بالایی که سینمای ایران در انتقال واقعیات و مفاهیم انقلابی دارد سبب شده ما به عنوان دستاندرکاران فرهنگ و هنر به ویژه در عرصه بین الملل تلاش هرچه بیشتری را انجام دهیم تا فیلمهای ایرانی حضور بیشتری در دنیا داشته باشند.
عباسیان با اشاره به اینکه حضور فیلمهای ایرانی در جشنوارهها به تنهایی و به اندازه کافی، ایران را معرفی کرده است، گفت: این نکته را نباید فراموش کنیم که وقتی در دنیا از ایران نامی برده میشود در کنار تبلیغات غلط و دروغ غرب، مثل عدم رعایت حقوق بشر و تروریسم از پسته ، نفت،خاویار، فرش و سینمای ایران هم یاد میشود.
به گفته او سینمای ما پس از انقلاب اسلامی یکی از فاکتورهای معرفی در دنیا است که یکی از دلایلش موفقیت آن در جشنوارههای متعدد است.
مدیرعامل موسسه رسانههای تصویری در ادامه اظهار کرد: با این حال باید تلاش کنیم به جزء مخاطبین جشنوارهای، طبقههای دیگری از جوامع غربی و کشورهای غیر ایرانی فیلمهای ما را تماشا کنند زیرا به جز فیلمهایی که ساختار جشنوارهای دارند فیلمهای دیگری هم داریم که قابلیت مطرح شدن در دنیا را دارند.
عباسیان گفت: ما باید تلاش کنیم فیلمهای غیر جشنوارهای خود را در سینماها یا تلویزیونهای خارجی نمایش دهیم و این بزرگترین رسالت کسانی است که در عرصه بینالملل سینمای ایران فعالیت میکنند.
او یادآوری کرد: عوامل مختلفی از جمله بحثهای فنی و کیفی تولیدات سینمای ما، عدم توانایی در بازار موسسات پخش کننده فیلم و عدم آشنایی با ذائقه مخاطبان بینالمللی باعث میشود روشهای دیگری را پیدا کنیم تا مخاطبان غیر ایرانی با مدیومهای مختلف فیلمهای ایرانی آشنا شوند.
وی یکی از تاثیرگذارترین حرکتهایی را که در این راستا میتوان انجام داد برگزاری هفتههای فیلم دانست و گفت: اگر در هفتههای فیلم، هدفگذاری مناسبی در نظر گرفته شود، تاثیرگذاری زیادی را برای معرفی سینما و کشور ایران شاهد خواهیم بود.
وی ادامه داد: در این هدف گذاریها باید در نظر داشته باشیم مخاطب ما غیر ایرانی باشد و اکران فیلم در مکانهایی برگزار شود که با حضور بیشترین مخاطب همراه باشد و نیز گونههای مختلفی از ژانرهای سینمای ایران عرضه شود.
محمدرضا عباسیان در ادامه در پاسخ به اینکه آیا با برگزاری هفتههای فرهنگی و فیلم که در کشورهای خارجی برگزار کردهایم، توانستهایم ویترین خوبی از هنر ایران نشان بدهیم؟ به ایسنا گفت: ابتدا این نکته را باید بگویم که هفتههای فیلم و هفتههای فرهنگی توسط ارگانهای مختلفی مانند وزارت امور خارجه ، سازمان فرهنگ و ارتباطات ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، سازمان صدا و سیما و در حوزه فیلم به طور مشخص ارگانهایی همانند موسسه رسانههای تصویری، بنیاد فارابی و حوزه هنری فعالیت میکنند به همین دلیل برآیند و تاثیرگذاری اقداماتی که انجام شده است، متفاوت است.
او افزود: به طور مثال تا مدتها قبل هفتههای فیلم تقریبا فراموش شده بودند و صرفا به ارائه یک گزارش کاری از نهادهایی که در این راستا وظیفه دارند تبدیل شده بود یا اینکه تعدادی دی وی دی را به برخی از فستیوالها و یا برنامههای فرهنگی میفرستادند و خانوادههای ایرانی مقیم آن کشور تماشاگر آنها بودند.
وی با تاکید بر اینکه این گونه فعالیتها تاثیرگذاری نخواهد داشت، اظهار کرد: براین اساس اقدامات جدیدی را در موسسه رسانههای تصویری آغاز کردیم و هدف اصلی ما هم مخاطب غیر ایرانی است. به همین جهت در تمام هفتههای فیلم تلاش کردیم که یک همکار خارجی از کشور میزبان که در حوزه فیلم متخصص است با ما همراه باشد.
عباسیان گفت: این کار سبب میشود هزینههای ما کاهش پیدا کند و همچنین حضور یک شرکت یا ارگان خارجی از کشور میزبان، مخاطب بیشتری را هم جذب میکند.
دبیر جشنوارهی فیلم فجر اذعان داشت: با این روش برای ارائه هرچه بهتر از آنچه که در سینما و هنر ایران وجود دارد تلاش میکنیم تا پیش بینی از طیف مخاطبان در کشور میزبان داشته باشیم و در واقع برمبنای پیش بینی خود از سلیقه مخاطب، فیلمهای متفاوتی را هم انتخاب میکنیم.
انتهای پیام