در پی لغو مجمع عمومی کانون فیلم‌نامه نویسان سینمای ایران

جابر قاسمعلی: نام کانون فیلمنامه نویسان نباید مصادره شود

جابر قاسمعلی درباره وضعیت فعلی کانون فیلمنامه‌نویسان با توجه به لغو مجمع عمومی آن،گفت: پیشنهاد می‌دهم و تلاش می‌کنم که در یک مجمع عمومی دوستان دو طیف حضور داشته باشند تا شورای مرکزی جدید تشکیل شود و درباره اساسنامه تیپ وزارت ارشاد تصمیم‌گیری کنیم.

جابر قاسمعلی درباره وضعیت فعلی کانون فیلمنامه‌نویسان با توجه به لغو مجمع عمومی آن،گفت: پیشنهاد می‌دهم و تلاش می‌کنم که در یک مجمع عمومی دوستان دو طیف حضور داشته باشند تا شورای مرکزی جدید تشکیل شود و درباره اساسنامه تیپ وزارت ارشاد تصمیم‌گیری کنیم.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رییس کانون فیلمنامه‌نویسان درباره موضوع استعفای خود و شبهات در این زمینه بیان کرد: به نظر می‌رسد اولین سوالی که مطرح می‌شود، این است که بنده با استعفایی که داده بودم، چرا بازگشتم؟ کما اینکه برخی از دوستان به همین نکته استناد می‌کنند و در گفت‌و‌گو‌های مطبوعاتی و پیامک‌ها تاکید می‌کنند که رییس کانون مستعفی است.

استعفایم پذیرفته نشده است

وی درباره استعفایش توضیح داد:‌ من در تاریخ ۲۱ تیرماه از ریاست کانون فیلمنامه‌نویسان ایران استعفا کردم، اگرچه در انتهای صورتجلسه مربوط به این تاریخ که به امضای همه اعضای شورای مرکزی رسیده، در قسمت «ج» صفحه سوم اشاره شده که «اعضا با استعفای جابر قاسمعلی مخالفت نمودند». اما در هر صورت من بنایی بر بازگشت نداشتم و همچنان می‌خواستم با تشکیل مجمع عمومی، شورای مرکزی جدید تشکیل شده و مسئولیت را تحویل دهم. روی همین اصل هم بنا را بر این گذاشتم که در تمام مجامع عمومی کانون شرکت کنم و ضمن ارائه گزارش از دوره‌ ریاستم، منتظر انتخابات شورای مرکزی بمانم.

قاسمعلی با اشاره به دلیل ایجاد انشعاب در کانون فیلمنامه نویسان پس از استعفایش، یادآور شد: در ۳۱ مردادماه در ساختمان شماره ۲ خانه سینما جمعی از دوستان جدید و قدیمی جمع شده و یکی از مسائلی که مطرح شد، این بود که بخشی از جناحی که از شورای مرکزی انشعاب زده بودند می‌خواستند در سالن فارابی مجمع عمومی تشکیل دهند، از شورای مرکزی خانم فرزانه شبانی، آقای قاضی نظام و بازرس ما آقای حسن انصاریان در این جمع بودند و طبیعتا دوستان و همراهانی هم در اعضای کانون داشتند.

وی ادامه داد: در جلسه ۳۱ مرداد مقرر شد آقایان حسین ترابی، محسن دامادی و حبیب احمدزاده به عنوان حَکم انتخاب شده و مانع تشتت در کانون و انشعاب احتمالی شوند.

قاسمعلی اذعان داشت: من هم حسب وظیفه در مجمع عمومی دوستانی که منشعب شده بودند و در سالن فارابی تشکیل جلسه داده بودند، شرکت کردم تا گزارش بدهم. تعداد حاضرین آنجا به حد نصاب نرسید و مقرر شد جلسه دیگری گذاشته شود و آقایان ترابی، دامادی و احمدزاده این بار برای اینکه سوءتفاهمی ایجاد نشود، گفتند جلسه نه در خانه سینما و نه در مراکز دولتی باشد و جلسه جدید در مرکز «اسوه» تشکیل شد بنابراین من هم برای گزارش دادن در آن جلسه شرکت کردم اما متاسفانه جلسه به تنش کشیده شد.

وی اذعان داشت: به عنوان یک فیلمنامه‌نویس بابت برخوردهای آن روز به شدت متاسفم و البته باز هم جلسه دوم به حد نصاب نرسید.

