رییس انجمن شورای خانه‌های ریاضیات ایران خبر داد:

اجرای «طرح ملی ترویج ریاضی» و جشنواره دانش‌آموزی در هفته علم

رییس انجمن شورای خانه‌های ریاضیات ایران از اجرای طرح «ترویج علوم ریاضی در میان دانش‌آموزان سراسر کشور» در هفته علم خبر داد.

رییس انجمن شورای خانه‌های ریاضیات ایران از اجرای طرح «ترویج علوم ریاضی در میان دانش‌آموزان سراسر کشور» در هفته علم خبر داد.

سید مجید شریفی در گفت‌وگو با خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) با اشاره به اینکه این طرح با هدف ترویج علم ریاضی در میان دانش‌آموزان کمتر برخوردار جامعه اجرا می‌شود، توضیح داد: طرح ترویج علم ریاضی بر اساس اختصاص سود جایزه علامه طباطبایی دکتر مهدی بهزاد اجرا می‌شود که در اختیار خانه‌های ریاضیات سراسر کشور قرار گرفته است.

مهدی بهزاد- یکی از بنیانگذاران انجمن ریاضی ایران و شورای خانه‌های ریاضیات ایران- بخشی از پژوهانه‌ای را که بنیاد ملی نخبگان تحت عنوان «جایزه علامه طباطبایی» به وی اختصاص داده است به صورت آزمایشی برای مدت یک سال در اختیار خانه‌های ریاضیات ایران قرار داده است تا برای اجرای پروژه‌های ترویج علوم ریاضی برای دانش‌آموزان کمتر برخوردار جامعه مصرف شود.

به گفته شریفی کمیسیون ملی یونسکو نیز از این طرح حمایت می‌کند و امیدوار است منابع ملی و بین‌المللی بیشتری به این طرح اختصاص پیدا کند.

روز جهانی علم

رییس هیات مدیره انجمن شورای خانه‌های ریاضیات ایران با اشاره به اینکه این انجمن برای اجرای این طرح ملی از خانه‌های ریاضی سراسر کشور خواسته است تا طرح‌های خود را برای تأیید به انجمن ارائه کنند، خاطرنشان کرد: انجمن از خانه‌های ریاضی انتظار دارد که برای طرح‌های خود از منابع مالی دیگری نیز بهره‌مند باشند.

وی در این زمینه توضیح داد: طرحی از نظر انجمن ارزشمندتر است که دانش‌آموزانی را که به صورت عادی نمی‌توانند از امکانات خانه‌ها بهره‌مند شوند از طریق مختلف مانند معلمان ریاضی مناطق محروم، شناسایی و به خانه‌های ریاضی جذب کنند تا از این بودجه برای برپایی اردوهای آموزش ریاضی برای این دانش‌آموزان استفاده شود.

این مبلغ به مدت یک سال به صورت آزمایشی در اختیار انجمن شورای خانه‌های ریاضی خواهد بود که برای بررسی طرح‌های اجراشده نیز یک کمیته علمی با حضور دکتر مهدی بهزاد، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو، رییس هیات مدیره شورای خانه‌های ریاضیات ایران و دو نفر به انتخاب مجمع عمومی شورای خانه‌های ریاضیات ایران به مدت یک سال تشکیل شده است.

رییس هیات مدیره انجمن خانه‌های ریاضیات ایران گفت: ما امیدواریم با اجرای این طرح و طرح‌های دیگری که خانه‌های ریاضی آنها را برنامه‌ریزی و اجرا می کنند، گامی هرچند کوچک در ترویج علم ریاضی و معرفی و آگاه‌سازی جامعه دانش‌آموزان مناطق محروم از اهمیت این علم و کاربردهای آن در زندگی روزمره برداریم.

برگزاری جشنواره دانش‌آموزی با حضور شرکت‌کنندگان مسابقات داخلی و بین‌المللی

به گفته رییس هیات مدیره انجمن شورای خانه‌های ریاضیات ایران، این انجمن قصد دارد امسال جشنواره دانش‌آموزی خود را نیز به مناسبت هفته علم در پایان این هفته در یزد برگزار کند.

شریفی درباره جشنواره دانش‌آموزی خانه‌های ریاضی توضیح داد: امسال سومین دوره این جشنواره را با حضور 170 دانش‌آموز منتخب سراسر کشور که پیش از این برای شرکت در مسابقات «کانگورو»، «المپیاد ریاضی هلند» و «تورنمنت بین‌المللی ریاضی مسکو» انتخاب شده بودند، برگزار می‌کنیم.

