معاون آموزش متوسط وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش به شدت با فروشندگان دیپلم برخورد خواهد کرد، از تدوین الزامات قانونی جدید برای برخورد با مراکز فروش دیپلم خبر داد.
به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ابراهیم سحرخیز در نشست خبری همایش بزرگ «آموزش فنی حرفهای و کار و دانش در افق ایران 1404 و تبیین سیاستهای آموزش متوسطه»، با بیان اینکه در سال تحصیلی جدید حدود یک میلیون دانشآموز در پایه دوم متوسطه تحصیل میکنند، گفت: از این تعداد 416 هزار و 826 نفر در هنرستانهای فنی حرفهای و کار و دانش مشغول به تحصیلاند که بر اساس آمار، 43.18 درصد از سال دومیها را تشکیل میدهند.
وی افزود: سال گذشته دانشآموزان پایه دوم دبیرستان، 38.63 درصد بودهاند که با هدایت تحصیلی و توجه ویژه به رشتههای فنی حرفهای و کار و دانش، امسال شاهد افزایش پنج درصدی ورود دانشآموزان به رشتههای فنی حرفهای و کار و دانش هستیم که یک اقدام کمنظیر در توسعه کمی دانشآموزان به هنرستانها در آموزش و پرورش است.
سحرخیز تصریح کرد: علیرغم وجود مشکلاتی در هدایت تحصیلی، ساختار و نگاه به رشتههای فنی حرفهای، امسال شاهد رشد خوبی در جمعیت دانشآموزی هنرستانها بودیم، به طوری که بر اساس آخرین آمار، در حال حاضر یک میلیون و 825 هزار و 860 دانشآموز در پایههای دوم و سوم در حال تحصیل هستند که از این تعداد 750 هزار نفر در رشتههای فنی مشغول به تحصیلاند.
معاون آموزش متوسط وزیر آموزش و پرورش، سهم هنرجویان رشتههای فنی حرفهای و کار و دانش را 41 درصد از کل جمعیت دانشآموزی سال دوم و سوم عنوان کرد و گفت: این رقم نسبت به سال گذشته چهار درصد افزایش یافته است.
سحرخیز همچنین از افزایش تعداد هنرستانهای کشور نسبت به سال تحصیلی گذشته خبر داد و گفت: سال تحصیلی گذشته، 5500 هنرستان در کشور فعال بودند که این رقم به 6703 هنرستان افزایش یافته است که از این تعداد 2505 هنرستان متعلق به هنرستانهای فنی حرفهای و 4196 هنرستان مربوط به کار و دانش است.
به گفته معاون آموزش متوسط وزیر آموزش و پرورش، در رشتههای کار و دانش، سهم رشتههای صنعت 42.39 درصد، رشتههای خدمات 55.25 و کشاورزی 2.36 درصد است که این آمار نشان میدهد باید در رشتههای کشاورزی که یکی از نیازهای توسعهای و استراتژیک آینده کشور است، اقدامات خوبی صورت بگیرد و لازم است ارگانهای مرتبط از جمله جهاد کشاورزی متناسب با بازار کار این رشتهها، نیازسنجیها را انجام دهند.
سحرخیز با بیان اینکه در حال حاضر 42 رشته فنی حرفهای و 243 رشته کار و دانش وجود دارد، همچنین از راهاندازی 22 رشته جدید دیگر خبر داد و گفت: هر چند که 100 درصد رشتههای موجود منطبق با نیاز بازار کار نیست، اما هر ساله هر سه سال یک بار، رشتههای تحصیلی این گروه بازنگری و متناسب با بازار کار اصلاح میشود.
وی با بیان اینکه 90 درصد فارغالتحصیلان دیپلم فنی حرفهای، متقاضی ورود به دانشگاه هستند، درباره میزان جذب دیپلمههای هنرستانها در بازار کار نیز گفت: بر اساس آخرین اظهارات وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تعداد بیکاران دارای مدرک لیسانس و بالاتر، 10 برابر دیپلمههاست، چرا که دیپلمههای هنرستانها همزمان با تحصیل در رشته مرتبط خود مشغول به کار میشوند.
معاون آموزش متوسط وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: همچنین حداقل 80 درصد از فارغالتحصیلان هنرستانها در رشتههای مرتبط به تحصیلشان، مشغول به کار میشوند. ضمن آنکه فرهنگ کار نیز برای هنرستانیها به خوبی تبیین میشود و آنها میتوانند در صورت نیاز در رشتههای غیر مرتبط نیز فعالیت داشته باشند، چرا که جایگاه کار و اهمیت آن برای هنرستانها کاملا نهادینه میشود.
