جواد شمقدری در جدیدترین اظهارنظرش درباره بلاتکلیفی فیلم اولیها در چارت جدید سازمان سینمایی، بودجه فعلی فیلمهای فاخر، بودجه سال جاری سازمان سینمایی و انتقادات به برخی عملکردهایش پاسخ داد.
به گزارش خبرنگار بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، رئیس سازمان سینمایی کشور در پاسخ به پرسشی درباره میزان استقرار این سازمان تا کنون بیان کرد: ما اکنون با دو مشکل مکان سازمان و محدودیتهای بودجهای روبرو هستیم که باعث کُند شدن فعالیتهایمان شده است. اما تقریبا میتوان اذعان داشت که سازمان سینمایی تا کنون 60 درصد استقرار یافته و امیدواریم تا قبل از جشنواره فیلم فجر میزان استقرارمان به بیش از 90 درصد برسد.
وی درباره اینکه چرا هنوز اساسنامه سازمان سینمایی تدوین نشده است؟ اظهار کرد: در سند سینمایی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی بحث شده، سازمان سینمایی کشور موظف شدند که در ظرف یک سال اساسنامه خود را ارائه دهد.
فیلم اولیها همچنان سرگردان بین انجمن سینمای جوان و بنیاد فارابی
شمقدری در پاسخ به پرسش دیگری درباره بلاتکلیفی فیلم اولیها بین انجمن سینمای جوان و بنیاد سینمایی فارابی عنوان کرد: تا کنون مقرر شده است که نیروهای جوان شهرستانی، فیلمهای خود را در انجمن سینمای جوان بسازند و اکنون سه پروژه هم در این بخش آغاز شده است. اما ما برای فیلم اولیهایی که کمی در فضای حرفهای سینما هستند با مشکلاتی مواجه شدهایم.
وی در عین حال یادآور شد: البته این را باید تاکید کنم که اگر موارد مشخصی در این زمینه وجود داشته باشد، وارد تولید آن خواهیم شد و به صورت مشخص باید بگویم که اکنون سه عنوان از فیلم اولیهایی که در فضای حرفهای کار کردهاند شروع شده که فکر میکنم دو فیلم از این سه فیلم به جشنواره فجر برسد که این فیلمها بیشتر زیر نظر انجمن سینمای جوان انجام خواهد شد.
این مدیر سینمایی تصریح کرد: در کل باید بگویم در فرایند اجرای ساخت فیلمها توسط کارگردانان اول، بین بنیاد سینمایی فارابی و انجمن سینمای جوان کمی دچار مشکل شدهایم و امیدواریم که این مساله به زودی حل شود.
بودجه فیلمهای فاخر امسال در بودجه کل سازمان سینمایی ادغام شده است
به گزارش ایسنا، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در آخرین روز نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها حاضر شده بود در بخش دیگری از نشستی که برپا شده بود در پاسخ به پرسشی درباره شیوه هزینه کردن 28 میلیارد تومان بودجه مصوب مجلس برای تولید فیلمهای فاخر بیان کرد: این رقم برای سال 90 بوده است که البته در پایان هم 20 میلیارد به ما تخصیص داده شد که ما آن را خرج کردیم. در سال گذشته ما به بیش از 10 عنوان از پروژههایی که با تعریف ما پروژههای فاخری محسوب میشدند، بودجه اختصاص دادیم. از آن 20 میلیارد تومان سه میلیارد هم به فیلم «لاله» اختصاص داده شد.
بودجه سازمان سینمایی 30 درصد کاهش یافته است
وی درباره بودجه امسال تولید فیلمهای فاخر هم بیان کرد: در سال جاری بودجه، فیلمهای فاخر با سایر بودجههای سازمان سینمایی ادغام شده و خوشبختانه دستمان برای بهینه هزینه کردن باز است. اما البته این را هم باید تاکید کنم که بودجه امسال سازمان سینمایی حدود 30 درصد کاهش یافته و فکر میکنم در پایان سال به حدود 30 میلیارد تومان برسد.
پاسخ شمقدری به انتقاد شورای صنفی نمایش
جواد شمقدری در این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره انتقاد شدید سخنگوی شورای صنفی نمایش نسبت به نحوه مدیریت سازمان سینمایی گفت: در حوزه سینما افراد نظرات متفاوتی میتوانند داشته باشند. دوستان اتحادیه تهیه کنندگان در این مدت به ما کمک زیادی کردند و ما از آنها تشکر میکنیم اما آنها هم نظرات خودشان را دارند.
وی ادامه داد: طبق آن چیزی که من میدانم آن دوستان بیشتر نگرانیهایی درباره وقایع مختلف دارند و شاید درباره مباحث روز نظراتی متفاوت با نظرات ما داشته باشند. اما باید توجه کرد که ما به عنوان یک سازمان دولتی مناسبات خودمان را داریم، ضمن آنکه آن دوستان از جلسات ما خبر ندارند و اگر از تمامی مباحث خبر داشته باشند، شاید انتقاداتشان کمتر شود.
رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا درباره اینکه سخنگوی شورای صنفی نمایش اعتراض کرده بود که اکنون فشار سازمان سینمایی برای تصویب فیلمنامهها بیش از حد شده است، اظهار کرد: طبق مصوبهای که در دولت اصلاحات انجام شد خواندن فیلمنامه برای تولید فیلم منتفی شده بود. اما درچند وقت اخیر جاهای مختلفی مانند کمیسیون فرهنگی مجلس اصرار داشتند که فیلمنامهها باید خوانده شوند تا مشکلات کمتری ایجاد شود.
وی خاطرنشان کرد: ما اکنون در شورای ارزشیابی فیلمنامه این کار مضاعف را انجام میدهیم که ممکن است این اضافهتر شدن یک مرحله به کار فیلمسازان، کُندیهایی را ایجاد کند اما به آنها اطمینان میدهم که ما تمام تلاشمان را برای تسریع کار انجام میدهیم.
به گزارش ایسنا، این سخنان شمقدری در حالی بود که وی درباره انتقاد سخنگوی شورای صنفی نمایش نسبت به فشارها و محدودیتهای فعلی در خواندن فیلمنامهها، پاسخ مشخصی نداد.
نمیتوانیم سند سینما را در اختیار همه قرار دهیم
شمقدری در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایسنا درباره اینکه آیا بهتر نبود برای گرفتن نظرات مختلف، سند سینما در اختیار رسانهها و فیلمسازان قرار بگیرد، تاکید کرد: ما راسا نمیتوانیم سند سینما را در اختیار هیچ گروهی بگذاریم، چرا که این سند در حیطه مسئولیتهای دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی میشود. اما نسبت به جمعآوری نظرات درباره این سند باید بگویم که نزدیک به سه سال روی این سند در کارگروه هماهنگی دستگاههای فرهنگی به ریاست آقای دکتر ولایتی که در آن سازمانهای مختلفی مانند صدا و سیما، معاونت سینمایی ارشاد، حوزه هنری، ناجی هنر و ... نماینده دارند، بحث شده است. ضمن آنکه ما خودمان این سند را به صورت خیلی محدود به چند نفر دادیم که بخوانند و نظراتشان را بگویند.
وی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به پرسشی درباره اینکه برخی از موسسات نمایش خانگی در حال تعطیلی هستند، بیان کرد: آنچه باید اشاره کنم این است که موسسات نمایش خانگی برای ما نقش عمدهای دارند اما اینکه میگویید برخی از آنها مجبور به توقف فعالیت شدهاند باید بگویم که این توقف فعالیت به خود آنها باز میگردد که نتوانستهاند، مناسبات تجاریشان را با بخش خصوصی درست برنامهریزی کنند.
سینما را میان عموم و نخبگان بردهایم
به گزارش ایسنا، جواد شمقدری در بخش دیگری از این نشست درباره جایگاه فعلی سینما بیان کرد: در حوزه سینما امروز مباحث بسیار زیادی مطرح و سینما جایگاه ویژهای در جامعه پیدا کرده است. من در سه سال گذشته مباحث مربوط به سینما را در جمعها و محافلی مطرح کردم که شاید پیش از این حضور یا درگیری آنها در این حوزه قابل تصور نبود.
سینما حیات خلوت جمع محدودی شده بود
وی با انتقاد از روند گذشته در حوزه سینما بیان کرد: یکی از آفتهای سینمای ما در سی سال گذشته این بوده که عدهای تلاش میکردند تا سینما حیات خلوت جمع محدودی باقی بماند و به همین دلیل بسیاری از ضعفها و چالشها هیچ وقت در سینما مطرح نشد تا بتوان برای آن فکری کرد. در حالی که معتقدم سینما با توجه به وظایف ذاتیاش باید مشارکت عمومی را جذب کرده و از نظرات نخبگان بهره ببرد. به همین دلیل ما تلاش کردیم زمینهی این مشارکت فعال را فراهم کرده و مطالبهگری از سینما را ایجاد کنیم.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال با اشاره به چالشهای سه سال گذشته در حوزه سینما خاطر نشان کرد: در مجموعه شرایط جدید طبیعی بود که در گام اول با چالشهای زیادی روبرو باشیم و ما پیش بینی این چالشها را میکردیم، چرا که قرار بود عرصه جدیدی ایجاد شده و طبیعتا ایجاد یک عرصه جدید در ابتدا باعث عدم درک مشترک و حتی در جایی جاری شدن سوء تفاهمهای گذشته میشود ما با علم به این مساله احساس کردیم که سینما باید از دایره تنگ و محدود خودش خارج شده و به مطالبات پاسخ دهد.
وی سپس به حواشی بسیار پررنگ عید نوروز امسال و تجمع در مقابل وزارت ارشاد اشاره و بیان کرد: معتقدم اتفاقی که در عید نوروز امسال افتاد و عدهای درباره تعدادی از فیلمها تجمع کردند، فی نفسه عمل خوبی بود اما شکل آن خوب نبود. اینکه عدهای نسبت به یک فیلم موضع داشته باشند خوب است اما آن عده با یک پشتوانه فرهنگی و در یک فرایند قانونی اعتراضشان را مطرح میکردند نه اینکه گاها اعتراضات به جایی برسد که از سر گرو کشیها و یا متاثر برخی از جریانها باشد.