می‌خواهم دو پارگی در کانون فیلمنامه‌نویسان ایجاد نشود

رییس مستعفی کانون فیلم‌نامه‌نویسان درباره دلیل بازگشتش علی‌رغم صحبت‌های قبلی توضیح داد: نگرانی من این است که کانون در حال دو پارگی است. معتقدم هر کس که دلسوز کانون فیلمنامه‌نویسان است، قطعا با این دوپارگی مخالف است. تصورم این بود که پس از استعفایم مجمع عمومی تشکیل و افراد جدید انتخاب خواهند شد. اما این اتفاق نه تنها نیفتاد بلکه یک تنش و دوپارگی ایجاد شد بنابراین احساس وظیفه کرده‌ام که بازگردم و به امید خدا و کمک دوستان بتوانیم در کمال آرامش مجمع عمومی‌مان را تشکیل، شورای مرکزی را انتخاب و مسئولیت را به شورای مرکزی جدید بسپاریم. حال اگر شورای مرکزی جدید بنایش بر این باشد که اساسنامه پیشنهادی وزارت ارشاد و ثبت قانونی را از مجرای ارشاد بپذیرد، در حیطه اختیاراتش است و ما دخالتی در این قضیه نخواهیم کرد.

قاسمعلی در عین حال به دلایل نپذیرفتن اساسنامه تیپ وزارت ارشاد اشاره و عنوان کرد: بنده بر اساس صورت جلساتی که به امضای همه اعضای شورای مرکزی رسیده می‌گویم که در تاریخ هفتم تیرماه در قسمت «ب» این صورتجلسه اشاره شده «اعضا اعتقادشان بر این است که تصمیم ثبت باید بر پایه اساسنامه کانون باشد که در مجمع عمومی به تصویب رسیده است نه اساسنامه پیشنهادی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که کانون هیچ دخالتی در تنظیم آن نداشته است و مشورتی نیز با کانون صورت نگرفته است و ماموریت صنفی نیز برای کانون در نظر گرفته نشده است». این سخنان مصوب شورای مرکزی است و بنابراین من دقیقا بر مبنای صورتجلسه کانون عمل کردم.

رییس کانون فیلمنامه نویسان در ادامه در پاسخ به برخی اعتراض‌ها یادآور شد: نکته دیگری که موجب شبهه شده این است که می‌گویند اگر جابر قاسمعلی استعفا داده چرا پای بیانیه‌ای که از سوی هیات مدیره خانه سینما مبنی بر بازگشایی اعلام شده را امضا کرده است؟ اولا من به عنوان یک فرد حقیقی و یک عضو حق امضا چنین بیانیه‌ای را دارم، ضمن آنکه در امضای آن بیانیه هیچ خلاف قانونی انجام نشده است.

قاسمعلی توضیح داد: در قسمت «ج» صورتجلسه ۳۰ بهمن‌ماه ۹۰ به «ابراز ناخرسندی از رفتار غیرصنفی، عجولانه و غیر کار‌شناسی در تعطیلی خانه سینما» اشاره شده است. همچنین در صورت‌جلسه ششم بهمن‌ماه ۹۰ که با امضای همه دوستان است (و حتی دوستان جدا شده) در قسمت «الف» گفته شده «شورای مرکزی کانون با انحلال خانه سینما به عنوان خانه صنوف سینمایی مخالف است». پس هیچ اتفاق غیر قانونی در امضای آن بیانیه نیفتاده است.

نام کانون فیلمنامه نویسان نباید مصادره شود

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نام کانون فیلمنامه نویسان و سابقه 20 ساله این نام یادآور شد: هر کس به عنوان فیلمنامه‌نویس حقیقی، می‌تواند در چارچوب وزارت ارشاد هر مجمعی را به نام فیلمنامه‌نویسان تشکیل دهد اما نباید نام «کانون فیلمنامه نویسان ایران» مصادره شود. متاسفانه تا قبل از آخرین پیامکی که برای ما آمده بود، دوستان خود را به عنوان کانون فیلمنامه نویسان ایران معرفی می‌کردند و این موجب سردرگمی اعضا شده بود. این رفتار غیرحرفه‌ای و نازیبایی است، چون قاعدتا دوستان باید با عنوان شخصی خودشان یا عنوان هیات موسس مصاحبه می‌کردند و پیامک می‌فرستادند. کانون فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران ۲۰ سال قدمت دارد و به شدت دلسوز سینمای ایران است اما طبیعتا اجازه نخواهد داد که از نام کانون و جایگاه کانون سوء استفاده شود.

