هنوز رأیی علیه خانه‌ی قاجاری «مینایی» صادر نشده است

مسئول بخش حقوقی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران گفت: خوشبختانه هنوز از سوی دیوان عدالت اداری رأیی برخلاف نظر سازمان میراث فرهنگی درباره‌ی خانه‌ی تاریخی «مینایی» صادر نشده است.

مسئول بخش حقوقی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران گفت: خوشبختانه هنوز از سوی دیوان عدالت اداری رأیی برخلاف نظر سازمان میراث فرهنگی درباره‌ی خانه‌ی تاریخی «مینایی» صادر نشده است.

کیانوش تکلو در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، توضیح داد: حدود چهار سال پیش، نماینده‌ی مالکان خانه‌ی مینایی از اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران خواست درباره‌ی این ملک تعیین تکلیف کند. آن‌ها آن زمان گفتند، این خانه چند وارث دارد که به پول ملک نیازمند هستند و درخواست خریده شدن ملک را توسط این اداره داشتند. همچنین آن زمان آن‌ها به دیوان عدالت اداری شکایت کردند.

وی با تأکید بر این‌که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هیچ الزامی به خریدن خانه‌های تاریخی ثبت‌شده در فهرست آثار ملی ندارد،‌ اظهار کرد: این سازمان بودجه‌ی لازم را برای انجام این کار در اختیار ندارد، هرچند برخی خانه‌ها خریده می‌شوند، ولی انجام این کار به بودجه‌ی سازمان و اداره‌های کل در استان‌ها بستگی دارد.

او با بیان این‌که اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران چندبار در دو سال گذشته، درخواست اختصاص اعتبار لازم را برای خریدن این خانه داده، ولی پاسخی نگرفته است، بیان کرد: بعد از شکایت مالک به دیوان عدالت اداری، این دستگاه درخواست مالک را برای ما فرستاد. ما نیز درباره‌ی ارزش ملک، لایحه‌ی جامعی را به دیوان ارائه و در پاسخ به شکایت ورثه نسبت به ملک‌شان، تعیین تکلیف کردیم.

تکلو با اشاره به این‌که هنوز خوشبختانه رأیی برخلاف نظر سازمان میراث فرهنگی درباره‌ی وضعیت این خانه صادر نشده است، افزود: اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری تهران همه‌ی تلاش خود را برای حفظ این ملک انجام می‌دهد، هرچند براساس قانون، وظیفه‌ی این سازمان ثبت آثار تاریخی است و برای آن در حیطه‌ی قانون، تکلیفی به‌جز این تعیین نشده است.

به گزارش ایسنا، مردادماه امسال یکی از ورثه‌های خانه‌ی قاجاری مینایی درباره‌ی وضعیت این خانه به خبرنگار ایسنا گفت: پس از درگذشت پدرمان، از سال 1385 دلال‌های زیادی برای خرید و ساخت‌وساز، در این خانه را زدند، تا این‌که اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران با ثبت خانه در فهرست آثار ملی در سال 1386، قول تملک آن را به ما داد؛ اما بعد از گذشت این همه سال، هنوز اقدامی در این راستا انجام نشده است. حدود دو سال پیش به دیدن رییس وقت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری رفتم، ولی گفتند فعلا بودجه‌ای برای تملک این خانه نداریم.

مینایی با بیان این‌که وارثان خانه بهمن‌ماه سال گذشته نسبت به وضعیت این خانه شکایت و برای خروج آن از فهرست آثار ملی به دیوان عدالت اداری مراجعه کردند، اظهار کرد: اگر دیوان عدالت اداری نیز برای خروج این خانه از فهرست آثار ملی رأی ندهد، به دادگاه‌های بین‌المللی شکایت می‌کنیم، چون بعد از این‌که دیوان عدالت اداری به اداره کل میراث فرهنگی درباره‌ی این خانه اخطار داد، این اداره اعلام کرد، ما این خانه را فقط ثبت کرده‌ایم و هیچ تملکی روی آن نداریم.

بیش از 100 سال پیش، خانه‌ای با 480 مترمربع مساحت در کوچه‌ی انشای سابق (شهید مسلم کریمی‌طینت) توسط شانزدهمین پسر عباس‌میرزا ولیعهد، یعنی شاهزاده عبدالمیرزا فرمانفرما ساخته شد‌ و بعد از چند بار دست‌به‌دست گشتن، فرهاد مینایی در سال 1345 آن را از تقی‌رضا، یکی از قصاب‌های معروف تهران، به قیمت 140هزار تومان خرید.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۲ آبان ۱۳۹۱ / ۱۱:۱۲
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91082213741
  • خبرنگار : 71191