سعیدلو در مذاکرات خصوصی با وزیر توسعه ترکیه مطرح کرد

تمایل ایران برای احداث خط آهن جدید بین ایران و ترکیه

معاون بین‌الملل رییس‌جمهور با محکوم کردن حملات اخیر رژیم صهیونیستی به غزه، همبستگی مسلمانان را در این مساله خواستار شد.

معاون بین‌الملل رییس‌جمهور با محکوم کردن حملات اخیر رژیم صهیونیستی به غزه، همبستگی مسلمانان را در این مساله خواستار شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشچویان ایران(ایسنا)، علی سعیدلو در مذاکرات خصوصی با وزیر برنامه‌ریزی و امور توسعه ترکیه، با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی و کشتار مردم بی‌گناه غزه، ضرورت همبستگی مسلمانان با یکدیگر را مورد تاکید قرار داد.

وی در ادامه، با اشاره به ضرورت ادامه رایزنی‌های منظم میان دو کشور ایران و ترکیه، نقش آن را در پیگیری مسائل اقتصادی دو کشور مهم خواند.

تداوم نگاه و رویکرد مقامات عالی‌رتبه ایران در توسعه همه‌جانبه روابط با ترکیه بدون محدودیت، از موارد دیگری بود که سعیدلو در دیدار با جودیت ایلماز بر آن تاکید کرد.

وی همچنین به تاثیر تماس‌های مستقیم تلفنی در حل و فصل و پیگیری سریع مشکلات و مسائل مورد علاقه دو طرف اشاره و بر تداوم این تماس‌ها تاکید کرد.

وی همچنین با اشاره به مذاکرات و توافقات صورت گرفته میان استانداران مرزی دو کشور ایران و ترکیه، بر لزوم عملیاتی شدن آنها تاکید کرد.

لزوم یافتن راهکاری برای حضور محصولات و تولیدات به صورت معاف از تعرفه استان‌های مرزی به طرف مقابل تا سقف 200 میلیون دلار بدون داشتن محدودیت استان از دیگر مواردی بود که در دیدار معاون امور بین‌الملل رییس‌جمهور کشورمان و وزیر توسعه ترکیه بر آن تاکید شد.

سعیدلو همچنین، لزوم یافتن راهکاری جهت تردد کامیون‌ها و خودروهای دو کشور تا منتهی‌الیه استان‌های مرزی بدون هرگونه عوارض و مالیات را مورد تاکید قرار داد.

اشاره به تاثیر حمل و نقل ریلی در توسعه اقتصادی و اجتماعی دو کشور و تاکید بر تمایل ایران جهت احداث خط آهن جدید بین دو کشور در مسیر آق‌ری - بازرگان - جلفا از دیگر مواردی بود که سعیدلو بر آن تاکید کرد.

در این نشست، جودیت ایلماز نیز بر گسترش سطح همکاری اقتصادی دو کشور تاکید کرد و گفت: ایران و ترکیه از گذشته‌های دور روابط تاریخی و صمیمی داشتند و از همین رو می‌توان سطح روابط تجاری فی‌مابین را افزایش داد.

وزیر برنامه‌ریزی و امور توسعه ترکیه همچنین از آمادگی کشورش جهت گسترش همکاری‌های اقتصادی به ویژه همکاری‌های مرزی خبر داد.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۸ آبان ۱۳۹۱ / ۱۲:۵۱
  • دسته‌بندی: دولت
  • کد خبر: 91082818067
  • خبرنگار : 71061