قاسمعلی در پایان سخنانش بار دیگر تاکید کرد: اگر من برگشتم برای جلوگیری از تشتت و همدلی مجدد بود. ضمن آنکه قانونا می‌توانستم علی رغم دلخوری‌هایی که داشتم به مسئولیت خودم برگردم، چون همانطور که گفتم اعضای حاضر در جلسه تیرماه استعفایم را نپذیرفتند.

بنای ما از ابتدا بر تعامل بوده و هنوزم هست

به گزارش ایسنا، وی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره اینکه کانون فیلمنامه نویسان طرف وزارت ارشاد است یا خانه سینما، اظهار کرد: از شروع دوره دهم کانون، بنای ما بر تعامل با خانه سینما و مسئولین بود نه جدایی. فیلمنامه نویسان نفر اول هر پروژه هستند و باید از هفت‌خان رستم از گرفتن مجوز تا توجیه کارگردان بگذرد تا فیلمی به مرحله تولید برسد، یعنی ما صنفی هستیم که خودمان باید شرایط کار را برای خودمان مهیا کنیم. از سوی دیگر متاسفانه بیکاری در صنف ما خیلی زیاد است. من به عنوان مسئول جدید می‌بایست شرایطی برای کاریابی ایجاد کنم. من نمی‌توانستم شرایط کاری فیلمنامه نویسانم را نادیده بگیرم بنابراین بنا را بر تعامل گذاشتم و سعی کردم بنا را بر استقلال بگذارم.

وی ادامه داد: در مقابل این استقلال، مخالف‌هایی شد که در هر صورت یکسری از این مخالفت‌ها از سوی دوستانمان در خانه سینما بود.

قاسمعلی در پاسخ به این مطلب که «شما در جشنواره‌های مختلف رسمی به عنوان داور شرکت کرده‌اید و همراه بودید» تصریح کرد: ما از ابتدایی که شورای مرکزی را دست گرفتیم، نامه‌نگاری‌ها زیادی با مراکز مختلف برای همکاری با کانون فیلمنامه نویسان داشتیم و تاکید ما با مدیران دولتی در جشنواره‌های مختلف این بود که از اعضای باسابقه کانون در جشنواره‌ها استفاده کنید تا اسم کانون مطرح و امنیت شغلی اعضا تامین شود و در عین حال پولی هم به حساب کانون بیاید. به همین دلیل می‌گویم که قبول داوری در جشنواره فجر یا... به معنای عدم استقلال نیست چرا که موضع من از سمت امنیت شغلی بوده است.

وی در پاسخ به مطلب دیگری درباره تنش میان خانه سینما و وزارت ارشاد و موضع‌اش در این‌باره اظهار کرد: من ۵۰ سال سن دارم و این تب و تاب‌ها برایم کاملا آشناست اما این بار مسئول صنف بودم و باید به امنیت شغلی همکارانم فکر می‌کردم. این بدان معنا نیست که تحلیلی از شرایط نداشتیم همانطور که بار‌ها به هر دو سو به تعامل توصیه کردیم.

این فیلم‌نامه نویس با انتقاد از برخی رفتار‌ها در دوسال اخیر عنوان کرد: به زعم خودم رفتار مستقلی داشتم، اما متاسفانه مورد انواع اتهامات قرار گرفتم. من این اتهامات را دو سال تحمل کردم، اتفاقا در حالی که دوره رسمی ما هم تمام شده بود.

لغو جلسه 24 مهر ماه به دلیل بالانگرفتن شکاف بین دو طیف بود

به گزارش ایسنا، رییس کانون فیلمنامه نویسان در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به پرسشی درباره علت لغو جلسه مجمع عمومی این کانون بیان کرد: لغو جلسه دیروز صرفا به این دلیل بود که نشان دهیم قصد ایجاد تنش و درگیری و خراب‌تر کرد اوضاع را نداریم. همچنین قصد داریم در چهارچوب قانون اساسی کشور و اساسنامه کانون حرکت کنیم و همچنان موضع‌مان مدارا و همدلی است، به هیچ وقت قصد نداریم شرایط بد‌تر از این شود، به همین دلیل به این نتیجه رسیدیم جلسه را ملغی کرده و در شرایط بهتری مجمع عمومی تشکیل شود، من پیشنهاد می‌دهم و تلاش می‌کنم که در یک مجمع عمومی دوستان دو طیف باشند.

