مدیرمسئول روزنامهی «سیاست روز» معتقد است: فرهنگ، مقولهای است که با آن، قدرت چانهزنیهای سیاسی را میتوان افزایش داد؛ ولی اگر این کار هوشمندانه انجام نشود میتواند نتیجهی معکوس داشته باشد.
محمدعلی پیرعلی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بیان کرد:هفتهی فرهنگی یک نوع ابزار تلقی میشود که میتواند بستری را برای معرفی و انتقال یک فرهنگ به دیگر فرهنگها فراهم کند. در واقع این هفتهها یک پل ارتباطیاند که مجموعهی یک فرهنگ یا خردهفرهنگهای یک کشور را با ظرافت به مردم کشورهای دیگری معرفی میکنند.
او با اشاره به اینکه بسیاری از کشورها از جمله ایران از این ابزار استفاده میکنند، ادامه داد: آنچه قابل تأمل است، محتوا و خوراکی است که ما در جریان این هفتهها منتقل میکنیم. اگرچه دوستان در اینباره زحمت زیادی میکشند، اما این کار هوشمندی نیاز دارد و اگر هدفمندی و هوشمندی در برنامهریزی این هفتهها نباشد، قطعا نمیتوانیم استفادهی لازم را از آنها ببریم.
پیرعلی اظهار کرد: اگر بهصورت سلیقهیی قسمتی از آثار فرهنگی گستردهای را که داریم یا فقط آنچه را که دم دستمان است، نشان دهیم به فرهنگ خود جفا کردهایم.
وی با تأکید بر اینکه فعالیت در این حوزه زحمت زیادی دارد، ادامه داد: اهل فن باید به یک اجماع کلی برای اینکه کدام آثار و با چه مولفههایی به کدام کشورها برده شوند برسند، زیرا در هر کشوری نمیتوان یک بستهی ثابت از آثار را نمایش داد، بلکه ضرورت دارد براساس خلأیی که در هر کشور احساس میکنیم، آثار خود را برای نمایش انتخاب کنیم.
مدیرمسئول روزنامهی سیاست روز همچنین اظهار کرد: بهنظر میرسد دربارهی هفتههای فرهنگی سلیقهیی برخورد و کمتر براساس شاخصهای معتبر عمل میکنیم. همچنین از هدفمندی در این موضوع غفلت میشود و در ارائهی آثار، تکرار و یکنواختی وجود دارد. تمام این موارد سبب میشوند آنطور که باید بهرهی لازم را نبریم.
به گفتهی او، اگر هفتههای فرهنگی ایران یا برنامههای فرهنگی که در کشورهای دیگر برگزار میکنند مستمر باشند تأثیرگذاری بهتری را شاهد خواهیم بود، زیرا هرچقدر یک هفتهی فرهنگی را خوب برگزار کنیم اگر استمرار نداشته باشد، قطعا از یاد میرود.
وی تأکید کرد: نبود مانایی و تداوم یک حرکت فرهنگی، بزرگترین نارسایی است که با آن روبهرو هستیم و علاوه بر هدر دادن زحمات کشیدهشده سبب میشود خروجی مورد نظر حاصل نشود.
پیرعلی دربارهی افرادی که برای هفتههای فرهنگی اعزام میشوند نیز یادآوری کرد: در سالهای گذشته، در شاخصهایی که برای انتخاب رایزنهای فرهنگی داشتیم با چالش روبهرو بودیم و برخی افراد بنا بر ملاحظاتی فرستاده شدند. این درحالی است که در شاخصههای افرادی که اعزام میشوند باید تجدید نظر شود و حرفهییتر عمل کنیم.
او دربارهی تأثیرگذاری این هفتههای در شرایط سیاسی جهان، بیان کرد: یکی از بزرگترین ظرفیتها و پتانسیلهایی که هم ادعای داشتن آن را مطرح میکنیم و هم بهراستی آن را داریم، موضوع فرهنگ است، زیرا غنای بسیار گستردهای در این حوزه داریم که بسیاری از خلأهای ما را میتواند پوشش دهد.
وی اضافه کرد: اگر از این ظرفیت استفاده کنیم، قدرت چانهزنی ما در مباحث سیاسی میتواند افزایش یابد؛ ولی به شرطی که هوشمندانه عمل کنیم. در غیر این صورت میتواند به ضد تبلیغ تبدیل شود.
انتهای پیام