نباید عبارت جمعی از مردم متدین را به شکایتشان الصاق میکردند
شمقدری افزود: چندی قبل شکایتی درباره برخی از فیلمها از ما مطرح شد. که یک فرایند قانونی بود. این خوب است در یک بستر قانونی اعترضمان مطرح کنیم اما نباید عبارت «جمعی از مردم متدین» را به شکایتشان الصاق میکردند، بگویند فلان عده یا جمع از شما شاکی هستند چه اشکالی دارد؟ در هر صورت فکر میکنم اگر سینما بخواهد با مطالبات جدید روبرو شود ناگزیر است که در مسیر جدیدی که برای آن تعریف شده گام بردارد. ما این مسیر را آغاز کردهایم و اکنون به دنبال تصویب سند سینما هستیم تا این سند مناسبات مختلف حوزه سینما را تعریف کرده و در این میان با هرج و مرج مواجه نشویم.
سه ویژگی سازمان سینمایی از نگاه شمقدری
رئیس سازمان سینمایی در بخش بعدی سخنانش با اشاره به لزوم تشکیل سازمان سینمایی یادآور شد: نیاز به تحولات جدی در حوزه سینما در گذشته هم به نظر میرسید و حتی افرادی به آن اشاره کرده بودند اما طبیعتا هر تغییر ساختاری هزینه، مشکل و دردسر دارد شاید مدیریتهای قبلی ترجیح دادند که این کار را برعهده آیندگان بگذارند و این وظیفه سنگین را به دوش نگیرند اما ما احساس کردیم که دیگر وقت کشی جایز نیست و ساختار سازمان سینمایی باید شکل بگیرد.
وی در ادامه به سه ویژگی سینمایی اشاره و بیان کرد: اولین ویژگی سازمان سینمایی این است که به سینمای ایران کمک میکند تا به سمت بخش خصوصی برود. البته اکنون گفته میشود که سینمای ایران دولتی است و خصوصی نیست اما من معتقدم که این عبارت خیلی گنگ است. از زمانی که من یادم میآید سینمای ایران همیشه با کمک دولت سرپا بوده است. البته نسبت سرمایه گذاری دولتی و خصوصی متغیر بوده اما بعید میدانم در بهترین حالت بخش خصوصی توانسته باشد بیش از 50 درصد در فعالیتها مشارکت کند.
شمقدری درباره دوره مربوط به مدیریت خودش در سینما عنوان کرد: در دوره ما متوسط سرمایه گذاری بخش دولتی به بخش خصوصی 70 درصد به 30 درصد بوده است که واقعیتهای جامعه اجازه بیشتر شدن سهم بخش خصوصی را نمیدهد اما ساختار سازمان سینمایی به این سمت میرود که در گام اول مشارکت بخش خصوصی را در فرایند تصمیم گیری ، تولید و توزیع افزایش دهد و در گام بعدی سهم سرمایه گذاری بخش خصوصی در زیرساختها را فراهم کند که در ساختار قبلی این امکان میسر نبود.
در ساختار معاونت موسسات زیرمجموعه به شکل یک جزیره بودند
شمقدری درباره ویژگی دوم تشکیل سازمان سینمایی کشور به همگرایی موسسات زیرمجموعه این سازمان اشاره کرد و گفت: در ساختار قبلی سیستم به شکلی بود که اجازه میداد موسسات زیرمجموعه به شکل جزیرهای و مستقل از هم عمل کند. حتی در دورههایی ما شاهد افتراق شدید بین مدیران این موسسات با معاون سینمایی وقت بودیم اما سازمان سینمایی سیاستی متمرکز و همگرا را دنبال میکند.
وظایف وزارت ارشاد متکثر است اما اکنون سازمان سینمایی میتواند مستقل عمل کند
شمقدری در بیان ویژگی سوم تشکیل سازمان سینمایی به مزیتهای استقلال آن از مجموعه وزارت ارشاد اشاره کرد و گفت: وزارت ارشاد از جمله وزارتخانههایی است که ماموریتهای متعدد ، متکثر و مهمی دارد. فکر میکنم کاری که مسئولان ستادی وزارت ارشاد در دورههای مختلف در این وزارتخانه انجام دادهاند بیشتر شبیه یک جهاد است! فکر میکنم واقعا نیاز است که ساختار وزارت ارشاد اصلاح شود.
وی در عین حال خاطرنشان کرد: ما نمیخواستیم سینما را پابند و معطل اصلاح ساختار وزارت ارشاد نگه داریم و به همین دلیل با تلاشی که کردیم سازمان سینمایی از حوزه معاونتهای وزارت ارشاد خارج شد، البته بحث بود که سازمان سینمایی باید زیرمجموعه ریاست جمهوری قرار گیرد یا وزارت ارشاد. دیدگاه اول من این بود که بهتر است زیر نظر ریاست جمهوری باشیم که مخالفانی از جمله مجلس شورای اسلامی داشت اما الان فکر میکنم اینکه زیر نظر وزارت ارشاد هستیم بهتر و درستتر است.
انتهای پیام