رییس هیات مدیره انجمن شورای خانه‌های ریاضیات ایران افزود: در این جشنواره که به مدت سه روز از 25 آبان‌ماه برگزار می‌شود، دانش‌آموزان در 18 کارگاه آموزشی از حضور اساتید ریاضی کشور بهره خواهند گرفت و در پایان دست‌سازه‌های خود را نیز در معرض دید عموم قرار می‌دهند.

وی با تأکید بر اینکه تمامی خانه‌های ریاضی موظف به فعالیت در تمامی روزهای هفته علم هستند، درباره دیگر فعالیت‌های این انجمن در این هفته گفت: در تمام خانه‌های ریاضی کشور، دیوار تاریخ ریاضیات را راه‌اندازی کرده‌ایم و قرار است خانه‌های ریاضی امکانات و تجهیزات خود را برای آشنایی مردم و جلب توجه آنها به علم ریاضی با اتوبوس‌های سیار به سطح شهر ببرند. همچنین برای روزهای مختلف هفته علم که انجمن ترویج علم ایران برای آن اسامی مختلفی را برگزیده است، پوسترهای علمی چاپ کرده‌ایم که به تمامی خانه‌های ریاضی فرستاده می‌شود.

سید مجید شریفی، رییس انجمن شورای خانه‌های ریاضیات

به گفته شریفی، انجمن شورای خانه‌های ریاضیات کشور با هدف هر چه بهتر برگزار شدن مراسم روز جهانی علم و هفته علم در ایران به عضویت ستاد علم در خدمت صلح و توسعه درآمده است و به دلیل آنکه 29 خانه ریاضی در سطح کشور را حمایت می‌کند، می‌تواند برنامه‌های این هفته را به صورت هماهنگ و مؤثر به اجرا درآورد.

همچنین خانه ریاضیات تهران در برنامه‌ای که در روزهای 19 و 20 آبان‌ماه در برج میلاد تهران به عنوان «روز علم برای مردم» برگزار می‌شود، به عنوان نماینده انجمن و خانه‌های ریاضی کشور حضور پیدا می کند.

اجرای 500 کارگاه آموزشی از سوی خانه‌های ریاضی در طول سال

انجمن شورای خانه‌های ریاضیات ایران که پس از انحلال ستاد ملی سال جهانی ریاضیات از سوی خانه‌های ریاضی برای انجام فعالیت‌های این ستاد و هماهنگی بیشتر خانه‌های ریاضی شکل گرفت، تا پایان شهریورماه سال جاری به 29 خانه ریاضی مجوز فعالیت داده است.

به گفته شریفی این خانه‌ها تا کنون فعالیت‌هایی مانند برگزاری همایش‌ها، سمینارها و مسابقات سراسری داخلی و بین‌المللی ریاضیات را به عهده گرفته‌اند. همچنین خانه‌های ریاضی در طول سال حدود 500 کارگاه آموزشی با موضوعات مختلف مانند ریاضی و هنر، ریاضی و حل مساله، ریاضی و باستان‌شناسی و ریاضی و فناوری اطلاعات برگزار می‌کنند.

شریفی با اشاره به اینکه انجمن شورای خانه‌های ریاضیات ایران قصد دارد در هر استان یک خانه ریاضی راه‌اندازی کند، خاطرنشان کرد: در طول چند سال فعالیت خود سعی کرده‌ایم که بر روی پژوهش در ریاضیات متمرکز شویم. با اینکه انجمن 29 خانه را در سراسر کشور حمایت می کند اما همواره بودجه یک انجمن را از وزارت علوم دریافت کرده است که به همین دلیل در طول سه سال گذشته نتوانسته به خانه‌های ریاضی کمک مالی کند.

به گفته رییس هیات مدیره انجمن شورای خانه‌های ریاضیات ایران با وجود این مشکلات مالی، خانه‌های ریاضی فعالیت‌های خود را متوقف نکرده‌اند و طرح‌های علمی و پژوهشی قابل قبولی ارائه می‌کنند. این انجمن نوپا با تمامی مشکلات در طول سال‌های کوتاه فعالیت خود در ارزیابی‌های وزارت علوم همواره جزو انجمن‌های برتر کشور قرار گرفته است.

گفتنی است از سال 2001 دهم نوامبر (20 آبان) به عنوان روز جهانی «علم در خدمت صلح و توسعه» نامگذاری شده است.

انجمن ترویج علم ایران، امسال با هدف ارتقای سطح برنامه‌ها و ایجاد حرکتی ساختارمند با همکاری سایر نهادها و سازمان های علمی و فرهنگی کشور برنامه‌های متنوعی را در سطح ملی به مناسبت روز جهانی علم و هفته ترویج علم (20 تا 26 آبان ماه) تدارک دیده است.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۱۹ آبان ۱۳۹۱ / ۱۲:۰۰
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 91081911705
  • خبرنگار :