قاسمعلی در پاسخ به این سوال که آیا تهدیدی در این زمینه وجود داشته است، تاکید کرد: من خوشبین هستم که گفت‌و‌گوی آقای سجادپور را به عنوان توصیه دوستانه یک مقام مسئول در نظر بگیرم نه تهدید. در هر صورت بنای ما بنای دعوا و درگیری و تنش نیست. کانون فیلمنامه نویسان به شدت نگران سینمای ایران است. اکنون سینما وضعیت خوبی ندارد و ما قصدمان این است که فضا آرام شود، با اساسنامه پیشنهادی وزارت ارشاد هم بنده فی نفسه مشکلی ندارم اما بر اساس صورتجلسه و امضای اعضای مرکزی نتوانستم کاری کنم.

این فیلمنامه نویس در عین حال در واکنش به گفت‌وگوی علیرضا سجادپور با ایسنا یادآور شد: در مصاحبه آقای سجادپور با ایسنا یک ابهام وجود دارد. ایشان در مصاحبه ۲۳ مهرماه‌شان گفته‌اند که اساسنامه به تصویب رسیده است و مجمع قانونی شده است. اما در پیامک دوستان نزدیک به ارشاد آمده است که پس از کسب موافقت اصولی مجمع عمومی برگزار می‌شود، این یک تناقض است.

وی بار دیگر تاکید کرد: من اصلا هیچ عنادی با مسئولین دولتی ندارم و می‌گویم مجمع عمومی می‌گذاریم و همه طیف‌ها بیایند و لابی کنند و شورای مرکزی جدید تشکیل شود تا آن شورای مرکزی درباره اساسنامه تیپ ارشاد تصمیم بگیرد.

چه بلایی بر سر آن اساسنامه اصلاح شده توسط دو طیف آمد؟

قاسمعلی در پاسخ به این مطلب که «آقای زندباف به عنوان رییس کمیته ساماندهی صنوف سینمایی گفته بود که اساسنامه تیپ می‌تواند تغییر کند. چرا شما موارد مورد نظرتان را درآن اساسنامه وارد نکردید؟»‌ گفت: من اساسنامه پیشنهادی ارشاد را در چند نوبت شورای مرکزی تا قبل از استعفا مطرح کردم و فقط به شورای مرکزی هم اکتفا نکردم و به دوستان پیشکسوت هم گفتم تا اظهارنظر کنند، در هر نوبت مخالفت‌هایی با اساسنامه شد که معطوف به چند بند می‌شد.

وی توضیح داد: یکی از آن‌ موارد مرکزی فرهنگی و نه صنف بودن است. دوم حضور نماینده ارشاد در مجامع عمومی بود که دوستان به نوعی توهین تلقی می‌کردند. سوم هم بحثی بود که درباره حسابرسی مبالغ اعطایی توسط ارشاد شده بود. در جلسه ۳۱ مردادماه سه نماینده به عنوان واسط انتخاب شدند و در جلسه مجمع عمومی که در سالن فارابی تشکیل شد، مقرر گردید اساسنامه تیپ ارشاد با اساسنامه کانون مقایسه شود. بر همین مبنا جلسه‌ای (که من هم یکی از اعضایش بودم) در خانه آقای ترابی تشکیل شد و در ‌نهایت به اساسنامه‌ای رسیدیم که حاصل منتخب جمع دو جناح بود اما چرا این اساسنامه تصویب نشد؟ سرنوشت آن اساسنامه را نمی‌دانم. چرا آن اساسنامه اجرایی نشد؟ قطعا من هم یکی از مدافعان آن اساسنامه بودم.

پیشنهادم این است که مجمع عمومی با حضور دو طیف سریعتر تشکیل شود

جابر قاسمعلی در پایان سخنانش که 25 مهر ماه در یک نشست خبری در ساختمان شماره 2 خانه سینما،سخن می‌گفت، تاکید کرد: ما بر اساس صورت‌جلسه‌هایمان و با امضای همین دوستانی که اکنون انشعاب زده‌اند، اعلام کردیم که اساسنامه پیشنهادی وزارت ارشاد را قبول نداریم. یعنی در آن جلسه علاوه بر افرادی مانند آقای انصاریان و ... حتی افرادی مانند خانم فرشچی هم به عنوان مهمان حضور داشتند. توصیه می‌کنم اگر قرار است صنف اساسنامه تیپ را بپذیرد اجازه بدهید با تشکیل مجمع عمومی و شورای مرکزی جدید تشکیل شود. شاید آن شورا تصمیمش این باشد که آن اساسنامه را بپذیرد. اما در هر صورت اعضای فعلی شورای مرکزی از جمله برخی دوستانی که انشعاب زده‌اند، مخالف اساسنامه ارشاد بودند.

جابر قاسمعلی

جابر قاسمعلی

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۵ مهر ۱۳۹۱ / ۱۵:۱۳
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 91072516761
  • خبرنگار : 71408