سحرخیز درباره آموزش یک مهارت به دانشآموزان رشتههای نظری دوره متوسطه که یکی از برنامههای برنامه پنجم توسعه و تکالیف آموزش و پرورش است، اذعان کرد: آموزش تمامی دانشآموزان خارج از ظرفیت آموزش و پرورش است و طبق برنامه هر ساله 600 هزار نفر تحت آموزش یک مهارت قرار میگیرند که برنامه آموزش آنها در ساعات غیر موظفی آنها تعریف شده است.
وی ادامه داد: طی 2 سال اخیر 509 دبیرستان شبانهروزی دانشآموزان رشتههای ریاضی، تجربی و انسانی را تحت پوشش آموزش یک مهارت قرار داده و در سال تحصیلی گذشته نیز 98 هزار دانشآموز رشتههای نظری، یک مهارت را آموزش دیدهاند.
معاون آموزش متوسط وزیر آموزش و پرورش درباره نوسازی و تجهیزات هنرستانها نیز عنوان کرد: در بودجه سال 90، مبلغ هشت میلیارد تومان برای تجهیز هنرستانها اختصاص یافته بود که این میزان در سال جاری به 31 میلیارد تومان افزایش یافت، اما تاکنون تخصیص نیافته است، اما چنانچه استانها بتوانند از اعتبارات بخش عمرانی آموزش و پرورش و سایر منابع برای تجهیز هنرستانها استفاده کنند، شاهد اتفاقات مثبتی خواهیم بود.
سحرخیز در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر فروش مدرک "دیپلم"، عنوان کرد: این پدیده در بخشهای مختلف وجود دارد و در آموزش و پرورش هم ممکن است اتفاق بیفتد، اما ستاد پیشگیری در آموزش و پرورش شکل گرفته تا فرآیند تولید و صدور مدرک تحصیلی را به صورت سختگیرانه انجام دهد، تا از هر گونه جعل مدرک خودداری شود.
وی عنوان کرد: در مدارس دولتی و سیستم روزانه، فروش مدرک به ندرت اتفاق میافتد، اما ممکن است در مدارس بزرگسالان و آموزش از راه دور شاهد چنین اتفاقاتی باشیم که در اصلاحیه آییننامه آموزش از راه دور و آموزشگاههای وابسته تلاش کردیم با ایجاد محدودیتهای قانونی از هر گونه جعل مدرک خودداری کنیم.
معاون آموزش متوسط وزیر آموزش و پرورش گفت: صحبت از فروش مدرک در حالی عنوان میشود که در حوزه کتابهای کمک آموزشی و سایر تبلیغات بدون اینکه مجوزی از سوی آموزش و پرورش دریافت شده باشد، اقدام به تبلیغ میکنند که این انتقاد علاوه بر صدا و سیما بر سایر ارگانهایی که بدون رویت مجوز آموزش و پرورش، اقدام به تبلیغات رنگارنگ میکنند، وارد است.
سحرخیز با بیان اینکه باید نظارت بر تبلیغات و هر آنچه که مربوط به آموزش و پرورش است، جدی گرفته شود، عنوان کرد: طی ماههای اخیر الزامات قانونی را اتخاذ خواهیم کرد و به شدت با مراکز جعل فروش مدرک دیپلم برخورد خواهیم کرد.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا بخش عملی درس آمادگی دفاعی در اردوهای راهیان نور برنامهریزی شده بود یا خیر؟ پاسخ داد: این درس سه واحد است که شورای عالی آموزش و پرورش، بخش عملی، تئوری و نظری آن را مشخص کرده و در بخش عملی، اسلحهشناسی و بازدید از پادگانها به مراکز نظامی در نظر گرفته شده، لذا اردوهای راهیان نور در بخش عملی این درس تعریف نشده و کاملا اختیاری بوده و با رضایت اولیا برای دانشآموزان برگزار میشود.
معاون آموزش متوسط وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: تاکنون هیچگونه دستورالعمل و یا آییننامهای مبنی بر اجباری بودن و یا ارائه نمره برای اردوهای راهیان نور در درس آمادگی دفاعی لحاظ نشده است.
سحرخیز در بخش دیگری از سخنان با اشاره به برگزاری همایش بزرگ آموزش فنی حرفهای و کار و دانش در افق 1404، گفت: این همایش 16 و 17 آبان ماه با حضور مسوولین کشور برگزار میشود و هدف از آن نقش کارآیی و اثربخشی فنی حرفهای و کار و دانش در جامعه، معرفی رشتههای هنرستانی و شناسایی چالشهای پیشروی فنی حرفهای در کشور است.
به گفته وی، 164 مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده که در روز همایش، 10 مقاله ارائه و 21 مقاله به عنوان مقالههای برتر انتخاب و معرفی خواهد شد.
انتهای پیام