مناسک حج مسلمانان را به فکر یکدیگر می‌اندازد

مدیر موسسه معارف اسلامی امام رضا (ع) با بیان این‌که «یکی از واقعیات مهم دین اسلام، فلسفه حج است» گفت: به دلیل یکسری از مسائل و غلبه کشورهای غربی حج از محور اصلی خود و اسلام دور شده است.

مدیر موسسه معارف اسلامی امام رضا (ع) با بیان این‌که «یکی از واقعیات مهم دین اسلام، فلسفه حج است» گفت: به دلیل یکسری از مسائل و غلبه کشورهای غربی حج از محور اصلی خود و اسلام دور شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عبداللهیان در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: حج انجام دادن ظاهری مناسک نیست یکسری از مجموعه‌ها و اجزای مرتبط گرد یکدیگر جمع شده‌اند و مجموعه حج را به وجود آورده و هدف از انجام مراسم رسیدن به حج ابراهیمی و یا حج محمدی است.

این مدرس حوزه با اشاره به آثار و تبعات سیاسی و اجتماعی حج افزود:‌ اگر حج واقعی را برپا کنیم اثر فردی و اجتماعی آن را می‌بینیم و انسان‌ها به معنای واقعی به خدا می‌رسند حج باعث یک انسان‌سازی و خودسازی بزرگ می‌شود.

وی با اشاره به تاثیر دیگر حج خاطرنشان کرد: در حج انسان‌ها به فکر یکدیگر می‌افتند، چراکه وقتی مسلمانان در کشور خود هستند از سایر کشورها بی‌خبرند، در صورتی که مسلمانان یک عضو و پیکره بزرگ هستند و باید نواقص را رفع و اخبار و اطلاعات روز را بین یکدیگر رد و بدل کنند.

عبداللهیان با بیان این‌که «ما سه نوع حج داریم» تصریح کرد: یک حج فقهی است؛ که همان انجام دادن مناسک ظاهری حج است، دوم حج ابراهیمی؛ که مناسک با توجه به معنویات و اسرار به تغییر روحیه‌ و فرد سازی می‌پردازد، سوم حج قرآنی؛ که بهترین است و باعث ارتباط بین انسان‌ها و تصمیم‌گیری‌های مهم و سرنوشت ساز جوامع اسلامی می‌شود و در حال حاضر از حج سوم خیلی فاصله گرفته‌ایم.

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان با اشاره به اهانت صورت گرفته به ساحت مقدس پیامبر (ص)، گفت: این حرکت‌ها اتفاقی نیست، زیرا آنها از گسترش اسلام ضرر می‌کنند، این کارها را انجام می‌دهند و حاجیان در حج باید وحدت خود را نسبت به نبوت افزایش داده و اهداف بزرگ را طراحی و برای رسیدن به آن به یکدیگر کمک کنند.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۵ آبان ۱۳۹۱ / ۰۶:۵۶
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91080502688
  • خبرنگار : 71461