سالانه حدود 18 میلیون تن گیلاس در جهان تولید میشود که ایران با تولید سالانه 200 هزار تن سومین تولیدکننده این میوه دانهدار در جهان به شمار میرود.
به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در حال حاضر ترکیه اولین تولیدکننده گیلاس و آمریکا دومین تولیدکننده این میوه در جهان بوده و پس از آن ایتالیا و اسپانیا در ردههای چهارم و پنجم قرار دارند.
منطقه الموت در استان قزوین قطب تولید گیلاس در کشور محسوب میشود و استان سمنان، تهران، آذربایجان شرقی، همدان و لرستان پنج استان برتر کشور در تولید گیلاس هستند که میانگین برداشت آنها در واحد سطح 12 تن در هکتار است.
به گفته عضو هیات علمی موسسه تحقیقات اصلاح بذر تا اوایل دهه 80 استان قزوین رتبه نخست تولید گیلاس در جهان را داشت اما متاسفانه در حال حاضر به دلیل برخی مشکلات در عملیات بهزراعی، مدیریت تغذیه، آفات و بیماریها، این استان در تولید گیلاس به رتبه سوم در جهان رسیده است.
وی با اشاره به اینکه در دهه اخیر سطح زیرکشت گیلاس در ترکیه حداکثر 10 درصد رشد داشته است، میزان رشد سطح زیرکشت این محصول در کشورمان را طی این مدت 50 درصد عنوان کرد و با تاکید بر اهمیت مقدار عملکرد در واحد سطح این محصول گفت: آن چیزی که باعث شده کشور ترکیه در کمتر از پنج سال در تولید گیلاس از کشور ما پیشی بگیرد، افزایش عملکرد در واحد سطح این محصول در این کشور بوده است.
عملکرد در واحد سطح تولید گیلاس در ایران 12 تن است، در حالیکه در دنیا میانگین عملکرد بالاتر از 20 تن است.
ارتفاع درخت گیلاس در کیفیت این محصول تاثیر دارد که ارتفاع درختان گیلاس ایرانی شش متر است اما در نقاطی که تولید این محصول به شکل اقتصادی انجام میشود ارتفاع درختان کمتر از سه متر است. همچنین سن درخت گیلاس در افزایش کیفیت این میوه موثر است لذا باید با رعایت روشهای بهزراعی و هرس درختان گیلاس را جوان نگه داشت.
براساس آمار گمرک ایران سال گذشته بیش از 8300 هزار تن گیلاس به ارزش حدود 21 میلیون دلار به کشورهای عراق، روسیه، امارات و افغانستان صادر شد که 156 درصد نسبت به سال ماقبلش رشد داشته است.
با توجه به کیفیت بالای گیلاس ایرانی سفیر تایلند نیز چندی پیش در سفرش به ایران توجه سرمایهگذاران ایرانی برای صادرات گیلاس به تایلند را خواستار شد و گفته بود: صادرات گیلاس ایرانی به تایلند تا هفت برابر قیمت داخلی برای ایران ارز آوری خواهد داشت.
امسال نیز به گفته نایب رییس خانه کشاورز تولید این محصول باغی به قدر افزایش یافته بود که باغداران نگران بازار پس از فروش این میوه بودند که البته با انجام صادرات مناسب این محصول روی دست باغدارن نماند و به سرنوشت سال گذشته باغداران هلو، شلیل و آلو دچار نشد.
بیابانی با اشاره به اینکه مزیت اصلی بخش اصلی کشاورزی کشور تولید محصولات باغی است، تاکید کرد: برای حفظ سرمایه ملی کشور باید به بخش کشاورزی نگاه ویژه شود و با توجه به اینکه کشاورزی در برنامه پنجم توسعه محور تولید قرار گرفته باید فرصتهای افزایش کمی و کیفی تولید و همچنین صادرات مازاد محصولات فراهم شود چراکه کشورهای همسایه از جمله پاکستان، هندوستان، ترکیه، حاشیه خلیج فارس، آسیای میانه تشنه محصولات ایرانی هستند لذا میتوان صادرات و ارزآوری بالایی از تجارت محصولات باغی بدست آوریم.
انتهای پیام