در مناسک حج جهان را تغییر دهیم

یک عضو هیات علمی دانشگاه علوم قرآنی تهران گفت: اگر مسلمانان به عمق حج پی ببرند می‌توانند با این کنگره عظیم سالانه، جهان را تغییر دهند و آثار سیاسی و اجتماعی فراوانی از آن بگیرند.

یک عضو هیات علمی دانشگاه علوم قرآنی تهران گفت: اگر مسلمانان به عمق حج پی ببرند می‌توانند با این کنگره عظیم سالانه، جهان را تغییر دهند و آثار سیاسی و اجتماعی فراوانی از آن بگیرند.

زهره‌ اخوان‌مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار دین واندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به معنی حج در کلام عرب گفت: معنی کلمه حج یعنی «قصده» به دلیل این‌که قصد خیلی جدی از نظر مالی و بدنی می‌خواهد.

وی با بیان این‌که «مسلمانانی که می‌خواهند حج به جا بیاورند قصد رفتن به بهترین مکان روی زمین را دارند» اظهار کرد: برای رفتن به این مهمانی بزرگ باید تغییراتی را در قلب و روح خود بوجود بیاوریم و متناسب با مکان نفس خود را مهیا کنیم.

این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به فلسفه کلی حج تصریح کرد: نیت خالص داشتن در حج جزء مهم‌ترین عبادات محسوب می‌شود و این نیت پاک ریشه در علائق مذهبی ما دارد که باعث به وجود آمدن تغییراتی در جسم و روح می‌شود و اگر نیت خالص نباشد فلسفه حج زیر سوال می‌رود.

وی با بیان این‌که « تاثیرات سیاسی و اجتماعی حج خیلی مهم است» تصریح کرد: ما اگر بخواهیم هر تغییری در اجتماع صورت بگیرد ابتدا باید از خود شروع کنیم تا تاثیر آن را در سیاست و اجتماع ببنیم.

اخوان‌مقدم با بیان این‌که «مسلمانان خیلی از سال‌ها از حج نتیجه مطلوب را نمی‌گیرند و این عدم نتیجه دلیل دارد» تصریح کرد: دلیل آن این است که حاجیان خودسازی لازم را در خود انجام نمی‌دهند و حتی گاهی اوقات در حج اختلافات را افزایش می‌دهند زیرا خودسازی صورت نگرفته است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم قرآنی تهران با اشاره به اهانت اخیری که نسبت به پیامبر اکرم(ص) صورت گرفت، عنوان کرد: این ماجرا امر تازه‌ای نیست از صدر اسلام تاکنون ما شاهد این ماجراها بوده‌ایم چون با پرورش اسلام توجه به دنیا کم می‌شود آنها درصددند که از ترویج اسلام جلوگیری کنند.

وی با بیان این‌که «اگر مسلمانان می‌خواهند پاسخ‌گوی اهانت آنها باشند نباید از طریق سر و صدا وارد شوند» تصریح کرد: ما باید کارهای پیامبر را سرلوحه‌ کارهای زندگی خود کنیم تا مردم دنیا پیامبر ما را بشناسند زیرا اینگونه مردم جهان رفتار صحیح مسلمانان را می‌بینند و دیگر صدها شعار و فیلم نمی‌تواند روی آنها تاثیر بگذارد.

اخوان‌مقدم در پایان با اشاره به این‌که «شاید این سفر در زندگی برای هر فرد یکبار اتفاق بیفتد و یا شاید هرگز اتفاق نیفتد» گفت: در روایات اهل بیت داریم که خیلی از کارها با حج قیاس می‌شود و هزاران راه برای بجا آوردن این عمل عبادی وجود دارد مثلا مردمی که در خدمت خانواده باشد ثواب کارش هزاران حج واجب و عمره است و همین کار نشان‌دهنده شخصیت والای پیامبر و اهمیت اسلام به خانه و خانواده است پس حرف‌ها و شعارهای آنها بی‌اثر می‌شود.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲ آبان ۱۳۹۱ / ۰۶:۴۳
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91080200828
  • خبرنگار : 71461